Hur fria är dom som bor ‘in the land of the free’….?

Är det inte konstigt? USA använder tårgas och stridsvagnar emot folket i den lilla staden Ferguson, Missouri, i USA. Folket är upprörda över att polisen har skjutit ihjäl en försvarslös ungdom (6 skott hade tydligen träffat honom). Folk har demonstrerat och det tycker inte regimen i USA om. Jag förstår inte budskapet? USA har ju gjort det väldigt tydligt, ute i världen, att länder inte ska använde sig utav brutalt polisvåld militär makt gentemot sin egen befolkning, när befolkningen demonstrerar och protesterar? Allt de vill ha är ju att bli behandlade som människor, vad kan regimen i den ‘största demokratin’ ha emot detta?

Detta land, som går ut med full kraft och rullar ut listan med ‘De Mänskliga Rättigheterna” om (vissa) andra regimer använder sig utav exakt samma metoder? De till och med kräver FN-resuloutioner och bojkott emot (vissa av) dessa länder….vissa regeringar ska tydligen tåla våldsamma protester och skadegörelser, men inte USA. Där är det folket som ska tåla totalitär övervakning, våld och rasism – helt utan att bli upprörd. Är det inte det landet som brukar kallas för The Land of Freedom? Jag tycker inte att det ser så himla fritt ut….men hey, ta inte mitt ord för det – läs The Washington Posts lista på:

10 reasons the U.S. is no longer the land of the free

 

FergusonCops2.jpg.140819

Bild hämtad här

Ännu en orolig natt i Ferguson

”Våld är amerikanskt som äppelpaj”

Demonstranter kastade flaskor och stenar mot polisen som svarade med tårgas.

  1. #1 av anonym på 2 september, 2014 - 18:20

    Hej Marie!
    Jag undrar varför det är haram att äta harar? Har läst att de utgjuter blod men jag förstår inte riktigt vad de menar, och jag undrar också om du kan ge en källa eller liknande på varför man har kommit fram till att det är haram, kanske i Koranen eller i hadith osv. Tacksam för svar

    • #2 av Marie på 3 september, 2014 - 09:18

      Hej anonym,
      Jag vet faktiskt inte varför det är haram. För sunnimuslimer är det dock halal, och jag vet inte varför vi har det som haram. Det KAN ha att göra med att de kanske äter sin egen avföring, men i övrigt vet jag tyvärr inte. Och jag har ingen länk heller att ge dig i ämnet😦. Jag ska försöka ta reda på svaret, när jag får tid lite längre fram. Om jag hittar ett svar kommer jag att skriva det i bloggen🙂

      • #3 av anonym på 3 september, 2014 - 20:15

        Hej igen!
        Jaha okej, tack i vilket fall. Kommer följa dig ännu bättre än förr nu haha😉

        Ha det bra

  2. #4 av Nour på 29 september, 2014 - 17:23

    Salam aleikom,
    Ang harar har jag hört många olika förklaringar till varför det är haram.
    En är att harar besitter klor likt rovdjurens, en annan är att de månadsvis blöder( likt menstruation) , en tredje är att de äter sin egen avföring och fjärde att harar är ett av de djur Allah förtrollade människor till. Sunnimuslimer anser att djuret är halal. Har tyvärr ingen referens att visa, så detta är bara något jag hört.
    Oavsett anledning är djuret haram för oss shiamuslimer och det är bäst att undvika detta.

    • #5 av Marie på 30 september, 2014 - 12:43

      Det låter som mycket logiska förklaringar till varför hare är haram för oss, men det är korrekt att harar och kaniner är halal för sunnimuslimer, vet dock ej om det gäller alla skolor inom sunni. Det är som gris ungefär, för normalt så får man äta alla djur med klövar, men gris som – trots att de har klövar- är förbjudna både i Bibeln och Koranen.

Kommentera

