Liten sommarhälsning

sommar

 

Det är egentligen vansinne att man inte har tid att blogga längre! En gång i tiden uppdaterade man minst 2-3 ggr/dag. Idag får man liksom inte ihop livet med bloggandet. Men inget dåligt med det, egentligen. Jag jobbar fullt upp, och jag inser att jag nog har det roligaste jobbet! Det känns inte alltid så, men just nu är det så, och det gäller att insupa stunden.

Jag pysslar ju med bokföring och redovisning och när klienter kommer med alla kvitton och fakturor ihopskrynklade i plastkassar – DÅ funderar jag så smått på vad jag egentligen sysslar med…hade inte hjärnkirurg varit ett bättre öde…? Men när jag väl rett ut härvan av pappersskrynklor, sorterat kronologiskt och bokfört allt – då är man verkligen nöjd. En liten klapp på axeln eller två ger jag mig själv. För det skick jag lämnar tillbaks samma material, det är helt oigenkännligt-  snyggt och prydligt🙂. Snyggt och prydligt gillar jag.

Men tack och lov så är de flesta ordningsamma och gör ett bra jobb själva, och det är ju det som är det bästa. Men, men. Jag har jobbat 12-15 timmar per dygn i flera veckor nu. Folk är sena med sina deklarationer och årsredovisningar och kommer in i sista stund. Och förutom det så har folk andra bekymmer de vill ha hjälp att nysta upp, oftast jobbar jag med tidspress då saker och ting ska vara inlämnat ett visst datum, eller så är det förfrågningar som ska vara besvarat enligt sista datum. Och folk har en benägenhet att komma dagarna innan förfallodatum. Det som gör att jobbet är så roligt är just att jag reder ut det, även de fall jag verkligen inte tror att jag ska hinna. Oerhört tillfredsställande.

Fast vissa dagar när man kommer hem så är man så slut i kroppen, på ett sånt där sätt som om man hade sprungit ett halvt maratonlopp. Och DET tycker jag är ytterst besynnerligt, med tanke på att jag sitter vid datorn hela dagen. Känslan är ju dessutom förrädisk, då jag efter långt sittande hela dagarna verkligen behöver iväg på en eller annan halvmara i veckan. Och då det känns som om jag tränat under dagen så skjuter jag upp mina powerwalks till ‘nästa dag’. Ständigt detta nästa dag – som aldrig tycks komma. Sedan jag slutade röka, i samband med operationen för 7 månader sedan, har jag gått upp en massa kilon, och de ska bort! Det värsta är att jag själv måste göra nåt åt saken, och tid finnes inte.

Och i denna vibrerande hetta som sommaren har bjudit på, varvat med 200 procents luftfuktighet, så borde väl allt svett och vattendrickande ha bidragit med att man förlorat nåt kilo eller två…..eller…? Icke! Inte på mig i alla fall. Jalla, nu har jag pausat tillräckligt i mitt arbete för att underhålla bloggen en stund, och måste återgå och grotta ned mig i mina fina siffror:/. Ha en fortsatt härlig sommar, ni som är ledig för sånt

heartshape2

  1. #1 av Dana på 9 augusti, 2014 - 16:11

    Vad är det som händer med vår värld och människorna? Tänker på Mellanöstern och våra länder. Palestina, Irak Syrien Libanon etc.

    Jag är 20 år och muslim. Praktiserande sådan.
    Älskar min religion över allt annat, och blir så himla rörd när jag hör folk klanka ned på islam och att allt som händer är islams fel och att all denna terror är tillåten inom islam. Så är det inte. Blir SÅ ledsen och vet inte vad jag ska svara folk längre.. ISIS är inte islam!
    Är det här planerat av Israel och USA eller vad är det som händer?

    Jag älskar din blogg Marie och dina ord har sånt värde hos mig, kan du ge mig tips på hur man ska svara sådana påhoppningar om vår fina religion. Vad ska man säga till folk som tror att islam är en terror religion?

    Hoppas du har det bra!:)

    ❤️

    • #2 av Marie på 11 augusti, 2014 - 08:37

      Hej Dana,
      Jag förstår din frustration och jag känner precis likadant. Jag är dock något luttrad och förr i tiden kände jag ett stort behov utav att låta omvärlden veta att islam inte är som dom där extremisterna, som får sånt utrymme i våra media. Men idag är jag lite trött på att be om ursäkt för något andra gör – jag ser dom som ickemuslimer, även om omvärlden inte gör det.

      Jag har nämligen märkt att ingen annan behöver be om ursäkt för saker som de själva inte har gjort. Ingen annan än muslimer behöver gå ut och proklamera sitt avståndstagande och avsky över deras dåd. Du ser t.ex. inget judiskt förbund i Sverige som går ut och tar avstånd från den massaker som Israel begår varje dag emot 1,8 miljoner människor…istället går de ut i media, när Israel som mest attackerar Gazafolket, som sitter i det största koncentrationslägret människan känt till, och sätter allt fokus på dom själva genom att beklaga sig över den antisemitism som sker pga det Israel gör. När vi muslimer har såna klagomål, då vill samma media att vi sitter i morgonsoffan och tar avstånd ifrån de våldsdåd som våra s.k. ”religionsfränder” begår ute i världen. Nåt sånt behöver inte de judiska församlingarna, eller enskilda personerna göra.

      Inte heller behöver SD och liknande partier, gå ut i media och proklamera sin avsky för Breiviks dåd, eller något av alla de andra 98% terrordåd som begås i Europa utav högerextrema….den enda grupp som behöver be om ursäkt för något någon annan gör, det är muslimer. Och jag är så trött på det. Därför är det ytterst sällan jag skriver något om det.

      MEN… med det sagt, så vill jag ändå skriva om ISIS (eller IS som de nu kallar sig) och varifrån de kommer, men jag har så lite tid att sitta med bloggen dessa dagar. Dessutom har jag ingen dator hemma just nu, så jag måste hitta en tidslucka på jobbet om jag ska uppdatera, och det har jag ytterst sällan. Men jag kan säga att IS är inga religiösa människor, de är en bunt kriminella som har sammanstrålat, och tyvärr finns det alltför många svagsinta människor som faller får deras prat. HUR de kan göra det är något som är helt utanför mina referensramar. Om man ser någon brutalt jaga ut folk ur deras hem, mörda, halshugga folk och spela fotboll med deras huvuden, begrava folk levande ….osv…hur kan man följa sånt???! Och dessutom tro att det är ett tillvägagångssätt på Guds väg? Har de någonsin hört talas om att Profeten eller hans folk gjorde något sådan? Självklart inte! Inte ens de som hatar Profeten kan finna på ett sådant påstående om honom – hur kan då dessa IS, alQaida, Nusrah och alla dessa rörelser (till 100% skapade och understödda utav USA och deras allierade) påstå något sådant?

      De har ersatt Guds och Profetens ord med sina egna ledares. Det innebär att de själva är de där kaferin(dvs otrogna) som de talar om att andra är, och som de säger är grunden till att de dödas. Kristna måste bli muslimer, för annars är de otrogna – och ska dödas….!!! Shia ska dödas, bara för att de är shia. Och vi är deras största mål när det gäller att slakat och eliminera.

      Om du själv vill och har lust så får du gärna göra en undersökning i ämnet och skriva ett inlägg och så lägger jag upp det på min blogg? Jag har som sagt mkt lite tid, även om det ligger mig varmt om hjärtat att skriva och analysera just sådana händelser. Du säger att du älskar din religion över allt annat, och då är det av yttersta vikt att du tar reda på allt du kan om din religion. Och tar reda på fakta, särskilt när det gäller dylika konflikter och vilken ställning islam eventuellt har i dessa konflikter. Profeten själv var med om de flesta typer utav konflikter och problem som han löste på islamiskt vis. Om du har tid så försök förkovra dig i hur han löste dessa, på den fredliga väg han löste dem. Det var ytterst sällan han tog till krig, och det skedde enbart när motståndaren insisterade in i det sista till att lösa konflikten på det sättet. Det är mycket intressant att fördjupa sig i detta, och många lärdomar som kan fås av Profetens egna historia. För den som har tiden. Jag hade tid förr, just nu har jag inte, men inshaAllah kommer jag att få mer tid sen :):
      Kram

  2. #3 av Dana på 13 augusti, 2014 - 23:05

    Tack för det fina svaret! Du är en underbar person och inspirerar mig verkligen🙂 ❤️

Kommentera

