Blodgrupper och mat

Tillhör du blodgrupp 0 eller B? Grattis då är LCHF mat någonting för Dig. Jag har på senare tid börjat intresserad mig för vad blodgruppen kan ha för betydelse för viktminskningen.  Anledningen är att jag har märkt stora skillnader mellan hur snabbt olika personer tappari i vikt trots att de äter samma maträtter.  Jag har upptäckt att människor som äter mycket fett och mår bra av det är ofta personer med blodgrupp 0 och B medan en person med blodgrupp A inte alls har samma upplevelse och resultat. Är du en ”nolla” ska du äta mycket protein men många står still i förbränningen om de äter för mycket mjölkprodukter. Jag har märkt att personer som följer mina recept har olika lång startsträcka innan de tappar i vikt. När jag började anpassa maten efter blodgrupperna infann sig resultatet snabbare. – See more at: http://ulrikadavidsson.se/blodgruppe#sthash.QfquetHg.dpuf

Tillhör du blodgrupp 0 eller B? Grattis då är LCHF mat någonting för Dig. Jag har på senare tid börjat intresserad mig för vad blodgruppen kan ha för betydelse för viktminskningen.  Anledningen är att jag har märkt stora skillnader mellan hur snabbt olika personer tappari i vikt trots att de äter samma maträtter.  Jag har upptäckt att människor som äter mycket fett och mår bra av det är ofta personer med blodgrupp 0 och B medan en person med blodgrupp A inte alls har samma upplevelse och resultat. Är du en ”nolla” ska du äta mycket protein men många står still i förbränningen om de äter för mycket mjölkprodukter. Jag har märkt att personer som följer mina recept har olika lång startsträcka innan de tappar i vikt. När jag började anpassa maten efter blodgrupperna infann sig resultatet snabbare. – See more at: http://ulrikadavidsson.se/blodgruppe#sthash.QfquetHg.dpuf

Tillhör du blodgrupp 0 eller B? Grattis då är LCHF mat någonting för Dig. Jag har på senare tid börjat intresserad mig för vad blodgruppen kan ha för betydelse för viktminskningen.  Anledningen är att jag har märkt stora skillnader mellan hur snabbt olika personer tappari i vikt trots att de äter samma maträtter.  Jag har upptäckt att människor som äter mycket fett och mår bra av det är ofta personer med blodgrupp 0 och B medan en person med blodgrupp A inte alls har samma upplevelse och resultat. Är du en ”nolla” ska du äta mycket protein men många står still i förbränningen om de äter för mycket mjölkprodukter. Jag har märkt att personer som följer mina recept har olika lång startsträcka innan de tappar i vikt. När jag började anpassa maten efter blodgrupperna infann sig resultatet snabbare. – See more at: http://ulrikadavidsson.se/blodgruppe#sthash.QfquetHg.dpuf
Tillhör du blodgrupp 0 eller B? Grattis då är LCHF mat någonting för Dig. Jag har på senare tid börjat intresserad mig för vad blodgruppen kan ha för betydelse för viktminskningen.  Anledningen är att jag har märkt stora skillnader mellan hur snabbt olika personer tappari i vikt trots att de äter samma maträtter.  Jag har upptäckt att människor som äter mycket fett och mår bra av det är ofta personer med blodgrupp 0 och B medan en person med blodgrupp A inte alls har samma upplevelse och resultat. Är du en ”nolla” ska du äta mycket protein men många står still i förbränningen om de äter för mycket mjölkprodukter. Jag har märkt att personer som följer mina recept har olika lång startsträcka innan de tappar i vikt. När jag började anpassa maten efter blodgrupperna infann sig resultatet snabbare. – See more at: http://ulrikadavidsson.se/blodgruppe#sthash.QfquetHg.dpufblodgrupp

blodgrupp

För att göra folk än mer förvirrade när det gäller diverse dieter och kostråd så tar jag upp en diet som jag själv tycker låter intressant, och det är att äta enligt sin egna blodgrupp. Bland annat racerföraren Kenny Bräck äter enligt denna metod och säger sig ha blivit friskare utav den.  Jag har inte forskat särskilt djupt i det ämnet, men jag anser att Matvarulistan över vad varje specifik blodgrupp bör äta är mycket intressant, ur islamisk synpunkt i alla fall.

Maten är grupperad i 3 kategorier: 1) Undvik 2) Neutral 3) Välgörande, för respektive blodgrupp.

Allt som är haram, eller makruh, att äta i islam tillhör också sånt som de flesta blodgrupper ska undvika, och sådant som är mycket bra enligt Profeten(s) är också sådant som omnämns som välgörande för ALLA blodgrupper. Ni kan själva kolla igenom listan som jag bifogar i filen nedan:

Matvarulista Blodgrupp (pdf-fil)

Som med alla dieter finns där självklart även kritik med denna metod. Kritiken verkar utgå ifrån att den inte är tillräckligt testad och därmed vetenskapligt bevisad, vilket visserligen bör vara a och o i sammanhanget. Jag vet inte hur man har testat var enda matvara på varje blodgrupp och kommit fram till hur dessa påverkar varje person, men jag tycker inte att det låter helt ologiskt att blodgruppen kan vara orsaken bakom varför vi människor påverkas olika av olika mat. Vissa går upp av en viss mat, och andra går ned i vikt. Sådant som jag mår extra bra utav, kan en annan istället må extra dåligt utav! Och så vidare…hade jag ork med dieter så skulle jag prova denna.

Det är inte ofta som där i listan (ovan) står att en matvara ska Undvikas av alla blodgrupper, eller att en matvara är Välgörande för alla, men nedan står i listan:

Grupp 0 Grupp A Grupp B Grupp AB
Bacon Undvik Undvik Undvik Undvik
Griskött Undvik Undvik Undvik Undvik
Bläckfisk Undvik Undvik Undvik Undvik

Vilket är intressant ur islamisk synvinkel. Och drycken som är så välgörande att vi ska bjudas på detta i Paradiset står det såhär:

Ingefära Välgörande Välgörande Välgörande Välgörande

Enligt dieten är grupperna kategoriserade enligt nedan:

Blodgrupp 0  – Köttätare (Jägaren/samlaren), 38 % av svenska befolkningen
Blodgrupp A – Vegeterian (Jordbrukaren), 44 % av svenska befolkningen.
Blodgrupp B – Blandkost (Nomaden), 12 % av svenska befolkningen.
Blodgrupp AB – Blandkost (Nyare blodgrupp), 6 % av svenska befolkningen. 

Vilken är din blodgrupp?

Tryck på bilden för att förstora

Blodgrupper

Blodgrupp_1

 

 

 

 

Blodgrupp 0 – överlevaren

Ät kött. Undvik vete och de flesta andra sädesslag. Träna regelbundet med fysiskt krävande aktiviteter. Risken att få inflammatoriska sjukdomar och magsår ökar med felaktig kost.

Välgörande mat: nötkött, abborre, olivolja, broccoli och spenat.

Undvik: bacon, lax, philadelphiaost, majsolja, cornflakes och jordgubbar.

Blodgrupp A – Vegetarianen eller Medelhavstypen

Bli vegetarian. Motionera med övningar som ger lugn och koncentration, till exempel yoga. Motverka stressgenom meditation. Risken för att få hjärt-, kärlsjukdomar och cancer ökar om du äter felaktigt.

Välgörande mat: sik, lax, sojamjölk, jordnötter, bovete, morötter och ananas.

Undvik: anka, kaviar, brieost, cashewnötter, tomater och bananer.

Blodgrupp B – Allätaren

Du kan äta den mest varierande kosten av alla. Du som har blodgrupp B är den enda som tål mjölkprodukter. Måttlig fysisk träning med mental balans, till exempel simning och fotvandring. Risken för virussjukdomar som angriper nervsystemet ökar om du äter fel kost.

Välgörande mat: lamm, vilt, torsk, fetaost, morötter och bananer.

Undvik: kyckling, räkor, glass, avokado och rabarber.

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Du har de flesta för- och nackdelar från både grupp A och B. Utöva koncentrationsövningar som yoga i kombination med måttlig fysisk träning. Du har det kraftigaste immunförsvaret av alla blodgrupperna.

Välgörande mat: kalkon, lax, yoghurt, getost, ris, gurka och druvor.

Undvik: griskött, rökt lax, glass, cornflakes, majs, avokado och bananer.

 

 

 

Som med alla dieter finns där självklart även kritik med denna metod. Kritiken verkar mest utgå ifrån att den inte är tillräckligt testad och därmed vetenskapligt bevisad, vilket visserligen bör vara a och o i sammanhanget.

  1. #1 av Fatima på 13 maj, 2014 - 19:40

    Riktigt intressant!

  2. #2 av Andrej på 16 januari, 2015 - 16:57

    Hejsan
    Jag har blodgrupp O + och undrar om att äta gröna soja bönor som är gjorda till spaggetti,

    http://www.thelowcarbgrocery.com/catalog/explore-asian-gluten-free-organic-edamame-spaghetti-p-5927.html

    ser fram emot en återkoppling

    mvh

Kommentera

