Den okända vägen

”Vart kommer du ifrån?” Jag undrar: hur vore värden om den här frågan inte finns?

Det frågar sig Aref, i filmen nedan: ”Den okända vägen” — en film om och med fyra unga killars resa till Sverige från Iran samt Afghanistan. Producerad av Rädda Barnen. Den är vansinnigt gripande. Egentligen orkar jag inte se eller höra såna historier, men eftersom min egen son har en biroll i filmen ville jag ju se den.

Tanken att så många barn och ungdomar, ensamma, färdas mellan länder för att fly sitt hemland tycker jag är oerhört skrämmande…och det är ju så många som råkar ut för hemskheter och utnyttjande under vägens gång, de flesta som kommer fram till sitt mål blir också avvisade. Det var ändå ett ‘lyckligt slut’ på de historier som förekom i filmen, men betänk att för de allra flesta finns det inget sådant slut.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

