@muslimskkvinna och @svartkvinna på Instagram

Jag har tillslut, liksom de flesta andra, fallit för trycket och upprättat ett Instagramkonto. Vill ni följa mig är ni välkomna, @sofisticatedlady heter jag. Jag avslöjar inga större hemligheter där, så det är bara å följa för den som vill se mina, något glesa, uppdateringar där.

Det är ett tidsfördriv när man sitter på bussen, eller är allmänt inaktiv, att kolla vad som händer där. Men ibland uppdateras där inte så ofta bland de jag följer. Två nya konton har upprättats på instagram som jag valt att följa och de heter @muslimskkvinna och @svartkvinna....och NU översvämmas mitt instagram-flöde nämnvärt. Liiiite jobbigt, men historierna är intressanta, ofta dråpliga, bitvis hissnande.

Båda kontona har som syfte att muslimer(alternativt svarta kvinnor) ska skicka in sina berättelser om hur de blivit bemötta i samhället. Jag har ett litet smakprov ifrån de första uppdateringarna där, för den som undrar vad det handlar om. Ni kan ju själva skicka in era egna alster om ni har några. Jag har själv massor, men orka skriva ned….!

Någon man har också inspirerats utav detta initiativ och skapat ett konto för män: @muslimskman heter det kontot. Gå in och följ, ni som har Instagram

muslimkvinna

11 12 13 14 15

svart

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

