Tårar

victor

  1. #1 av Ella på 4 april, 2014 - 21:57

    Selam Alaykum Marie!

    Har saknat dina inlägg en hel del! Brukar titta in dagligen för att se ifall du skrivit nått, blir så glad att läsa dina lärorika inlägg🙂

    Nu till min fråga, är det tillåter med fransförlängning,påverkar det wudu?

    Kram Ella

    • #2 av Marie på 7 april, 2014 - 14:33

      Wa aleykum salam Ella,
      Jag ber så mycket om ursäkt för min mycket dåliga uppdatering. Jag har just nu absolut ingen tid över för sånt som jag tycker är kul – t.ex bloggen🙂. Jag jobbar mycket, då det är bokslut och deklarationstider för vissa företag och privatpersoner och därför kommer bloggen liksom i skymundan. Om du har någon specifik fråga så kan jag kanske skriva ett inlägg om det, eller besvara på detta sätt.

      Det där med fransförlängning vet jag faktiskt inte alls ännu. Jag har inte haft tid att sätta mig in i ämnet, men jag tänker göra det så småningom. Varje lösfrans limmas fast på varje enskild ögonfrans, de limmas inte fast på själva ögonlocket, och det är detta jag själv skulle vilja ha svar på – ifall det är ett måste att ögonfransarna blir genomblöta när man gör wudhu. När jag får bättre tid ska jag försöka ta reda på.

      Hur tycker du förresten att det går med den facebook-grupp jag föreslog dig? Hjälper den dig något? Jag har för mig att man har fört den diskussionen där flera gånger, men jag har inte haft möjlighet att följa den helt och hållet. Prova där om du vill ha snabbare svar :)!
      Kram

      • #3 av Ella på 12 april, 2014 - 22:06

        Selam aleykum Marie!

        Jo tack sidan använder jag flitigt🙂 har ställt frågan där gällande fransförlängning och vad jag har förstått så är det haram då limmet sitter allt för nära ens riktiga Frans. Jag ville gärna göra det så det va ju bra att jag frågade innan för vill ju inte att min bön ska vara ogiltig pga det. Vet att din dotter Leila gör fransförlängning ofta, gör hon hos någon speciell där inte hela fransen täcks? Kram Ella

      • #4 av Marie på 14 april, 2014 - 10:50

        Ella, jag har också gjort fransförlängning en gång, då jag inte trodde att det skulle vara ogörligt på något sätt eftersom de fästs just i själva fransen. Men det kommer jag inte att göra mer, om min wudhu inte gäller. Tack för att du tog reda på det åt mig🙂

  2. #5 av Anonym på 8 april, 2014 - 16:46

    • #6 av Marie på 9 april, 2014 - 08:30

      Hej,
      Ja vad ska jag säga om den video? Det är en sunni(eller snarare en wahabi, men ändå) som kör med samma klichéargument hela tiden. En person som kallar sig för ”Dr.” men inte ens är utbildad i ämnet han pratar om…det är så synd. Nåväl, de säger att det inte är tillåtet för en sunni att gifta sig med en shia. Vem har förbjudit detta? Profeten? Omar? …kanske Sheikh Dr. Muhammad Salah själv…?

      Däremot anser jag att det är bättre att undvika att gifta sig ”över tro- och åsiktsgränserna” om man inte är beredd att acceptera olikheterna sinsemellan, och om man vill leva någorlunda i lugn och ro. Där håller jag med honom i själva argumentet, man måste tänka lite längre än till sina omedelbara behov. Man ska välja partner inte bara med hjärta, utan främst med hjärnan…
      Det är min åsikt🙂

  3. #7 av Anonym på 8 april, 2014 - 16:49

    Förlåt jag skrev inte ens Hej, så hej kära du
    Jag frågar dig just denna fråga eftersom jag respekterar din åsikt och att du masallah kan så mycket. Jag är själv shia muslim, dock kan jag inte så mycket om såna här ämnen tyvärr

Kommentera

