Inskrifterna på Paradisets och Helvetets portar

Profeten sade :

”När jag under himmelsfärden förts upp sa (ängeln) Gabriel(a) till mig: paradiset och helvetet har befallts att komma fram till dig. Profeten(s) sade: Jag såg Paradiset och vilka välsignelser det innehåller, och jag såg Helvetet och vilka plågor det innehåller. Paradiset har åtta portar. På varje port finns fyra ord. För den som uppskattar dess mening och sätter dem i praktik, är varje ord mer värd än hela den här världen och vad som är häri. Helvetet har 7 portar, på varje port finns det 3 ord. Varje ord är värda mer än den här världen och vad som är däri, men endast för dem som uppskattar deras mening och sätter dem i praktik.”

Gabriel(a) sade till mig : O Muhammed läs vad som står skrivet på portarna, så jag läste.

På den första av Paradisets portar är det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. Det finns ett knep för allting, och livets knep består av fyra egenskaper: Att uppnå förnöjsamhet, att offra sig för sanningen, att avstå från ondska och att göra sällskap med rättskaffens människor .

På den andra porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. För allt finns det ett knep och knepet för lyckan består av fyra egenskaper: att stryka föräldralösa barn över huvudet, att visa tillgivenhet mot änkor, att sträva efter att uppfylla de troendes behov och att fråga om de fattiga och behövande.

På den tredje porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. För allt finns det ett knep och knepet för god hälsa i den här världen består av fyra egenskaper: att tala lite, sova lite, gå lite och äta lite .

På den fjärde porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. Låt den som tror på Gud och den Yttersta Dagen vara gästvänlig mot sin gäst. Låt den som tror på Gud och den Sista Dagen, vara generös gentemot sin granne. Låt den som tror på Gud och den Sista Dagen, vara vänliga gentemot sina föräldrar. Låt den som tror på Gud och den Sista Dagen antingen tala gott eller förbli tyst .

På den femte porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. Låt de som inte vill bli förtryckt, inte förtrycka andra. Låt den som inte vill bli förtalad, inte förtala andra. Låt den som inte vill bli förnedrad, inte förnedra andra och låt den som vill hålla fast vid det mest pålitliga handfästet, som aldrig brister varken i denna värld eller i nästa liv, säga: Det finns ingen gud utom Gud. Muhammad är Guds Budbärare. Ali är Guds vän.

På sjätte porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. Låt den som vill få sin grav bred och rymlig bygga moskéer. Låt den som inte vill bli uppäten av jordmaskar, närvara i moskéer. Låt den som vill att kroppen ska förbli mjuk och len och aldrig brytas ned(i graven) sopa golven i moskéerna och låt den som vill bevittna sin plats i Paradiset täcka golven i moskéer med mattor.

På den sjunde porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän. Hjärtats renhet finns i fyra egenskaper: I att besöka de sjuka, i att delta på begravningar, i att köpa liksvepningar(till folk) och i att återbetala skulder.

På den åttonde porten står det skrivet: Det finns ingen gud utom Allah. Muhammed är Guds Budbärare. Ali är Guds vän: Låt den som vill komma in genom dessa portar hålla fast vid fyra egenskaper: generositet, gott uppförande, välgörenhet och att avstå från att skada Guds tjänare.

8paradis

Och jag såg skrivet på Helvetets portar :

På Helvetets första port är tre ord skrivna: Den som söker Guds välbehag kommer att finna lycka, och den som fruktar Gud kommer att finna frid, medan den fåfänge förloraren anropar och räds andra än Gud.

På den andra porten står det: Låt den som inte vill stå naken på den Yttersta Dagen klä de nakna i den här världen. Låt den som inte vill vara törstig på den Yttersta dagen ge vatten till de törstiga de i denna värld, och låt den som inte vill vara hungrig på den yttersta dagen, mata de hungriga magarna i denna värld .

På den tredje porten står det skrivet: Guds förbannelse är på dem som inte talar sanning. Guds förbannelse är på de giriga. Guds förbannelse är på förtryckarna.

På den fjärde porten är tre ord skrivna: Gud förödmjukar den som förolämpar islam. Gud förödmjukar den som förringar Profetens Hushåll. Gud förödmjukar den som hjälper tyrannerna i deras förtryck på människor.

På den femte grinden är tre ord skrivna: Följ inte (dina) önskemål för önskningar strider emot tro och övertygelse, tala inte om det som inte angår dig för du kan förlora Guds barmhärtighet på det sättet, och slut aldrig upp på möten bland förtryckarnas anhängare.

På den sjätte porten står det skrivet: Jag(helvetet) har gjorts olaglig för de som är flitiga(i sin dyrkan), jag har gjorts olaglig för de som är medmänskliga(och ger till andra) och jag har gjort olaglig för de som utförde fastan.

På den sjunde porten är tre ord skrivna: Ställ dig själv till svars innan du blir ställd till svars. Tillrättavisa er själv innan ni kommer att tillrättavisas, och åkalla Gud nu innan du står inför Honom, då du inte kan anropa honom.

[ Bihar al – Anwar , V.8 , s. 144 ]

7hell

  1. #1 av Ella på 7 januari, 2014 - 14:09

    Selam Alaykum Marie!

    Här nedan har jag två frågor som jag hoppas du kan besvara:

    1) Jag hoppas att du kan klargöra en viss fundering jag har gällande wudu, jag undrar ifall man kan göra wudu över smink, har hört vissa som gör det men behöver lite mer underlag gällande om det är ok eller ej?

    2) Denna fråga är relaterad till bönen, om man exempelvis av olika skäl inte ber trots att man vet att det är obligatorisk och om man rättar till sig och börjar be dagligen alla bönerna, vad har man då för ”staff” för att ha slutat be tidigare, tar man igen dem bönerna och hur gör man isåfall?

    Ws

    • #2 av Marie på 7 januari, 2014 - 15:37

      Aleykum salam Ella,
      1) Nej du kan inte göra wudhu över smink. Allt måste (tyvärr😦 ) tvättas bort innan. Om någon säger något annat så är det helt fel, och jag tvivlar starkt på att det finns någon merdje som godkänner wudhu över smink, men kanske någon vet mer, de är välkomna att komplettera mitt svar i så fall?
      2) Alla muslimer vet att man måste be, att det är wadjib. Men många struntar i det och diktar upp en mängd ursäkter för sig själv för varför man inte ber. Ingen orsak är giltig – om man inte ligger för döden förstås.
      Men så finns det de som vill ändra sin väg, och känner att ingen utav ens ursäkter riktigt duger ens för en själv, hur ska de då fungera när jag står framför Gud? Vad göra? Du vet att Gud är Den Barmhärtige som har Förbarmande över oss svaga människor. Han använder 1 del av sin barmhärtighet över oss i detta livet, och de övriga 99 delarna på Domdagen. Det enda som gäller är att man BÖRJAR med sin förändring.

      När man visar Gud att man vill ändra sig så går man förslagsvis och duschar ‘ghusl’ att man vill blir ren från eventuella orenheter som man kan ha(de som inte ber brukar inte vara noga med att duscha sig ren jenabe eller efter månadsblödningar). Sen tvättar man wudhu och börjar be. Håll bönetiderna. Och börja så snart möjligt att ‘betala tillbaks’ de böner som man står i skuld med, dvs man måste ta igenom dom. Allihopa…
      Ws

  2. #3 av Ella på 7 januari, 2014 - 16:20

    Jättebra, tusen tack för svaret🙂 När man beräknar hur många böner man missat, hur gör man då? Om jag tar mig tex så var jag inte praktiserande då min familj inte va det heller och kunde inte speciellt mycket om islam alls, men nu när jag väl blivit det alhamdulillah så undrar jag från vilken ålder börjar jag räkna in mina missade böner?

    Ws

    • #4 av Marie på 7 januari, 2014 - 22:19

      Man brukar räkna för flicka att hon måste börja be vid 9 års ålder ca. Sen kan det ju bero på mognaden också, det finns de som är vansinnigt omogna i den åldern, men om man är som en genomsnittlig 9-åring så bör man börja ungefär då. Jag vet inte om du har läst ett inlägg jag översatt om hur man lättast gör Qadha(skuld) bönerna? Jag länkar i alla fall inlägget här:
      https://mammamaries.wordpress.com/2011/08/03/det-enklaste-sattet-att-utfora-qadha-boner/
      Och hoppas att du finner tålamod och ro med att utföra dom. Jag förstår att det kan kännas övermäktigt, men gör tid åt dig för dom. Vi har alla en massa extra tid på vår hand där vi egentligen inte gör något särskilt, vi bara ödslar den. Gör ett fint ställe speciellt där du ber. Gör det till en liten ’tillflyktsplats’. Släck alla lampor och tänd några ljus(inte framför dig, utan ställ ljusen vid sidan av dig) och slå dig till ro och avlägg en timme då och då per vecka bara för att be dessa böner som du har i skuld. InshaAllah att du får tålamod med dom och att du får framgång i livet.

  3. #5 av Ella på 7 januari, 2014 - 22:47

    Tack för ditt fina svar! Ja inshaAllah så kommer det gå jättebra. Jag är bara nervös över att inte hinna med alla Qadha böner under min livstid då man aldrig vet hur länge man lever bara Gud vet. Har du också utfört Qadha böner efter att du konverterade och vid vilken ålder börja du räkna dina ”skuld” böner (är det som ovan vid 9 års åldern)? Om du utfört Qadha böner hur har du då fördelat dem, hur många timmar i veckan ägna du speciellt åt dem bönerna?

    Ws

    • #6 av Marie på 8 januari, 2014 - 00:01

      Vad menar du medan att du är rädd att inte hinna med dom? Om du menar att du är rädd att kanske dö hux flux som ung(må Gud förbjuda det!), så är det intentionen som räknas: dvs om du varje dag, eller så ofta du hinner i alla fall(eller om du schemalägger dina qadha-böner till vissa dagar/tider) så dömer Gud att du gjort ditt syfte.

      Jag har alltid undrat varför muslimer, som inte fått en ordentlig muslimsk uppfostran eller ens information om islam i sin uppväxt, inte bedöms som konvertiter? Men tyvärr är det så. Du bedöms som muslim helt enkelt. Därför räknas det att du har skulder sedan 9 års ålder(give or take some), och Gud är Barmhärtig.

      Jag lärde mig be efter 17 dagar som muslim. Och dessa dagar bad jag qadha inom det första året som muslim. Det var ju inte alls mycket, och jag hade tur som började be så snart som jag konverterade. Så de bönerna är inte mycket att orda om. Jag rekommenderar dig att be punkt 5 i mitt länkade inlägg, dvs ca 10(eller fler?) fajr-böner varje morgon. Då är du klar med 10 års fajrböner på ett år! Sedan kan du välja t.ex Asha-bönen och utför 5(eller mer?) st varje kväll i ett år, då har du gjort 5 års Ashaböner på ett år!. Eller så avsätter du några timmar varje helg samt torsdag kväll när du ber ca 100 utav t.ex Asha-bönen första året. Kanske har du hunnit göra både alla fajr och ashaböner under ett enda år.(nu vet ju inte jag hur gammal du är, men har du missat 10 år så ser det ju bra ut i så fall.)

      Året efter så kan du ta t.ex dhohr och asrbönerna så mycket du kan. Eller ägna dig helt åt endast en enda bön under ett år och gör klar den, allt beror på vart du befinner dig i livet och hur mycket tid du har.
      Ws

    • #7 av Marie på 8 januari, 2014 - 00:38

      Jag har försökt maila dig men det går inte. Skicka ett mail till mig, jag vill skicka en sak till dig. .mammamaries@hotmail.se

      • #8 av Ella på 8 januari, 2014 - 01:01

        Har haft lite strul med de kontot men har mailat dig nu från en annan adress🙂

        Ws

      • #9 av Marie på 8 januari, 2014 - 08:44

        Jag har inte fått mail fr dig. Har du skickat till korrekt adress? Mammamaries@hotmail.se ? Du kan ha fått med punkten jag råkat skriva in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: