Semester!

960905-02, 24x36 dia, 05-23 Torget i Boliden Västerbotten

Bolidens enda park, blickar mot den röda vackra skolbyggnaden där jag gick från klass 1-6.

Det är verkligen en oliiidlig värme här i Sverige. Men jag vill verkligen inte klaga, för det är ändå så sällan vi har sån värme här, men nån måtta för det väl ändå nästan vara…eller…? Tropiskt hetta har vi haft och nätterna är outhärdliga. Värst har varit att luftfuktigheten varit så hög, som den alltid är här i Malmö, men så har det också varit vindstilla. Därmed inget korsdrag i mitt annars så välventilerade hem.

Inför Ramadan månad de senaste åren har man ju gått och gruvat sig för de långa fastedagarna och man har förberett sig för den ‘värsta fastemånaden ever’! Men det otroliga är att det gått över förväntan bra. Alla jag pratar med säger samma sak, att de är så förvånade över att det faktiskt GÅR att fasta i över 20 timmar. Jag har gått dessa dagar och bara väntat på att jag ska börja må dåligt, eller bli supertörstig. Eller svimma! Men icke…

Min kropp har reagerat på ett ovanligt sätt detta år: jag är piggare än någonsin! Jag jobbar minst 10-12 tim/dag dessa dagar, och normalt när jag jobbar brukar jag vara helt slut när jag kommer hem, så att jag måste intaga vertikalläge nån timme innan jag gör något annat. Men NU, under Ramadan månad, började jag att gå och vila mig när jag kom hem, men jag blev bara frustrerad utav det för jag var ju så pigg. Istället städar jag, eller börjar lite på maten, dolar på lite på måfå, tar en promenad eller annat. Jag får mycket gjort i alla fall. Jag känner mig nästan speedad utav fastan, helt ärligt. Jag har aldrig varit med om nåt liknande faktiskt.

Största problemet har varit sömnen, och det beror mest på de tropiska nätterna. Det går inte ligga ned, allt känns fuktigt och kvavt och jag vaknar varje halvtimme. Jag lägger mig kvart i tre på natten ungefär, och stiger upp vid halv sju….

Jag behöver verkligen vila ut känner jag. Hjärnan går på högvarv och risken att man blir utbränd igen känns något överhängande. Jag ska ta semester och åker redan imorgon hem till min ärade mor och far. Mina två yngre döttrar är redan där. Det ska bli så underbart att bara tanka energi. För det gör man bäst i Norrland. Hos mamma och pappa min. Mina älskade föräldrar….de är bara det bästa som finns.

  1. #1 av Amina på 10 juli, 2014 - 00:54

    Habibti här i Meshed har vi vänt på dygnet:) Vi somnar på morgonen efter kl 05.00 och vaknar ungefär vid två tiden på dagen. Vädret är underbart, vinden blåser lagom skönt så att abaijen fladdrar i vinden. Vid halv sex tar vi oss till Imam Rudas muselium, för att läsa Koranen tillsammans med flera tusen andra. Efter kvälls bönerna letar vi oss fram till en restaurang med goda persiska måltider. Till sohor äter vi något lätt, vattenmelon med vitost är favoriten:) och massor av vatten.
    Hoppas att du får det bra uppe i norrland, hälsa alla som mig känner.
    Kram o boosaat😘

    • #2 av Marie på 10 juli, 2014 - 12:51

      Åh Darling det låter helt enkelt underbart! wish I was there….Som sagt hälsa Imam Ridha från mig, det räcker med förnamnet, han kommer ihåg mig😀 .

      Förresten, är du verkligen i Iran?? Såg att du är ute på Facebook och nu kan du läsa min WordPress blogg också….Vad håller på att hända egentligen i landet.🙂 ?!

      Kram och puss och god fortsättning på Ramadan månad ♥

      • #3 av Amina på 10 juli, 2014 - 13:03

        Livet handlar om genvägar om man vill något hårt:) det finns en App som hjälper oss ut i rymnden:) För att få kontakt med allt som är förbjudet:D Ska hälsa Imamen. Må Allah alltid skydda dig från allt ont och belöna dig med allt gott i livet. Ha en skön resa❤️

      • #4 av Marie på 10 juli, 2014 - 13:15

        Tack detsamma, kära Amina. Och må Gud besvara allas era böner denna heliga månad och på den heliga platsen iA.!

Kommentera

