We Are The Shia of Ali- Hashim Sisters

En fantastiskt vacker nashid av Hashim Sisters! Och en bonus är ju förstås att den är på engelska…mer sånt tack. Och gärna på svenska! Jag hoppas att den yngre, mycket duktiga och energiska generationen som vi har idag, gör liknande nashids på varje inhemskt språk i Norden. Behovet är stort.

  1. #1 av Muslimah på 25 januari, 2015 - 17:16

    Hej Marie, förlåt för att jag kommenterar om något helt annat.

    Såg ett inlägg av dig från 2011 där du skrev om profeten Muhammeds (S) och Aishas äktenskap när hon endast var 9. Jag vet inte om du ändrat uppfattning nu eller så eftersom det var år 2011.
    Men vad tycker du om detta?
    http://www.imamalicenter.se/sv/content/hur-gammal-var-aisha-n%C3%A4r-profeten-muhammed-gifte-sig-med-henne

    Shia tror ju inte på att Aisha var 9 år eftersom det _bara_ berättas av henne själv. Även eftersom man räknat ut att det inte går ihop alls att hon var så ung under äktenskapet.

    En fråga till.
    Du vet verserna i Koranen om Aisha och Hafsa, (Koranen 66:3 – 66:5) som även Umar bekräftar här: http://sunnah.com/urn/45910
    Till min fråga nu: Vad brukar sunnimuslimerna i din närhet (eller via nätet som du diskuterat med) säga om dessa tre verser i Koranen? Jag frågar eftersom jag aldrig brukar få svar av dem, och de börjar prata om annat t.ex att profeten Muhammed (S) älskade Aisha mest av sina fruar osv osv.. Jag är bara nyfiken om jag haft otur som aldrig får svar om vad sunni anser om dessa verser, eller har du fått det? Vad anser de isåfall om du vet?

    • #2 av Marie på 26 januari, 2015 - 08:39

      Salam Muslimah,
      Jag har diskuterat med alla möjliga, på olika forum och även på min blogg. Inget rakt och logiskt svar får man. Det är precis som du beskriver det om när du försöker finna på svar från dom. Det är inte du som haft ‘otur’, man vet inte hur man ska svara helt enkelt. För att man vill vidhålla Aishas ställning hos dom, samtidigt som de säkert inser allvaret när Gud tar upp dessa 2 personers personligheter i Koranen, en bok som är med alla muslimer under all evig tid! Det betyder att de måste ha betett sig ytterst illa mot Profeten. Och Profeten själv sa: ”den som gör illa mig, gör illa Gud”…

      Vi kan ta som exempel en person som inte ber, eller fastar, eller ens erkänner Gud: en så person gör inte illa Gud, en sån person gör bara illa sig själv…en ‘kafir’ har alltså inte någon ”makt” (om vi ska kalla det så?) att göra illa Gud. Men en person som gör illa Profeten, den personen gör illa Gud… att de sedan ska få ihop ekvationen att alla Profetens fruar fick Paradiset, enbart pga meriten att de varit just Profetens fruar, det är deras huvudvärk. Faktiskt.

      Det de påstår är ju faktiskt egentligen ren korruption. Vad de egentligen påstår är att Gud skulle vara korrupt (astaghferallah). Att Gud skulle bedriva någon slags ‘svågerpolitik’…. att ”bara du är gift med någon av ‘mina män’ så ska jag bygga åt dig ett riktigt stort och fint hus”. Ungefär så. Vansinne!

      Det är bra att du orkar diskutera med oliktänkande, men låt dig bara inte nedslås. Som shia är man van att ge ett av 2 svar: antingen säger man helt ärligt att man inte kan svaret på frågan, men att man gärna kan försöka finna svaret om personen är intresserad av att veta. Eller så får man att logiskt svar, dvs ett svar som tilltalar hjärnan. Jag har slutat att själv aktivt gå in och ställa frågor, för jag får aldrig svar på frågorna. Det blir mest attacker och beskyllningar om än det ena och än det andra. Jag anser att om man har ‘på fötterna’ så behöver man inte ta till såna metoder.

  2. #3 av En fråga på 21 mars, 2015 - 14:58

    Så bra, har lyssnat på den flera gånger!🙂

    Jo jag undrar en sak, det här med slöja, om man från början har på sig den men efter några år vill ta av sig den, vad säger Koranen om det??
    Hörde en kille snacka om att hans syster ville ta av sig sin och han reagerade och sa att om hon gör det så kommer jag aldrig mer snacka med henne, är det verkligen så illa om man tar av sig slöjan??

    Tacksam för svar!

  3. #4 av Malin (Meleiah) på 24 april, 2015 - 07:30

    Åh underbar, ryser i hela kroppen. Älskade Mammamarie alltid ska du överraska med godsaker på bloggen din🙂

    • #5 av Marie på 24 april, 2015 - 11:07

      Eller hur Malin! Visst är den bra?
      Du är så gullig❤ . Jag hoppas att allt är bra med dig inshaAllah? Du har ju lagt ned ditt instagram-konto, och livet för oss följare har blivit en aning tråkigare😦
      Kram.

  4. #6 av Malin (Meleiah) på 27 april, 2015 - 08:08

    Jo tack, hmdullah.
    Jag vet, ibland saknar jag det men livet är så mycket mer än instagram, bloggar och facebook. Vart så trött på det, man blir lite smått beroende och plötsligt sitter man där med mobilen i handen hela kvällarna. Kände att jag hade mer att erbjuda mina barn är att sitta som en wifiskurk med näsan i mobilen hela livet, typ:P haha
    Alfapet, den försvunna diamanten, polis och tjuv – heeeere i come blev det istället =)
    Det glädjer mig på något sätt att ni saknar mig på instagram hihi.
    Men nog om mig, hur står det till med dig och lafamilia då?, hoppas det är bra🙂

    • #7 av Marie på 27 april, 2015 - 18:35

      Sååå himla bra beslut du tagit! Att vara frånkopplad, det är det som är livet (y) . Jag är alldeles FÖR uppkopplad, det är en av orsakerna varför jag inte bloggar har jag insett. Jag sitter och läser på min lilla mobil hela tiden allt som andra skriver och uppdaterar sig med. Och jag känner mig alldeles mosig i hjärnan nu för tiden. Nu har jag äntligen skaffat mig en dator i hemmet, så nu kanske jag kan börja finna tiden och lusten att börja uppdatera på mitt alldeles egna forum igen🙂 ? Jag har inte kommit igång, men snart…mycket snart inshaAllah🙂❤

  5. #8 av Mehdi på 10 oktober, 2016 - 07:47

    Salam syster,

    Tack vare Allah så finns det några latmyah på svenska.

    Nedan är en av dem om Abdullah ibn Al-Hussein.

Kommentera

