I början på november framträdde Hezbullahs Generalsekreterare Sayyid Hassan Nasrullah personligen inför massorna, som samlats i åminnelse av Ashura. Hans budskap var (och är alltid) att deras kamp inte är emot våra bröder/systrar ifrån Ahl-asSunnah, det är ingen sekteristisk strävan som de håller på med. Som alltid pratar han mycket tydligt om att det som pågår i omvärlden inte handlar om ett krig mellan shiiter och sunniter.

I dessa dagar, när Islams fiende numero uno, dvs ISIS, bödlar på som mest – undrar man förstås: Vem kämpar egentligen ISIS emot? Vem är fienden hos dom? Det verkar vara sunni, shia, kristna och alla människor på vår jord i princip…så vilka är det som har rätt att leva, anser dom? Hur många är dom egentligen: 1000 st? 10 000…30 000? Är deras strävan att enbart de själva ska bebo vår jord? Var finns islam i deras framfart? Det finns ingen som helst logik i deras s.k. ”kamp”. Så många frågor, så få svar…

Sayyid Hassan Nasrullah❤ ! Se video and fall in love. Engelsk undertext.

  1. #1 av Sara på 17 november, 2014 - 01:18

    Tack till bra video!

  2. #3 av Anonym på 17 november, 2014 - 10:26

    salam! har en fråga, hoppas du kan besvara den syster.
    sunni säger oftast att det är ”haram” att säga labayka till någon mer än allah,
    jag har förstått att det ej är haram att säga så till ahlulbayt osv. men nu undrar jag, är det ej haram att säga så till någon annan människa? eftersom man säger labayka till allah först,
    får man ändra på det? eller har man alltid kunnat säga labayka till någon mer…
    hoppas du förstod min fråga, tacksam för svar

  3. #4 av mariam på 17 november, 2014 - 22:24

    Hej igen! Har knappt varit på din blogg en halvtimme och känner redan att jag vill suga åt mig vartenda ord du skrivit!
    Jag är bara väldigt nyfiken syster, hur fann du Islam och Ahlul-bayts skola? Du kan dra det kort om du vill!
    Kram!

    • #5 av Marie på 18 november, 2014 - 11:29

      Hej Mariam,
      Vad roligt att du tycker om det du läser här hos mig, du är hjärtligt välkommen🙂
      Det var i slutet på 80-talet som jag kom i kontakt med muslimer och började diskutera lite, lite. Jag har skrivit ett inlägg som jag länkar nedan(första av länkarna). När jag sedan insåg att det fanns olika skolor så var jag tvungen att tänka till ännu mera och då fokuserade jag mest på ledarskapet, eftersom det med tiden framkom att sunniskolan inte har något fast ledarskap så blev jag mer och mer övertygad om shiaskolan. Men det som var mest övertygande var att jag allt för ofta fick höra att nyblivna muslimer alltid fick en mycket handfast order ifrån sunnimuslimer – och det var att ALDRIG, inte under några som helst omständigheter, skulle de diskutera religion med shiamuslimer! De kan diskutera med vilken annan religionsgrupp som helst, men inte med sina egna bröder och systrar inom islam…detta tolkade jag omedelbart som att de själva ser svagheter i sin egna tolkning av islam, och att de är rädda(eller övertygade?) för att konvertiter skulle falla för logiken hos shia. Jag är idag glad att jag valt den inriktning som haft ett fast ledarskap i alla år. Oavsett vilken merdja man följer, så finns ändå en gemenskap mellan dem allihop, därför uppstår inte det kaos som vi tyvärr idag ser bland sunniskolorna.

      Nedan var en fråga som jag jämförde med t.ex:
      Shia har 12 imamer. Dessa levde under en period utav, låt oss säga ca 300 år.
      Sunni har 4 imamer. Dessa levde under en period utav, låt oss säga ca 70 år.

      1. Trots att vi har 3 gånger fler imamer och de hade 4 gånger längre period att dividera sina återberättelser utav Profetens(a.s.) sunnah, så finns inte EN ENDA hadith, berättad från dom, där en imam har sagt något som strider emot vad en annan av dessa imamer har sagt!

      2. Däremot har era 4 imamer, vars tidsspann bitvis överlappade varandra, inom en period utav en mansålder, tiotusentals hadither som motsäger varandra. Dessutom har dessa 4 imamer haft den dåliga smaken att kalla varandra för kafer. De har haft krig och blod har flutit i massor, genom historien mellan dessa 4 skolor.

      Jag har länkat nedan inlägg som sammanfattar sådant jag har baserat mitt val på, att följa shiaskolan.

      https://mammamaries.wordpress.com/2009/03/26/hur-jag-blev-tvungen-att-bli-muslim/

      Om vikten av ledarskap i alla typer av situationer.
      https://mammamaries.wordpress.com/2009/04/28/shia-sunni/

      Vad innebär imamatet?
      https://mammamaries.wordpress.com/2009/10/05/imamatet/

      https://mammamaries.wordpress.com/2010/11/27/svar-angaende-sunni-shia/

      Med tanke på vikten utav ledarskap, utsåg inte Profeten någon efterträdare?
      https://mammamaries.wordpress.com/2012/10/01/varfor-ar-inte-imamerna-namnda-vid-namn-i-koranen/

      Är shia inte sunnimuslimer?
      https://mammamaries.wordpress.com/2010/11/10/shia-de-sanna-sunnimuslimerna/

      https://mammamaries.wordpress.com/2012/09/26/vad-gjorde-abu-bakr-till-rattmatig-eftertradare/

      https://mammamaries.wordpress.com/2011/11/09/kunskapsarvet-efter-profeten-ahlulbeits-sardrag/

Kommentera

