Mellandagsrea – skördetid

empor

Sedan 17.00-tiden har jag suttit/legat heeelt utslagen i soffan, av ren utmattning! Jag har nämligen idkat mellandagsrea idag, tillsammans med ALLA mina barn. Och vi gick till det värsta av ställen, det största monstret av alla: nämligen shoppingcentret Emporia i Malmö! Tanken är ju faktiskt god, dvs att allt, och lite till, finns inom glasramen som utgör fasaden på detta vidunder till ‘pengaslukare’….jodå, innan dagen var slut hade många av våra kulor rullat.

Den här gången lämnade vi i alla fall våra ytterkläder i bilen. Maj gådd alltså vilken skillnad! Och ändå var man helt blöt i svett innan halva shoppingturen var avklarad. Jag var tvungen att gå ut och låta mig frysa till lite grann då och då, annars hade jag inte uthärdat. Inte nog med att man ska kolla efter ‘bra-ha-saker’ som är till pang-pris, som gärna ska jämföras med priser i närliggande affärer också – bara för att vara på den ‘säkra’ sidan, att man kommer hem med det bästa kapet. Nä, man ska brottas med folk också för att kunna komma fram och förbi med de 2 solfjädrar man har på var sida kroppen – som de 20 shoppingpåsarna har format sig till. Och man ska besegra köer som sniglar sig fram i sakta mak, stackars Lilldotra stod i kö i en affär i över 1 TIMME, (hon visade upp en ovanlig målmedvetenhet där,hmm, den måste hon börja applicera i fler situationer från och med nu känner jag)… och ovanpå detta ska man hålla reda på 4 (fyra!!) barn också….

Jag vet, ingen blir särskilt imponerad utav mitt sistnämnda problem. Mina barn är ju vuxna. Men vi går ju inte i klunga precis. Jag tror ju nämligen inte att mina barn är så intresserade utav det jag vill ha, min son tror jag inte ville följa mig på Generous-avdelningen i Lindex och shoppa bh:ar, så barmhärtig som jag är släppte jag dom fria på ‘grönbete’ och sa bekymmersfritt att vi ses väl när vi råkas. Problemet är att man springer ju på ett av barnen, och spenderar en stund med den ongen. Då får man ju dåligt samvete gentemot de andra, som då kanske(?förmodligen NOT!) blir avundsjuk på att jag ägnat tid åt denne, så då måste jag ju leta upp alla de andra med jämna mellanrum och växla några ord med ibland…

Jag är däremot hemsk att gå och shoppa tillsammans med, det har jag ju börjat förstå på senare år. Jag tycker om att gå på stan med andra, men för deras skull går jag helst ensam-jag vill inte att det blir besvärligt för folk. Jag vill nämligen göra bort det mesta på kortast tid. I ett center utav Emporias storlek skulle jag(om jag var ensam) bara behöva 30 min för att avklara en snabb översikt inne i alla affärer. Det är en process jag tycker om att hålla kort. När jag väl gjort det, då vet jag ungefär vad som finns tillbuds, och DÅ gör jag ett snabbt överslag i huvudet över vilka saker utav utbudet som ETT) jag kan behöva, och TVÅ) verkar intressant. Då går jag sedan enbart till dessa affärer och strosar där. Då slipper jag strooosalåååångsaaaamt runt i var enda affär och vända på varannan pryl – en process som gör shoppingen dödligt trist och kroppen obarmhärtigt trött.

Men, om jag har någon/några andra med mig, då måste man ju ta hänsyn till dem, så jag kan inte använda mina fina ‘metoder’ då. Och jag tycker att jag släääpar benen efter mig. Jag riktigt känner hur fötterna gäspar när jag går. Men…trots det slår det aldrig fel: jag får idel klagomål att jag springer för fort(jag går alltså inte för fort), och detta trots att jag försöker sätta min häl mitt framför den andra fotens tår när jag går…SÅ små steg tar jag – ändå går jag snabbare än alla andra! Jag förstår bara inte hur folk orkar leva så långsamt?! Idag gick det jättebra, men när vi skulle sitta och äta märkte jag hur stressade alla verkade, och det framkom att det förstås var mitt fel 😦 . Så ovanligt…det kanske berodde på att jag beslutade mig på 5 sekunder vad jag skulle äta, beställde maten, och hade i princip ätit upp den när de andra ännu stod och velade vad de skulle äta! Då hade det gått cirka 30 minuter. Fatta vilket tålamod man måste ha om man är jag!!!

Ja, det är så synd om mig att det inte är klokt egentligen. Men vi kom alla hem med en god skörd i alla fall. Detta var väl bara ett delmål i flera etapper innan hela realisationen till fullo är avklarad, och varje medborgare har bidragit årets sista slantar till att höja de statistiska siffrorna i BNP för 2013.

tree

  1. #1 av allahochnattbonen.blogspot.com på 27 december, 2013 - 00:45

    Härligt med shopping. Det påverkar ens humör rejält. Jag har skrivit ett inlägg om hur våra vanor påverkar vårt humör, våra känslor och därmed vårt liv.

  2. #2 av Anna på 27 december, 2013 - 17:00

    Ja värmen inne på Emporia är outhärdlig, inte bara nu utan året runt! Svitten bara rinner å en!

    • #3 av Marie på 27 december, 2013 - 17:05

      Jaså så det är inte bara jag som tycker att det är varmt där? Kanske de har gjort nåt fel med ventileringen? Jobbigt blir det i alla fall.

  3. #4 av Ella på 30 december, 2013 - 21:32

    Selam Alaykum Marie!

    Är det sant att dem som bär hijab tappar lätt håret speciellt längst fram? Hörde en syster tala om detta idagatt om man exempelvis har hijaben länge på huvudet låt säga mer än 8 timmar och då den skapar ett tryck så kan detta orsaka att vissa med hijab lättare kan få håravfall? Känner du till någon som tappat håret för att deras hijab suttit för hårt på dem?

    Ws

    • #5 av Marie på 30 december, 2013 - 21:49

      Wa aleykum Salam, det kan hända att det fina någon som har det problemet. Men jag har inte påträffat någon så att jag vet att berätta. Sen kan ju folk tappa håret ändå av olika orsaker, eller bli mer tunnhårig med åldern, och kanske de tycker att det är märkligt och skyller då på slöjan?

      • #6 av Ella på 30 december, 2013 - 22:49

        Ingen aning blev bara chockad när hon sa det. Får du ont i hårbotten när du tar av dig slöjan?

      • #7 av Marie på 30 december, 2013 - 23:06

        Nej, inte ont i hårbotten. Jag har en ‘amta’ på mig under min slöja, och ibland har jag en som är för trång för mitt huvud :). DÅ får jag ont. Huvudvärk på hög nivå! Och då är det skönt och ta av den sen. Men det är ju mitt eget fel, då jag glömmer bort att den är för liten, jag kan ha på den ett par timmar utan problem, men inte 8-10 timmar. Det är inte hårbottnen som gör ont, utan det trycker runt hela huvudet.

      • #8 av Ella på 30 december, 2013 - 23:13

        Jag kan tänka mig att det känns obekvämt och huvudvärk är ju inget roligt att ha :-(, men vad kan du rekommendera eller snarare vilka ”slöjtyper” är bekväma (siden, pashmina osv), finns ju en massa olika slöjor som man kan välja mellan men vilka tycker du är bekvämast? Var brukar du köpa slöjor?

      • #9 av Marie på 31 december, 2013 - 13:24

        Siden gillar jag inte alls. De bara glider. Pashmina är bra, och de flesta andra slöjor.

  4. #10 av Valle på 1 januari, 2014 - 08:29

    Ok, snabbt inlägg på detta. JULEN borde inte ens firas av kristna då det är en högtid som skulle fira SOL-GUDEN (Astafurullah) enligt romarna. De ansåg att solen fick sin kraft tillbaka efter att de mörkaste dagarna på året avslutades 21-24 dec. och när kristendomen skulle spridas så adapterades denna tradition så att fler skulle acceptera religionen i romarriket. (fråga vilken präst som helst, de kommer inte att dementera detta).

    Jesus (frid vare över honom) föddes (enligt bibeln) när fårherdarna var ute med fåren under natten, och det gjorde man in inte under VINTERN,

    SÅ: ok att man vill fira vår profets födelse, men ingen vet när den dagen är, så att fira jul, är att fira den sk. SOLGUDENS FÖDELSE. Ni kanske inte anser att det är SHIRK, men då borde ni tänka om…

    Men de som vill fira JUL kommer naturligtvis att hitta nån ”genial” förklaring till varför man bode fira jul ändå. (bevisa att jag har fel)

    • #11 av Marie på 1 januari, 2014 - 14:31

      ALLA länder och kulturer har någon typ utav tradition som lyser upp de mörkaste dagarna på året. Det finns inget dåligt i det, utan har helt enkelt med mänsklig överlevnad att göra. Psykologiskt behöver man något att se fram emot i de oerhört mörka tider som vi har just denna tid på året – särskilt i vårt mörka Skandinavien! Om man inte vill uppmärksamma Jesus födelse så kan man ju alltid se det som ett firande att man överlevde de mörkaste dagarna på året, och en önskan om en ljusare framtid :)!

Kommentera

