Den senaste tidens funderingar….

Senaste_nytt

Det var länge sen jag kommenterade det som pågår i vår omvärld, och idag känns det som att det är alldeles FÖR mycket som händer att man har svårt att få ihop det ordentligt. Det är så mycket, tycker jag, att man till slut inte orkar bry sig. Det är det här med Syrien, förstås, och så är det flygplanet som försvann och för att inte tala om Ukraina/Krim och Ryssland! Jag menar: vart börjar man?! Helst ingenstans. Man zappar förbi nyheterna till något mera lättsmält, vilket jag själv har börjat göra, vad gör då inte de som till vardags är rätt så ointresserade utav omvärlden?

Jag har tidigare sagt när det kommer till världsproblematiken att jag har en röd tråd jag följer, om jag inte riktigt vet vem som är ”the bad guy”, dvs båda sidor verkar ha rätt…eller fel. Den Röda Tråden är att kolla på vilken sida som USA står på, och då välja den motstående sidan i konflikten. Vilket jag mycket väl känner till är ett ”typiskt muslimskt” svar på frågan, men erfarenheten (historiskt sett) har gett för handen att USA i alla konflikter har valt att stå på de mest korrupta tyrannernas sida.

De understödde (i princip skapade) Talibanerna en gång i tiden, dvs de mest blodtörstiga i landet. Som sedan gick och förtyckte sitt eget folk, vilket samma USA sket i, fram tills att de själva behövde något ifrån Afghanistan. USA är svuren fiende till AlQaida/Talibanerna i Afghanistan, men i Syrien är samma blodtörstiga grupp USAs bästa vänner, och får understöd ifrån amerikanerna emot den ‘tyrannsike’ presidenten, medan de flesta syriska medborgarna stödjer honom.

De störtade Chiles demokratiskt valde president Salvador Allende, och som vanligt när de gör sådant så ersätter de makten med den mest blodtörstige tyrann de kan finna i respektive land. I Chile blev det Augusto Pinochet som fick den äran att slakta sitt folk, med USA:s mycket stolta stöd och goda samvete.

Så har vi då CIA:s ”Operation Ajax” i Iran, där USA störtade den demokratiskt valde premiärministern och satte dit den legendariskt brutale Shahen av Iran(Mohammad Reza Pahlavi) som envåldshärskare, när alla andra partier än hans egna förbjöds. Nämnd Shah själv sparkade ut sin egen far(som vid tillfället också var Shah i Iran) ur landet, med hjälp utav Storbritannien, så man hade redan prövat Mohammad Reza Pahlavis tyranniska förmåga. Och USA loved him!

I Israel-Palestinakonflikten ser vi alltid USA på den mest tyranniska sidan, och när det egyptiska folket protesterade emot deras tyrann Mobarak, då var USA inte alls glad. Det dröjde länge och väl, ja faktiskt ända tills man insåg att de förlorat Mobarak som deras ‘puppet’, innan de sa något positivt om folkets uppror. Och så där fortsätter det…. idag är USA på Ukrainas sida, och jag hade hoppats att det inte vore så, för nu har deras protester emot en regim som var korrupt och förfärlig förstörts helt i mina ögon. Kan de aldrig hålla fingrarna borta ifrån syltburken?!

Den 7 mars kl 02.00 på natten anlände ett omärkt transportplan till Borispol, utanför Kiev(Ukraina). Innan dess hade 4 lastbilar, och två VW-bussar anlänt och inväntat planet. In i planet lastades 40 tunga lådor. Det visar sig vara Ukrainas guldreserv. De som bevittnade det hela anmälde det omedelbart till flygplatstjänstemän, som svarade med att de inte ska lägga sig i. Denna tömning utav den ukrainska guldreserven kom strax efter att den nye chefen för deras Riksbank utsetts, en utnämning som Washington låg bakom, enligt William Kaye, en Hong Kong-baserad hedgefondchef på Pacific Group Ltd- som tidigare arbetat för Goldman Sachs.

Stor oro bör man känna när två gigantiska egotrippledare slåss om makten i världen. Ingen av dom bryr sig om folket i Ukraina. Tyvärr verkar inte Ukraina förstå att USA inte vill dom mer väl än Ryssland….

Nog om Ukraina. Så är det det här planet som försvann. Där de stackars piloterna anklagas för eventuella framtida terrordåd, bara för att man inte kan hitta planet i den gigantiska oceanen. Inte mycket att säga om det. Jag tror att planet ligger på havet botten, tyvärr. Men det får väl tiden utvisa. Men nog tycker jag att det är märkligt att man i detta teknologiska tidevarv inte kan finna ett gigantiskt plan! När man kan hitta en pytteliten telefon med hjälp utav GPS….något är skruttet här.

Tacka vet jag den ‘fattige presidenten’ i Uruguay Jose Mujica! Jag har läst om honom förut, men nu har visst kändisarna hittat honom…och då får den stackarn förstås inte vara ifred när de ska frottera sig med den ‘senaste trenden’, som han väl lär bli framöver. Jag hoppas dock att hans levnadssätt blir en trend för presidenter framöver, för President Jose Mujica bor på en enkel bondgård i Uruguay, och umgås mest med sin trebente hund Manuell. Han skänker dessutom bort 90 procent av sin lön. Nu har han nominerats till Nobels fredpris.

President Mujica hemma i sitt kök:

koket

  1. #1 av Warda på 23 mars, 2014 - 20:28

    Hej Marie.

    Jag har en fråga angående Sverige. Hur tror du det kommer se ut framöver inshaAllah med tanke på att rasismen ökar? Jag känner lite oro då det numera verkligen känns av. Har du några synpunkter?

  2. #2 av Noor på 25 mars, 2014 - 11:49

    Hej, jag hoppas du kan hjälpa mig! Du har alltid bra och pålitlig info. Jag läste om tillfällig äktenskap – mutta tror jag det hetta på arabiska. Det sägs att det är tillåtet enligt koranen att göra så, är det verkligen så? Och sedan en till fråga, finns det skilda åsikter mellan sunni och shia i denna fråga? – ren nyfikenhet då jag undrar alltid hur olika sidor ställer sig kring saker o ting.

  3. #4 av zulqarnain på 10 april, 2014 - 08:03

    Måste bara kommentera denna mening🙂
    ”Nämnd Shah själv sparkade ut sin egen far(som vid tillfället också var Shah i Iran) ur landet”
    Storbritannien och US gav shahen ett val och det var att han om han ville ha tronen så skulle hans far abdikera och då kunde han ta tronen vilket hans far gjorde.
    Hans far var en stor Nazist sympatisör och under kriget gick Iran på Tysklands sida och kriget skulle ha sett annorlunda ut ifall Tyskland hade fått så som de ville. Meningen var att Iran skulle hålla ut en vecka till och Hitler skulle sända en stor av de trupper som slogs i sovjetunionen och det gjorde han och det var nära att de hann fram men de allierade kontrollerade Iran när tyskarna var nära azarbaijan och hade tyskarna hunnit så skulle man stänga segrande bron dvs Iran eftersom genom Iran fick Stalin förnödenheter och de allierade fick sin olja

    • #5 av Marie på 10 april, 2014 - 08:22

      Åh, så intressant, Zulqarnain! Vi hör talas om andra världskriget oftast enbart ifrån Europeisk/västs sida. Men krigsperioden påverkade självklart hela världen, på ett eller annat sätt. Jag hade ingen aning om hur pass mycket Iran varit involverad i dessa intriger, kanske jag läser på lite mer om det nu när jag fått lite information av dig om det…! Tack så mycket🙂

      • #6 av zulqarnain på 10 april, 2014 - 09:05

        Det var så lite🙂
        Alltid kul att för omväxlings skull lära ut något till dig för annars är det alltid du som utökar mina kunskaper.
        Tyvärr många vet inte vad som hände med ME under första och andra världskriget och det är med rätta som väst vill dölja det.
        Tex man pratar aldrig om att under första världskriget dödade UK miljoner iranier i norra Iran. de svalt till döds eftersom engelsmännen roffade åt sig all mat och förnödenheter och skickade vidare till sina trupper
        http://www.irdc.ir/en/content/13734/print.aspx

      • #7 av Marie på 10 april, 2014 - 09:15

        Alltså jag måste verkligen putsa upp kunskaperna om världskrigen! Vad i h-e hade man i Iran att göra?! Intressant, verkligen.

        Och tack förresten, men dessa dagar är det verkligen stilla på kunskapsfronten för mig😦 . Jag har inte tid att skriva inlägg längre, men förhoppningsvis ändras det framöver🙂.

Kommentera

