Mitt namn är Palestina…

palestina
.

Mitt namn är Palestina. Jag har varit ockuperad sedan 1948. Sedan dess har mitt folk dödats varje dag. Från de ofödda barn som slitits ut från gravida kvinnor, till de äldsta som släpats ut ur sina hem, brutalt misshandlade, nedslagna på knä och uppställda för att dödas. Mödrar förlorar sina barn varje dag, fruar blir lämnade som änkor och barn lämnas föräldralösa. Mitt folk lever i skräck varje dag, då de vet att vilken minut som helst kan deras ytterdörr sparkas ned av israeliska soldater och skjutas ned, en efter en. Att veta att deras barn, mammor och pappor som lämnar hemmet kanske aldrig återvänder hem på grund av att de dödats av sionisterna.

Mina barn ses som terrorister för att de kastar sten på sionisternas stridsvagnar och drönare. Media har fått mig att se ut som en terroriststat och mitt folk som fienden. Media får sionisterna att se ut som offret. Media gör att det ser ut att vara helt i sin ordning att en, enligt internationell lag, illegal stat, tar över oskyldiga människors hem.

Mitt namn är Palestina. Jag existerar. Mitt folk existerar. Även om jag inte existerar i medias och sionisters ögon, och även om jag inte finns på kartan, så finns jag i miljoner människors hjärtan världen över.

Palestina innan Nakba 1948

De 418 av de över 500 Palestinska byar som förstördes under Nakba 1947-48

Den fortgående Förintelsen av palestinier: 66 år efter ockupationen har situationen bara förvärrats

LÄS VIDARE: En fantastisk dikt om Palestina

  1. #1 av Dana på 5 februari, 2014 - 23:14

    Hej Marie. Jag älskar din blogg och läser även din dotter ,fatimas blogg!

    Undrar vad du tycker om otrohet? Skall kvinnan acceptera att sin man är otrogen. Med tanke på att det finns barn dom emellan..hur skall kvinnan agera??

    • #2 av Marie på 6 februari, 2014 - 10:42

      Hej Dana,
      Jag förutsätter nu att den bedragna kvinnan och den otrogna mannen är muslimer. Och jag förutsätter även att mannen är gift(genom mutah el dyl) med den/de kvinna han har en ‘affär’ med. Om frun inte har några fysiska men,eller liknande, så är det förbjudet för en man att gifta sig med en annan kvinna utan sin frus tillstånd. Om han INTE gifter sig(gnm mutah eller likn.) har han begått en mycket svår synd, och om en man kan begå en sådan synd så vette tusan om man kan lita på en sådan man.

      Min första ingivelse är självklart att svara dig: ”NEJ! man ska inte acceptera en otrogen man, släng honom!” Men man måste hålla huvudet lite kallare än så. Frågan är varför han varit otrogen? Har en kvinna blivit sviken på sättet så bryr hon sig sällan om orsaken, dvs oavsett vilken anledning han skulle måla upp så anser man inte att den egentligen är godtagbar.
      Men oftast är sådant beteende ett tecken på att det är något fel i äktenskapet, och det behöver inte alltid vara sexuella problem. Det gäller att man pratar med varandra helt enkelt. Men tyvärr är det allt för ofta som par pratar och pratar, men ingen ändrar på något, så ibland kan man prata för mycket också. Mycket prat och liten verkstad, brukar man ju säga, och ibland är det så i äktenskap att man hellre står på sig och är envis än att ändra på vissa vanor, för den andres skull.

      Men så finns det såna män, som egentligen inte kan betecknas som Man. De lider av en osäkerhet som ‘man’, och behöver en konstant bekräftelse att de är ‘män’. Och deras uppfattning att vara en ‘riktig man’ är detsamma som att vara en hingst(ett djur helt enkelt). Jag kan tänka mig att det är särskilt vanligt idag med den sexuella exploatering som pågår omkring oss. En del män ser inte att definitionen av ‘man’ är förmågan och styrkan att bära och lösa sina egna problem, och även bistå med lösningar åt andras problem, att försörja sin familj och kunna planera framtiden på bästa sätt. Om han gör detta, utan att klaga och gnälla, då följer han exakt i profeters och imamers fotspår och kan sägas vara en Man! Men tyvärr är det inte alla män som är på det sättet, deras logik har helt korrumperats till att värdera manlighet i sexuell förmåga. Många män förbilligar sin sexualitet genom att vara med många kvinnor enbart för att kunna skryta runt bland andra män med det, vilket vanligtvis inte många män blir särskilt imponerad utav men tyvärr säger de sällan något om det till den sexuellt förvirrade mannen.

      En kvinna som blir bedragen måste inse att hon har en man som är svag och osäker på något sätt. Hon ska sätta sig ned och be honom lägga korten på bordet om sina ”sidosysslor”, och sen måste hon ställa ultimatum och hålla det ultimatumet om han inte fullföljer. En man som har familj, och vardagliga bekymmer (som alla har) som måste lösas, samt har ett arbete som han är upptagen med större delen av dagarna: en sån man har sällan tid att springa runt och jaga kvinnor. Därför vill jag hävda att en ‘riktig man’ inte ger sin fru såna bekymmer. Det är ändå ett svek att vara otrogen, och för en kvinna är det ett ganska stort svek också. Om han kan svika henne på ett sånt område, så måste man vara lite orolig om han inte sviker på fler områden. Och detta måste mannen inse, förtroendet är krossat(inte bara på det sexuella planet) utan på flera plan och om han är intresserad av att hålla kvar äktenskapet så måste han jobba hårt för att återfå förtroendet igen. En man måste inse att om inte ens hans fru litar på honom, då inser de flesta att ingen annan heller kan lita på honom. Familjen är den sista man sviker, och i en familj är det makarna som ska stå närmast varandra, och de ska kunna lita på varandra till 100%.

      Jag förespråkar inte att man genast ska lämna äktenskapet om man kommer på att mannen är otrogen, man försöker se vart problemet ligger och fungerar det inte så får man rannsaka sig själv vad man orkar leva med. Alla människor är ju olika, de flesta orkar inte med en man som är konstant otrogen men det finns ju undantag. Detta är min åsikt, och jag hoppas att den varit till någon hjälp…

Kommentera

