Löften

Ett löfte är att betrakta som en skuld, förpliktelsen att återbetala skulden beror helt på ens moral.
Imam Ali (AS)

A promise made, is a debt unpaid

best

  1. #1 av Louise på 18 april, 2014 - 23:33

    Hej! Jag är tillsammans med en shia muslim från Irak, vi pratar nu väldigt mycket om framtiden och om giftermål. I början var jag väldigt skeptisk mot just islam, men såg rätt snabbt att mina fördomar inte stämde överens med det jag såg i hans familj och sedan började jag även läsa på mer om islam och gör det fortfarande. Nu har jag blivit lite förälskad i islam, och jag och min kille har pratat om just den biten att jag ska konvertera. Om jag vill såklart, han vill inte tvinga mig. Men jag känner så starkt för islam av det jag läst men vill gärna ta mig igenom Koranen först för vet att det är ett första steg och vill inte rusa in i det utan att känna efter. Men samtidigt som jag känner starkt för just islam så möts jag av en viss rädsla för vad min familj ska tycka, min pappa hade en viss oro i början när jag träffat min kille och sa rakt ut att han var rädd för att jag skulle komma hem med slöja en dag. Just då hade jag inte den kunskapen jag har idag, så kunde inte förklara allt så bra. Men jag sa att OM jag blir muslim så gör jag det för min skull och inte för att min kille vill. Min pappa tror att alla shia muslimer är som ”inte utan min dotter”. Jag är rädd att min familj och släkt ska vända mig ryggen. Det jag undrar är hur din familj reagerade när du konverterade och ifall du har några tips/råd på hur man kan göra för att det ska bli enklare? Tacksam för svar! Kram

    • #2 av Marie på 22 april, 2014 - 14:58

      Hej Louise,
      Jag vet inte hur gammal du är eller var du befinner dig i livet i övrigt. Jag rekommenderar att du som första steg tar reda på allt om islam som du själv tycker är viktigt. Se till att få svar på de frågor som du själv tycker låter konstigt och är tveksam om svaret. När det gäller familjen så har vi alla olika familjer och alla reagerar olika.

      Jag hade inga problem att prata om, när det gäller min familj. Självklart tyckte dom att det var ett underligt beslut av mig att bli muslim, särskilt som jag blev det för över 26 år sedan – och då fanns knappast några andra konvertiter i landet. Jag är bland de första konvertiterna i Sverige. Det jag kan rekommendera är att börja prata så smått om etik och moral i olika frågor som kommer upp. Du kan t.ex berätta om saker som står i Koranen som du finner fascinerande, kanske även din familj tycker att det låter fascinerande? Men låt inte som en missionär bara. Om du vill konvertera så fördöm inte dina föräldrar eller familj för deras sätt att leva. Håll kvar de svenska traditioner som vi har, i alla fall framför dina föräldrar. Och det allra viktigaste som du ska tänka på, är att visa att du är en BÄTTRE människa i och med att du konverterat. Var alltid extra ödmjuk gentemot din familj, i synnerhet mot dina föräldrar. Oavsett vad de säger till dig angående att du konverterat så höj inte rösten mot dom. Det kanske är svårt i början, men i längden så kommer de att märka att de trivs mer i ditt sällskap än i någon annans sällskap osv…

      Jag hoppas iA att det går bra för dig, och att du känner dig säker på ditt val och på varje steg du tar när det gäller att praktisera islam./Kram

  2. #3 av Anonym på 21 april, 2014 - 01:01

    Hej kära du
    Jag behöver verkligen råd angående en sak😦. Det är så att jag bär slöja och därför försöker att inte ha någon fysisk kontakt med män, dock skakar jag hand. I alla fall så har jag alltid ”bara” skakat hand (Kanske fel att se på det så men jag tycker att det är okej att skaka hand även om man har slöja), men en gång så spelade vi ett spel i klassen som innehöll väldigt mycket fysisk kontakt och jag vet inte varför jag hoppade in och var med i den här leken. Det var mer än ett år sedan men jag har fortfarande skuld över det och mår fortfarande dåligt, hur gör man för att be om förlåtelse av Allah? Någon speciell typ av salat eller liknande? Känner bara till att man ska be Allah om förlåtelse och lova att aldrig mer göra om det, fast efter att ha gjort det känns det fortfarande hemskt varje gång jag tänker på det.

    • #4 av Marie på 22 april, 2014 - 14:42

      Hej Anonym,
      Jag känner verkligen för dig och förstår att det kan kännas jobbigt fortfarande. Men Alhamdulillah så är du muslim, och måste tro på att Gud är barmhärtig och förbarmande. Att du fortfarande inte är helt tillfreds med dig själv angående detta visar bara att du verkligen är uppriktig i din ånger, men du måste också tro på att Gud förlåter. Särskilt när man är uppriktig i sin ånger. Det sista Gud vill är att man ska fastna i gamla synder och inte gå vidare i livet. Man ska bara ha i åtanke att inte göra om dom en gång till. Jag rekommenderar särskilt en vers jag skrev för några dagar sedan:
      https://mammamaries.wordpress.com/2014/04/10/allmakten/

Kommentera

