50 ÅR!

2015-06-10

Ja nu har det skett – det oundvikliga, om man inte viker hädan redan som ung och vacker förstås: Jag har fyllt 50 år gammal! Så vill man se hur ett halvt sekel ser ut i ansiktet, så är det bara att komma och beskåda mig, studera mig ur alla vinklar. Förhoppningsvis ser ni visheten, som beror på erfarenheter, glimma till där någonstans….? En får hoppas det i alla fall, allt annat har slutat att glittra och glimma känns det som… för länge sen.

Jag är inte mycket för att vara i centrum för allas uppmärksamhet, faktum är att jag avskyr sånt! Därför är jag inte mycket för att fira min egen födelsedag, jag har dock alltid haft bjudning, men det har mest varit på kommando ifrån omgivningen. Detta år tänkte jag inte alls göra något märkvärdigt, men barnen insisterade på att jag ju bara MÅSTE ha en stor fest! Så till slut kapitulerade jag, och bjöd in mina nära och kära till min födelsedag. Inbjudan gick per sms förra veckan. Jag bad mina flickor om hjälp med det hele, och de lovade att göra det de kan. Men sedan jag väl hade skickat ut inbjudan, och bestämt mig för en ordentlig fest, så verkade deras intresse svalna alldeles markant! Ena dottern(Leila) skulle till Polen och besöka en väninna, den andra(Yomyom) skulle på läger med skolan( båda skulle anlända hem igen precis på min födelsedag) och äldsta dottern(Fatima) har ju 2 barn, så henne hade jag inte alls tänkt besvära mer än kanske som stöd under själva partyt, och sonen(Ali), han bor ju i Växjö, så han är borträknad per automatik lixom….

Visserligen brukar jag ordna det mesta själv, men jag tänkte att: ”Neeeej! Jag ska INTE göra allt själv den här gången!”, så jag sköt på firandet till dagen efter, dvs idag den 11 juni, så att ingen skulle komma undan med ‘fixet’. Inte förrän i lördags började jag knåpa på innehållet i mottagningen, och jag bollade idéer med Leila och Yomyom och de verkade så himla kylslagna angående denna fest, lite intresse visade de visserligen, men jag insåg att jag förmodligen måste göra detta själv ändå. Det var bara att acceptera läget kände jag.

Något jag dock såg fram emot var att vara barnvakt för båda mina barnbarn i söndags. Dottern Fatima med make hade bröllopsdag den 6 juni, så de ville ut och äta tillsammans på söndagen. Jag och Yomyom skulle dit och hjälpas åt. Jag frågade Leila om hon ville komma, och hon verkligen lös upp när jag frågade henne, och hon lovade komma dit senare. Även sonen ville komma och mumsa på de små, så det skulle bli en enkel match att vara barnvakt insåg jag. Jag och Yomyom skulle vara där vid kvart i fyra.

Vi släntrade in hos Fatima och så snart vi kom innanför dörren hörde jag några ropa något, otydligt vad dock! Men jag kopplade snabbt ihop att alla mina barn var samlade och att de bestämt att fira mig redan idag, då ju faktiskt sonen Ali tillfälligt var hemma på besök ifrån sina studier i Växjö. Plötsligt började de sjunga i massor, och det lät som mycket fler än bara mina 4 barn med respektive…så jag kikade snabbt in i vardagsrummet…. och Oh My God!!! Det var MASSOR av folk där, ett 50-tal stycken såg det ut som?? De sjöng ”Ja må hon leva…” med den största passion ever! Det var värsta orkesterkören, med något varierande kvalitet på stämmorna dock🙂 !

Jag höll på svimma av! All eyes on me plötsligt… och jag slogs av så dåligt samvete över att alla kommit dit, bara för min skull! Så himla pinsamt alltså! Man känner ju att ”vad har jag gjort för att förtjäna detta?!” Jag kände instinktivt att jag ville ge dom en femhundring var, för att de besvärat sig att komma dit….men jag vet ju att det inte går att komma med sånt vid såna tillfällen så jag behöll den känslan för mig själv. Jag blev helt gråtfärdig, så mycket mina barn har ordnat och fixat! Över 30 heliumballonger över hela salongen, och Marie Antoinette-tema var det. Såååå gulligt! Jag visste redan att jag har bästa barnen, men hade ändå inte förväntat mig detta❤❤❤! Jag vet nog hur mycket jobb och planering som ligger bakom dylika tillställningar, och att de lyckats göra detta under min radar, som aldrig undgår såna saker, det fattar jag fortfarande inte!? Och mina vänner, som jag faktiskt firade en annan person tillsammans med, bara dagen före! De hade inte yppat minsta vink om detta!

Då jag inte alls var klädd för någon typ utav fest, utan för en slack eftermiddag som barnvakt, så hade Fatima köpt en klänning och smycken till mig! Leila fick göra vad hon kunde med att spackla mitt ansikte, och sen var det bara att köra..!!! Vi dansade och åt massor av gott, och pratade och skrattade! Det bästa var ändå att de bjudit folk i varierande åldrar, jag blev så glatt överraskad att så många ungdomar närvarade, jag menar: mina egna vänner – de har ju närmast plikt på närvaro🙂 👍, men inte de andra! Superkul!

De hade ordnat med en quiz också – om mig, och jag känner att jag fick lära mig lite om mig själv också! Blev påmind om en del saker jag glömt bort, eller förträngt:/ . Det har gått fyra dagar nu, och jag känner mig fortfarande lika glad över min 50-årsfest! Men då jag, i min egna planering, haft den 10:e och 11:e juni avbockad för förberedelser inför festen, och fest, så känns det som att jag haltar lite. Känns ‘arbetslös’ på något sätt. Men det gäller att njuta av all ‘fritid’ jag fått för att undsluppit allt som har med firandet att göra – bara det är ju bästa presenten 🎁!

Igår, på min riktiga födelsedag, kommer dotter hem från Polen med blombukett, flera buketter droppade in med bud, och fler presenter och grattiskort kom med posten mm. Jag jobbade en stund, men tänkte att NÅT måste jag i alla fall göra idag, så jag bjöd ut mina kära barn på middag – ännu mer blommor(!), vädret var lyriskt vackert, och jag kom ihåg mina barndoms somrar – de brukade ju faktiskt börja precis den 10 juni! Alltid på min födelsedag alltså❤.

Jag kan ju säga att jag aldrig trodde att det skulle vara så roligt att fylla 50 år! Jag tänker fira 50-årsdag varje år hädanefter, så förbered er kära vänner! ”Välkommen till dö-sidan av livet” sa min väninna(som är äldre än mig), jag tycker det känns som att det är NU livet börjar, så jag hoppas att man får vara med åtminstone lika länge till :)  !

Tuuuusen tack till alla mina barn, och alla mina vänner, och alla som jag känner, för all uppvaktning på min 50-årsdag. I love you all❤❤❤

hugsnxxx

Då alla närvarande var utan hijab, kan jag bara visa en liten del utav festligheten🙂

50 ÅR

  1. #1 av Amina på 11 juni, 2015 - 19:03

    Min kära vän❤️ Livet är underbart och ju äldre man blir dessto mognare blir man. Må Allah alltid ge dig glädje i livet:) Grattis igen🎂

    • #2 av Marie på 12 juni, 2015 - 09:15

      Tack så mycket Darling <3, och tusen tack för din uppvaktning och sköna närvaro vid överraskningsfesten❤

  2. #3 av Din syster i Islam på 11 juni, 2015 - 23:02

    Grattis kära syster! Må Allah välsigna dig och din familj.

    • #4 av Marie på 12 juni, 2015 - 09:15

      Tusen tack kära du, må Gud även välsigna dig och de dina🙂❤

  3. #5 av N på 12 juni, 2015 - 11:43

    Grattis! Abelik 100 sene inshaAllah 🎉🎈🎊

    • #6 av Marie på 12 juni, 2015 - 12:52

      Tack så mycket! InshaAllah – bara man får hålla sig frisk så🙂 (y)❤

Kommentera

