Ett helvete att sluta röka

fimpa

Jag har levat som en åldring i några år nu, då gångjärnen(lederna alltså) knakat och hakat upp sig då jag har rört mig minsta lilla. Att sätta igång kroppen på morgonen har varit en utmaning av sällan skådad art, och på grund utav att allt gjort ont hela tiden, så har jag rört mig så lite som möjligt. Vad då roa sig med när man inte kan göra sånt som man tycker är kul eller roar en? Som att träna, träffa vänner, marknadsföra sitt företag, städa(ja, faktiskt), baka, sy, sticka, inredningsdekorera med mycket mera. Jag var en extremt aktiv människa en gång i tiden –  idag är jag en spillra av mitt forna jag tyvärr…. det enda som är kvar är att sitta och se tv och äta – och röka. Med de följder dessa två laster medför.

Nu är det en månad sedan, precis, som jag bytte ut min höftled till en sprillans ny, blänkande, höftled. Jag har fortfarande hellvittis ont, och lever under vissa restriktioner för vad jag får lov att göra. Dessa skiter jag dock mer eller mindre i, vilket medför att jag vissa dagar mår extremt dåligt, men hellre det än att ständigt ropa på omgivningens uppmärksamhet så snart jag behöver något. Jag har dock återhämtat mig rätt snabbt, tycker jag. Jag går nästan helt utan kryckor, och kan böja mitt ‘onda’ ben ganska bra. Det bästa är att jag kan ställa mig upp, ifrån sittande läge, utan att behöva ‘knixa’ och vrida till benet innan jag kan börja gå iväg på det…detta är en oerhört stor förändring för mig, som jag uppskattar och är närmast lyrisk över!

I och med min operation har jag tänkt ändra på ett och annat. ”Ett”: är ju förstås att jag ska börja röra mig mera och ”Annat”: är att sluta röka! Jag måste säga att jag just nu anser att det värsta med hela min situation inte är ingreppet som gjorts i min kropp, utan att avstå från rökningen…det är så fruktansvärt irriterande plågsamt, och jag kommer ständigt på mig själv med att vara på väg att röka. Och så inser jag inom kort att jag inte har några cigg….då sjunker mitt humör ned i botten, och jag känner en oerhört stark känsla av depression skölja över mig. Känslan är dock väldigt temporär, nån minut eller två håller den i sig, tack och lov! Men den är så djup och intensiv när den kommer, att jag nästan är redo att begå harakiri..:!! Det är tur att man är gammal och vis, och lärt sig att ingen känsla är beständig, och att inte agera ut dom i stundens hetta.

Jag KAN ju faktiskt börja röka igen, det är ju inget som hindrar mig precis. Och då och då funderar jag på att åtminstone ‘tjuva’ ett litet os ifrån nån annan som röker, men jag har insett hur fruktansvärt svag jag är när det kommer till cigaretterna, att jag inte vågar att ens ta ett bloss. Jag kommer att ramla dit omedelbums! Jag har nu varit utan cigg i precis EN månad, jag slutade alltså dagen innan min operation. Det låter inte som en stor bedrift, men för mig är den enorm.

Jag har hatat cigaretterna i åratal nu, men aldrig fattat hur man slutar röka. Det var inte förrän operationen kom på tal, som jag såg min chans. Jag har ju nämligen hört de senaste rönen om rökning och operationer, och det är att rökning kan orsaka komplikationer i läkningen efter en operation, detta gladde mig verkligen(idiotiskt nog), då jag insåg att jag måste välja mellan att röka eller leva som halvinvalid…valet var väldigt enkelt. Faktum är att detta nya rön mellan läkning och rökning har gjort att jag velat påskynda operationen, då jag varit evinnerligt less på att röka. Och nu sitter jag då här – oerhört deppad för att jag inte röker. Men jag ska banne mig klara av detta: Om jag, som bara rökt cirka ett halv paket per dag, inte kan sluta röka vore det ju förfärligt. Särskilt som där finns de som rökt 2-3 paket om dagen bara slutar röka, helt prompt, på dagen, och överlever.

Just nu ser jag dock inget som helst positivt med det nya rökfria livet – de som slutat röka har propagerat för mig att livet blir SÅ mycket roligare, livets ‘färgfilm’ mer intensiv, smakupplevelserna förhöjs och allt annat…. det är bara blablablasvammel…. falsk marknadsföring! Jag inväntar ännu denna upphöjda upplevelse av livet, men vi får väl se. Jag har kommit överens med mig själv om att ifall detta inte infinner sig inom ett år, så får jag väl börja om att röka då! Det hjälper lite i alla fall :)!

cgskylt

  1. #1 av annokas på 11 mars, 2014 - 13:47

    NEJ nej Marie du är jätteduktig som kämpar på. Fortsätt med det(med det bestämda;))! .Ibland så dröjer effekterna av det som man får av saker och ting. Tänkte se om du har tid någon dag att träffas. Roligt att du mår lite bättre iallafall.
    många kramar annika

    • #2 av Marie på 11 mars, 2014 - 14:09

      Jo tack, jag ska kämpa på tills jag stupar…för det känns som jag ska göra det snart. Jag har tid att träffas när som helst, bara plinga in ett sms eller så, så bereder jag tid. Lunchträff? Eller hemma hos mig, helst då på helger förstås, dom är rätt så blanka och lediga🙂

  2. #3 av muslimah på 11 mars, 2014 - 14:50

    Salam käre syster. ..
    Sägrr bara de rappra orden; Kämpa på du kommer klara det och att röka är inte något som är omtuckt inom islam, så för din o Allahs skull känpa på! !!♥♥♥ du klarar det. .
    Min gamle fader rökte pipa (vanliga inte något extra;-)) o 2pak malboru (stavninglkanske fel). Men läkaren sa till honom att sluta röka så en vacker dag pom slutade han och han var bestämd och slutade helt alhamdulillah! !!
    Så u can do it inshallah! !!

    Så varje g du är sugen ta en godis istället^^
    Kramar

    • #4 av Marie på 11 mars, 2014 - 14:59

      Åh tack så mycket. Jag hoppas verkligen att det jäkla suget försvinner nån gång, eller åtminstone minskar. Jag har inte direkt ersatt suget med något annat, men jag har alltid lite godis, eller glass, hemma så att jag kan ta det när det är som värst. En icke-rökare fattar inte hur otroligt starkt det var utav din pappa att sluta röka på det där sättet, det krävs verkligen viljestyrka och en stor portion envishet, strongt gjort av honom.
      Kram

Kommentera

