Note to self…

Sörj inte över att du åldras, många får inte ens chansen.

.

AA035517.jpg Man Face Crow's Feet

  1. #1 av Svarten på 28 januari, 2014 - 18:59

    Så sant!

  2. #2 av Sara Gille på 29 januari, 2014 - 17:45

    Hej Marie! Först: om du inte vet vad du snackar om, uttala dig inte om det då. Läs på om ämnet innan du hånar/kritiserar. Sedan jag är INTE en ”sk feminist” – utan jag är en feminist för jag tror på ALLAS lika värde oberoende vad man har för kön. Sedan som Miss Nekiya säger, ovanstående är f-ö-r-d-o-m-a-r okej? Visa gärna statistik om du kan bevisa det motsatta, att majoriteten av dagens feminister skulle vara som de beskrivs som bilderna. Sedan kan inte jag tyvärr bestämma över vad medierna väljer att framhäva och vilka personer de väljer att ta med och inte, så svårt för mig att bestämma vilken feminism olika medier ska visa. Vilket är sjukt synd, för deras vinkling av feminism resulterar att folk som dig för hemska fördomar gentemot en rörelse som vill någonting väldigt väl. Jag sitter just nu en ”normal” feminist som säger att 1. det är inte sådär i 99,9999999999 % av fallen och att 2. ingenting jag står bakom. Eller ska jag tvinga SVT att ha med mig i morgonsoffan så jag kan säga det där med eller räcker det med denna kommentar? För återigen jag kan inte bestämma vilka medierna väljer att ta med och vilka de låter prata. ALLA feminister applåderar inte, och att många gör det är väl att vi är ett fritt land – så de tycker det är skönt att kvinnorna ÄNTLIGEN gör det de själva vill med den friheten. Om tio år finns feminister, det kan jag LOVA – jag kommer antagligen att leva om tio år och jag kommer inte lämna min feministiska tro så åtminstone finns det en kvar om 10 år. Sedan återigen, det är inte männens fel – men ibland kan feminister få folk som inte är insatta att tro vi gör det, vi skyller inte på männen – vi skyller på patriarkatet, som handlar en del om män.

  3. #3 av mehda på 29 januari, 2014 - 19:06

    Hej jag har en fråga som jag skulle bli väldigt tacksam över ifall du kunde svara på🙂
    Är det otillåtet för en tjej att resa utomlands utan en mahram med sig? Tex om ett tjej gäng skulle resa till Turkiet tillsammans, behöver dom då ha med sig mahrams??
    För enligt sunnis är det så, hur är det för oss?
    mvh mehda (Ps, tack för en sån bra och lärofull blogg!🙂 )

    • #4 av Marie på 29 januari, 2014 - 19:33

      Hej Mehda,
      Det är inte haram att resa eller gå ut utan mahram. Kan du bara ta hand om dig själv så går det bra. Om ni dessutom är ett helt gäng tjejer så är det ju bara bättre.

  4. #5 av M på 1 februari, 2014 - 18:31

    Sara koppla av och lugna dig. Du tycker om att kräva statistik, men kan du vara snäll och visa oss underlaget till ditt påstående om att det inte är så i 99.9999% av fallen. Visa oss det exakta underlaget och hur den siffran togs fram. Gör du inte det så betraktas allt du skriver som orelevant och oviktigt eftersom hela din trovärdighet försvinner.
    Skaffa någon ny hobby och lägg inte ner så mkt tid på att tycka synd om kvinnor.

  5. #6 av Sara Gille på 2 februari, 2014 - 08:46

    ”Skaffa någon ny hobby och lägg inte ner så mkt tid på att tycka synd om kvinnor.” SKÄMTAR DU MED MIG? Jag tänker inte sluta tycka synd om kvinnor FÖRRÄN patriarkatet är störtat dvs att kvinnor och män bemöts lika i alla sammanhang i samhället. FÖR DET GÖR DEM INTE IDAG, kvinnor är underordnade och det är inte jämställdhet idag. Jag tänker inte SLUTA bry mig om denna oerhört viktiga kamp, en kamp för 50 % av världens befolknings rätt att också bli bemött med respekt. Jag tror på jämlikhet, och rättvisa. Att man oberoende på ras, ålder, bakgrund, klass, KÖN ska bemötas lika i samhället och ha samma skyldigheter respektive rättigheter. Jag tror inte du är så dum att tro att 99,999999999 % var en statistik hänvisning, utan menade med det uttrycket att en stor majoritet av feminister är inte så som inlägget beskrev dem.

  6. #7 av Sara Gille på 2 februari, 2014 - 08:51

    och även ”Sara koppla av och lugna dig.” nej, detta är ett seriöst akut problem. Så att ta det lugnt och bara skita i det kommer inte lösa någonting. Jag är inte feminist för att bara jag ska få bättre villkor, jag är feminist för att ALLA kvinnor i världen ska få bättre villkor, och SAMMA villkor som män.

    • #8 av Marie på 3 februari, 2014 - 11:28

      Ni får gärna diskutera här på min blogg, men uttryck er då gärna respektfullt gentemot varandra. När man är passionerad över en fråga så är det bättre att hålla det på en respektabel nivå. När man sänker sig till hårda uttryck så går själva meddelandet förlorat och man sänker den viktiga frågan till en onödigt låg nivå och det kan skrämma bort andra när man ser att de som är passionerade och driver frågan inte ger frågan den värdighet den förtjänar.

      De feminister som går ut och klär av sig barbröstade i feminismens namn, och de som hånar och fördömer män i allmänhet, de sänker frågan om jämställdhet. Ingen kvinna vinner något på sådant uppträdande, ingen kvinna kommer att få högre lön eller samma villkor som männen i samhället pga det de gör. Om andra feminister inte går ut och fördömer sådant, eller tar avstånd ifrån det, så kommer feminismens ansikte att vara dessa manshatare och blottare och själva frågan om jämställdhet kommer i skymundan. Det är ni som brinner över själva frågan som har ansvaret att se till att återställa fokus.

      På samma sätt som vi muslimer ständigt måste ta avstånd ifrån sånt som extremistiska muslimer gör, i Guds namn, måste ni ta avstånd för allt nonsens som görs i Feminismens namn. Färre och färre vill kalla sig för feminism idag, och det beror just på agerandet ifrån extrema feminister.

      • #9 av Sara Gille på 3 februari, 2014 - 13:15

        Sjukt många feminister tar avstånd från detta men du ser ju bara den bilden media målar upp – jag vet hur den feministiska rörelsen ÄR på RIKTIGT inte enligt media. Feminister vill ha jämställdhet, feminism är en ideologi som vill ha JÄMSTÄLLDHET punkt.

      • #10 av Marie på 3 februari, 2014 - 14:15

        Jag förstår att många tar avstånd, och de som tar avstånd slutar kalla sig för feminist. Då de extrema inom rörelsen är de som syns i media, så är det samma ställe som icke-extrema feminister måste utnyttja när de tar avstånd. Det duger inte att man sitter vid middagsbordet och tar avstånd.

      • #11 av Sara Gille på 3 februari, 2014 - 14:19

        JAG BESTÄMMER INTE VAD MEDIA SKRIVER OM. Jag kan inte bestämma vad de ska välja att skriva om eller vilka sidor av feminismen.

Kommentera

