Förrförra veckan som gingo

Helt galet alltså!! Jag har haft en så jäkla hektisk tid senaste veckorna så jag har inte hunnit med bloggen alls. Inget annat för den delen känns det som. Nedan är ett inlägg som jag började skriva på efter en extremt stressig vecka, men det blev liksom aldrig avslutat eller publicerat. I brist på annat, och för att bloggen ska ‘röra på sig’ lite, så publicerar jag inlägget som det är:/ :

Förra veckan var hektisk, men oerhört trevlig ändå. Ibland står det mesta i livet ganska stilla, och så kommer det perioder när allt liksom händer på en och samma gång. En av dessa ‘perioder’ var förra veckan.

Det var ju påsklov förra veckan för oss alla. Även i England tydligen, för en, för alla oss väninnor, kär vän som flyttat dit (pga sitt fotbollsspelande barn), kom på blixtvisit till Malmö, innan hon fortsatte upp mot vackra Östersund där hennes barndomstrakter ligger. Torsdagen var det knytis hos annan kär väninna där vi strålade samman för att krama på kär englandsbo. Underbart! Särskilt att träffa alla, något som händer alldeles för sällan nu för tiden.

I lördags blev det ännu en träff med friends; nämligen påskbrunch hos annan väninna. Och jag bara ÄLSKAR påskbruncher hos nämnd väninna. Jag ska begära prenumeration på dito hädanefter, varje år! Bara att slippa laga till maten man äter är en välsignelse skänkt ifrån ovan för mig. Jag har helt tappat lusten att laga mat, och när jag lagar mat vill jag helst slippa äta. Trist som 17.

Det roliga var att på brunchen uppenbarades ännu en långväga vän, ifrån Stockholm, som var på surprisebesök i Malmö och alla blev sååå glada att se henne! Efter brunchen gav vi oss iväg till firandet utav den islamiska kvinnodagen. Det är egentligen Profeten Muhammeds(s) dotter Fatima Zahras(a) födelsedag, och för att höja uppmärksamheten på kvinnans status inom islam så har man kommit på den genialiska idén att utse hennes ärofyllda födelsedag till Kvinnodagen! Det var SÅ fint arrangerat utav dvv.se. Se gärna sammanfattningen i filmen nedan.

Mitt kära gulliga lilla barnbarn Dalia fyllde dessutom 1 år förra veckan(17/4). På söndagen(20/4) samlade hennes föräldrar ihop ett 60-tal personer i stor festlokal till hennes ära.

 #sötastistan

a1

# Påskbrunch

a7

Mitt paket till #sötastistana5 a4 a3 a2

 

  1. #1 av E på 4 maj, 2014 - 17:04

    Salam aleykum fina Marie! Så söt din dotterdotter är mashaAllah.

    Det är så att jag har lite funderingar som jag hoppas att du kan hjälpa mig med. Jag konverterade till islam för fyra år sedan, när jag var 18. Jag gör mitt bästa för att följa religionen och förbättra mig men det tar sin tid.

    Nu är det så att jag har kommit i kontakt med en egyptisk man boende i Dubai. Han är en mycket fin människa och vi planerar att gifta oss inshaAllah. Han är medveten om att jag är svensk och har en familj som inte är troende. Detta har han inga problem med. Jag bär ännu inte slöja och även det är något som han inte kommer att pressa mig angående, han vet om att jag behöver tid på mig att bli redo och det respekterar han oavsett hur lång tid det kommer ta.

    Det finns dock något som har ställt till det lite mellan oss; i min familj är det nämligen så att i princip alla kramas. När jag hälsar på min syster kramar jag om både henne och hennes man, och likadant är det med manliga kusiner osv. Detta är något jag är uppvuxen med och även om jag vet att det är fel enligt min religion så vet jag inte riktigt hur jag ska ändra på det. När jag berättade detta för honom så gjorde han det klart att han inte kan acceptera att hans fru kramar andra män. Dels på grund av religionen men även av svartsjuka. Detta är något jag tänker på väldigt mycket och jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra. Min familj har varit så förstående de kan angående min konvertering men jag vet inte hur de kommer reagera om jag säger att de inte får krama mig längre. Hur ska jag ta upp det? Jag är rädd att de inte kommer förstå och att vår relation blir spänd efteråt. Hur har du gjort?

    Skulle verkligen uppskatta om du svarade mig då du är en av de få jag känner till som nog verkligen kan förstå min situation.

    Kram

    • #2 av Marie på 6 maj, 2014 - 13:41

      Salam aleykum,
      Jag svarar dig genom mail.

  2. #3 av Dana på 8 maj, 2014 - 21:37

    Hej.
    Du bakade glutenfri focaccia till din son för ett tag sen. Skulle man kunna få recept på den🙂

  3. #5 av Fatima på 13 maj, 2014 - 19:42

    Haha hon ser ju helt förskräckt ut.🙂

    • #6 av Marie på 13 maj, 2014 - 20:32

      Ha ha ja men det var hon väl säkert också. Jag satte ju henne i olika ställningar och förväntade mig att hon skulle agera docka. Hon bidde väl irriterad på mig:/

Kommentera

