Är julen shirk? – God jul!

happyKelin FRÅGAR:

”Jag funderar på följande: 1. Att julen i grund och botten är shirk. Det där med att Gud blev människa, vilket jag vet till tusen procent att du inte står för. Men hur kan det komma gott ur något som ursprungligen går emot vår tro? Folk säger att det bara är traditioner, men traditionen har uppstått från shirk. Visst?

2. Hadithen där profeten frid vare över honom, säger att den som imiterar ett folk är en av dem. Betyder inte det att vi ska ta avstånd från andras högtider? Eller?

Är det inte en majoritet som anser att fira jul är haram?”

MITT SVAR:

Hujjatullahs (‘Guds tecken’ – dvs Profeter, Sändebud och Imamer) födelsedagar är bland Ayyamullah(dvs Guds dagar) och de bör gärna uppmärksammas och åminnas på något sätt. Som det står i Koranen: ”Vi sände Moses med Våra budskap [och befallde honom]: ”Led ditt folk ut ur mörkret till ljuset och påminn dem om Guds dagar!”(Koranen 14:5) och Jesus sa: ”[Guds] fred var med mig den dag jag föddes och skall vara med mig den dag jag dör och den dag då jag skall uppväckas från de döda.” (Koranen 19:33).

Det finns inget fel i att uppmärksamma dessa dagar och om vi är kloka så bör vi, som en gemensam Ummah, intressera oss speciellt för våra Hujjatullahs födelse- och dödsdagar. Om vi väver in ett dylikt ‘firande’ in i vår kultur året om, är det nämligen ett vitalt sätt att hålla de religiösa historierna vid liv. De hundratals historier som finns om varje betydelsefull person som varit Guds tecken för mänskligheten skulle flyta upp till ytan och folk skulle vara mer medvetna om sin religions historia. Varje profet har vishet att ge oss. Islam följer människans natur och den basala människan är mer benägen att informera sig om saker och ting om det blir lite väsen om saker och ting. Man ‘upprätthåller religionen’ helt enkelt med dessa kulturella inslag. Om du går till en shia moské under årets lopp kommer du att se att vi uppmärksammar de flesta profeters och imamers födelsedagar och dödsdagar.

Du säger att julfirandet i grund och botten är ‘shirk’ (avgudadyrkan). Vad menar du med det? Menar du att om vi uppmärksammar julen så firar vi Guds son? För det första så firar i princip ingen julen för Jesus skull idag. Det hela har blivit ett kommersiellt spektakel, men det är ändå en långhelg, allt är stängt, folk är lediga – varför inte göra något åt saken, tänker många. OM man vill laga en middag, tända ljus och titta på Kalle Anka, vad finns det för fel i det? Om vi också säger några ord om Jesus, berättar om hans liv och hans födelse. Vi är muslimer, vi tror väl på Jesus? Visserligen var han en profet, och om vi uppmärksammar hans födelsedag så gör vi det i åminnelse utav att en profet föddes. Vad finns det för shirk i det? Har man gjort något dåligt då? Knappast. Lika lite som man gjort något dåligt om man inte vill göra det.

Vad som kanske bör undvikas i dylika fall skulle eventuellt vara såna saker som tomten. Och detta eftersom tomten har mer eller mindre blivit som ett substitut för Gud…föräldrar säger åt sina barn att vara snälla, annars kan tomten straffa dom, eller om barnen önskar sig något väldigt mycket och tjatar om det så hänvisar föräldrar sina barn att be tomten om det…kanske han svarar han…

Det lustiga när det kommer till diskussionen om julfirandet varje år, så är det oftast folk från ett och samma håll som säger att det är shirk med julen. Det är de som kallar sig ‘ahlel sunnah wal jamaah’. Det är samma personer som fastar under ”Ashuradagarna”(10 Muharram). Och denna fasta baseras på det judiska firandet utav Yom Kippur. Enligt sunnimuslimska traditioner som säger att när Profeten(s) kom till Medina så såg de att judarna fastade. Muslimerna frågade varför de gjorde det och de fick svaret att det är en judisk tradition ifrån Moses dagar att fasta i 25 timmar och under den tiden också be om gottgörelse för sina synder som tack för att Gud befriade det judiska folket ifrån Farao. Sunnitraditionerna säger då att Profeten skulle ha sagt att Moses är närmare oss(muslimer) än judarna och därför ska vi också fasta….och då menar deras(al-Bukhari, vol.3, B 31, nr 222 och Tirmidhis) traditioner att Profeten och muslimerna alltid fastade när judarna fastade. Vi firade alltså(och ni firar fortfarande) Yom Kippur!

Om man går efter din punkt nr 2 här ovan, så imiterade alltså Profeten judiska traditioner och därmed är vi alltså ”en av dem”, som du uttrycker det. Den logiska slutsatsen är då att egentligen är sunnimuslimer judar, då de imiterar judarna(?!) Är det okej att anamma judarnas tradition, men inte de kristnas? Tror du inte att Profeten anser att Jesus också är närmare oss(muslimer) än de kristna? Enligt denna tradition(som inte alls finns hos shia), så har till och med Profeten själv valt att följa ett folks tradition när han invandrade i deras landområde(staden Medina). Ska inte Profeten(s) ses som ett exempel för oss muslimer? Om han ”imiterade”(som du säger) ett folks traditioner, varför ska inte du göra det? Är du bättre än Profeten(s)?

Som sagt, jag håller inte alls med den bukhariska eller tirmidiskt återgivna traditionen, men eftersom du antagligen anser att den är korrekt så bör du ju vara mycket intresserad av att följa Profetens exempel. De flesta muslimer firar antagligen inte jul, men många gör ‘nånting’ på julaftonen, eftersom det är en internationell helgdag då allt ändå är stängt och dött ute i landet. Varför inte passa på och samla familjen runt julgröten? Berätta för mig igen, vad är det som är shirk i att hedra profeten Jesus födelsedag?

Svar på nr 1: Traditionen att hedra Jesus födelse uppkommer ifrån att folk älskat Jesus och vill sprida hans ord. Om vi (som muslimer) skulle uppmärksamma julen så gör vi det inte för någon ‘gudsson’ utan för en profet. Att anamma ett folks traditioner är tvärtom något mycket bra, om det inte går emot Islam. Och enligt er egna återberättelse så gjorde ju Profeten själv det.

Svar på nr 2: Nej, vi ska inte ta avstånd ifrån andras högtider. Gud säger i Koranen: ”[49:13] Människor! Vi har skapat er av en man och en kvinna, och Vi har samlat er i folk och stammar för att ni skall lära känna varandra….” Vad tror du är betydelsen i denna vers? Gud vill att jordens folk ska närma sig varandra, och det absolut bästa sättet är att använda sig utav varandras traditioner. Det känner du själv: om någon ickemuslim säger att de t.ex vill prova fasta i Ramadan månad, eller hälsar dig glad Eid, då blir du säkert lite extra mjuk inombords? Du känner dig instinktivt närmre den personen än andra som passerar, eller hur? Hur kan det då vara haram att ge någon annan den känslan?

Dessutom: Vi muslimer bryr oss inte om ‘majoriteten’ på det sätt som du uttrycker det. Om en majoritet utav media säger att islam är en krigisk religion, och att muslimer är galningar, ska man då följa det de säger? Om en majoritet i världen säger att slöjan är ett tecken på förtryck för kvinnor, har de sant då? Ska jag ta av mig min slöja i så fall? Om vi ska lyssna på majoriteten när vi utröner lagar och regler i islam, då är vi illa ute.

Ha en trevlig kväll. God Jul!

gran

 

  1. #1 av Kelin på 24 december, 2013 - 08:40

    Tack för svar:)

  2. #2 av Ella på 25 december, 2013 - 17:25

    Selam Alaykum Marie!

    Jag kom över denna video på youtube och vill jätte gärna höra vad du anser om den:

    Videon talar om varför just denna konvertit aldrig blev shia, kolla snälla igenom den när du har tid inshallah och berätta vad du anser🙂

    Ws

    • #3 av Marie på 25 december, 2013 - 21:38

      Den där Abdur raheem Green är en wahabi av största sorten. Det bekräftar till och med sunnilärda. Så han ska du inte lyssna på. Nedan video svara Sunni Scholar Muhammad Naveed Ashrafi angå den där personen:

  3. #4 av Ella på 25 december, 2013 - 23:59

    Ja oj det kände jag inte igen jag vet att han är konvertit och har många klipp på youtube men att han va wahabi visste jag inte. Jag har haft en fundering ganska länge över varför majoriteten väljer att vara sunni framför shia. Förmodligen för att när dem konverterar så lär dem känna någon som antingen är sunni eller shia och följer en av dessa vägar. Men samtidigt undrar jag om dem som konverterar läser allt om både sunni och shia, jag upplever att dem inte gör det så grundligt. Hade du funderingar över detta när du valde att följa den vägen du gjorde. Jag har en vän som anser att vägen som shia muslimer följer är den rätta men hon är rädd att välja fel väg och att allt hon gör inte blir accepterad av Allah, men jag menar både shia och sunni följer Koranen och sunnah och sänker sitt huvud framför Allah, vi borde va ett folk inte behandla varandra som främlingar som vi dessvärre gör idag.

    Ws

    • #5 av Marie på 26 december, 2013 - 15:42

      De som varit sunni och sedan konverterat till shia säger alla att de aldrig, eller knappt, hört talas om ahlulbeit och deras ställning. Det finns ju massor utav hadither ifrån deras sahih sittah där det står om detta, men dessa hadither göms bort, de repeteras inte i större sammanhang. En del säger till och med att de knappt hört talas om Imam Ali! Han har kanske nån gång nämnts, i förbifarten, och då bara som namn när man nämner de 4 första khaliferna…
      Detta är en sunni sheikh lärd som konverterade till shia, kom ihåg att han varit sheikh länge – och ändå inte insett vad profeten sagt om ahlulbeit och Imamerna(hans efterträdare). Lyssna så förtvivlad han är efter att ha suttit på mambar i många år och talat illa om dom! Detta är problemet – det är en hjärntvätt som pågått i århundraden. Men idag, tack vare Iran och Hizbollahs kamp utan att låta sig kuvas ifrån hot utifrån, har sunnimuslimer i tusentals världen över fått upp ögonen för vad shia står för. I Afrika konverterar man i tusentals idag, ja över allt i världen.

      • #6 av Ella på 26 december, 2013 - 15:59

        Jag brukar tala med min släkt som är sunni, många ”föds” ju som sunni men har oftast ingen kunskap alls gällande varför dem är sunni och inte shia. Jag talade med min kusins man i somras angående just denna fråga, han är väldigt påläst och troende men när jag sa om Imam Ali så sa han ”va, vem är han, har aldrig hör talas om honom”. För mig är detta väldigt konstigt, att man tror på en viss ”inriktning” men har ingen kännedom om den bakomliggande historien och ingen kännedom om Imam Ali som va profetens högra hand. Jag tror att väldigt få ifrågasätter det dem gör och speciellt varför dem gör det. Många följer det andra följer utan att fråga varför. Man märker också hur folk är okunniga när det gäller shia muslimer, läste en kommentar från din dotters blogg där någon skriver ”Gör du också dua genom imam Ali och Fatima osv som de flesta andra shia (dvs grov shirk)? Tänk att det där är heligare för er än Hajj.. Må Allah vägleda er på den rätta vägen, profetens sallallahu alayhi wa sallams väg. ” . Det är såna människor som sprider negativitet bland muslimer, istället för att vi ska vara bröder och systrar så pekar vi fingrar åt det ena och andra hållet, detta är tragiskt!

      • #7 av Marie på 26 december, 2013 - 16:38

        Ja, du ser där! Han visste inte ens vem Imam Ali är! Det konstiga är hur man har lyckats gömma undan honom ur historien så fullständigt. Imam Ali var den mest framstående beskyddaren utav Islam i krigen. Och han levde i Profetens hushåll sedan barnsben (Profeten tog hand om honom då Alis far Abu Talib hade ekonomiska svårigheter) och visste bättre än någon annan hur Profeten bad, tvättade wudhu och Profeten involverade Ali i alla sina göromål.

        Det är fantastiskt att du är den person i din familj som är så pass vaken och skärpt att du funderar på dessa frågor. Tänk så många generationer före dig som inte har ställt dessa frågor! Så mycket de har förlorat i kunskap. Må du fortsätta med det inshaAllah.

      • #8 av Djabir på 31 december, 2013 - 18:06

        Hej, denna person som du lägger video på, som nu du ansåg var shia i slutet av sitt liv, han förtalade ju 3aisha radiyallahu 3anha öppet? du har tidigare skrivit att ni inte gör det, i svar på en sunni, men sen länkar du till personligheter som gör det: http://www.youtube.com/watch?v=RdZLBy5zH20 jag hoppas du kan svara på detta.

      • #9 av Marie på 31 december, 2013 - 19:55

        Ja han var onödigt skrävlig den där mannen. Men hur som helst så säger Koranen själv att vissa utav Profetens hustrur inte var utav de som ”underkastade sig Guds vilja” (på ren arabiska kallas det för ‘muslim’). Gud själv ansåg dem inte vara muslimer. Läs länk nedan om de två hustrurna som avses i Koranversen, och länk till Bukhari där Umar själv bekräftar att Koranversen handlar om hans dotter Hafsa och Aisha. Vem är bättre att bedöma Profetens fruar – du eller Gud?
        https://mammamaries.wordpress.com/2010/12/01/profetens-hustrur/

      • #10 av djabir på 1 januari, 2014 - 03:58

        Tack för ditt svar. alhamdulillah, du är en av dem få shiah av dem jag träffat på som är ärlig med dina svar. Har gått in på den länken du givit mig aldrig någonstans ser man klar takfir på vare sig 3aisha eller hafsa, kan jag gärna få något klart bevis om du gör takfir på dem.

        och anser du dem tre khulafah, må Allah vara nöjd med dem, vara kuffar. Vet att det inte har direkt med detta att göra, men allmänt, anser du dem vara muslimer eller inte? kan jag få någon länk från era källor som gör takfir på dem, ja3ne någon marja3s, imam eller dylikts hemsida eller bok, levande som död? svenska, engelska eller arabiska går bra.

      • #11 av Marie på 1 januari, 2014 - 14:27

        Gud säger i Koranen:

        [49:1] TROENDE! Pocka inte på uppmärksamhet för egen del, när ni står inför Gud och Hans Sändebud, men frukta Gud! Gud hör allt, vet allt!

        [49:2] Troende! Dränk inte med era röster Profetens ord och höj inte rösten när ni talar till honom, som ni gör sinsemellan; annars kan det [goda] ni gör gå om intet utan att ni förstår [vad som sker]!

        Sen säger Sahih Bukhari i hans Sahih Volume 9, Book 92, Number 468:
        ”Narrated Ibn ‘Abbas: When the time of the death of the Prophet approached while there were some men in the house, and among them was ‘Umar bin Al-Khatttab, the Prophet said, ”Come near let me write for you a writing after which you will never go astray.” ‘Umar said, ”The Prophet is seriously ill, and you have the Quran, so Allah’s Book is sufficient for us.” The people in the house differed and disputed. Some of them said, ”Come near so that Allah’s Apostle may write for you a writing after which you will not go astray,” while some of them said what ‘Umar said. When they made much noise and differed greatly before the Prophet, he said to them, ”Go away and leave me.” Ibn ‘Abbas used to say, ”It was a great disaster that their difference and noise prevented Allah’s Apostle from writing that writing for them.”

        Detta klargör att Umar inte lydde Profeten OCH att han ”pockade på uppmärksamhet för egen del” i något som Profeten ville säga. Umar trotsade helt enkelt Profetens order i ett mycket viktigt skede av islam! Profeten var oerhört bekymrad över en splittring utav hans följeslagare, och han visste att det skulle ske, han ville ge sin Ummah ett verktyg för hur man skulle hålla samman religionen, men Umar visste tydligen bättre än Profeten!!? Dvs att ”det räcker med Koranen” och att Koranen är alldeles nog för dom. Om Koranen är tillräcklig, varför använder sig då sunnimuslimer ens utav hadither? Jag menar: om hadither och sunnah inte är värt något. Dessutom: är Umars auktoritet högre än Profetens? Det är ju det som hela händelsen påvisar.

        Så om ni följer Umar, så ska ni alltså strunta i Hadither och sunnah: ändå kallar ni er för ”ahlul sunnah”?

        Dessutom skriver Ahmad Hanbal i sin Musnad volym 1, sid 140 och 185 att Profeten sa: ”Wisdom has been divided into 10 ( ten ) parts, and 9 (nine) of these are possessed by Ali, and the remaining has been divided among the rest of the people.”

        Om Ali var så vis, varför skulle inte han överta khalifatet efter Muhammad(s)? Var Abu Bakr visare än så, vart någonstans har i så fall Profeten sagt detta? För att inte glömma händelsen i Ghedir Khumm där Profeten höll ett 5 timmar långt tal (http://duas.org/NEW/ghadirkhutba.htm) där han upprepar flera gånger att ”Ali ibn Abu Talib is my Brother, Wasi, and successor over my nation and the Imam after me,”. Åter i Ahmad ibn Hanbals ”Musnad” volym 4, sid 281 kan du läsa att Umar och Abu Bakr efter talet (på Profetens order) gick fram till Ali, tog honom i handen och svor trohet till honom och sa: ”Bra gjort Ali, i dag du blev ledare för alla troende män och kvinnor”. Om de, efter Profetens död, sedan vände sig emot Profetens uppmaning och order till sitt folk. Då man går emot Profeten, går man emot Gud. Vad brukar vi kalla såna människor? Antingen kallar vi dem för ‘kuffar’ eller för ‘munafeq’. Vilket som så passar det inte att en sådan är företrädare för islam och muslimer.

        Om jag var du skulle jag börja ställa djupgående frågor till era företrädare som är ‘alim och ställa frågor om detta.

        Du vill ha referenser på shia som gör ‘takfir’? Om du med det menar såna som svär på aisha och de 3 första khaliferna så finns det säkert en hel del. Idag har vi en idiot som heter Yaser bin Khabith(kallar vi shia honom-han heter egentligen bin Habib i efternamn) som säger sig vara shia-sheikh och han svär hemskt mycket på dessa personer. De flesta shia avskyr honom, och de som är med honom på något sätt, de lämnar honom tillslut för han är alldeles för mycket. Det är väl den som du kan kolla upp. Men som sagt, han är inte ifrån oss och ingen jag eller någon jag känner lyssnar på honom, utav JUST den anledningen att han svär åt dessa personer, och pratar en massa annat skit också förstås.

      • #12 av Marie på 1 januari, 2014 - 15:30

        Jag har alltid undrat hur det kommer sig att när alla sahih-sitteh böckerna, som sunni använder sig som guidning av hadither, bekräftar att Imam Ali är Profetens efterträdare, och en massa andra saker, hur kan det då komma sig att man är sunnimuslim? Jag har på senare år börjat förstå att man inte pratar särskilt mycket om Imam Ali(den 4e khalifen), utan allt handlar om Abu Bakr och Umar, och lite om Uthman-men knappt något alls om Imam Ali. I denna video får man höra hur en man och hans vän, som hatade shia, kom att undersöka hur shia kan gå så fel. Genom att för första gången själv köpa och läsa igenom sahih sitteh-böckerna för första gången, kom de två vännerna fram till att de måste byta bana. Jag tycker det är så intressant att höra hur folk väljer väg, särskilt när de har gjort det genom ett klokt resonemang och djup inre dialog med sig själv, oavsett vilken väg man sen väljer så är det intressant att höra hur folk tänker innan de väljer.

      • #13 av djabir på 7 januari, 2014 - 13:41

        har varit lite upptagen och har därför inte kunnat kolla på det du skrivit. ska försöka kolla på dem när jag har tid in sha Allah. tack för du lagt ner tid på detta.

  4. #14 av Ella på 26 december, 2013 - 15:48

    Selam igen!

    Måste fråga dig en sak relaterat till föräldrar som skilt sig. En god vän till mig har lite problem med sin far, han har aldrig varit en del i hennes liv och aldrig egentligen brytt sig om henne. Den ända som varit som både mor och far är hennes mamma som har uppfostrat och brytt sig om henne hela livet. Hennes far har dock aldrig brytt sig bara ”utnyttjat” henne då han behöver grejer som han inte kan lösa på egen hand. Nu när hon är vuxen och har lyckats bra i livet mashallah så vill hennes far bestämma över vem hon ska gifta sig vad hon ska tro på osv han vill att hon ska lyda honom nu efter 25 år. Han tar all ära över hur bra hennes mor har uppfostrat henne och han förnedrar hennes val av man (en väldigt bra och troende person), hennes far är dock inte det minsta troende. Allt han säger till henne är förnedrande, han förnedrar alla i hennes familj, ljuger väldigt ofta och trampar helst på alla för att lyckas själv. Han har även gått så långt att förnedra alla i hennes familj och hon har valt att ta avstånd från honom då han bara förnedrar och säger elaka saker. Han förbannar henne hela tiden pga detta och säger må Gud förbanna dig eftersom du inte vill prata med mig osv osv. Gör hon fel eller rätt i att ta avstånd från en sådan person trots att detta är hennes förälder?

    • #15 av Marie på 26 december, 2013 - 16:31

      Ja Ella, tyvärr måste jag säga att hon gör fel om hon helt tar avstånd emot sin pappa. Hon behöver ju inte träffa honom hela tiden, eller ens ofta, men hon måste fråga efter honom och höra om han behöver något osv. Det är mycket stor haram att bryta med sin familj, särskilt sina föräldrar. Hon kommer aldrig att lyckas med något i livet om hon gör det. Jag förstår mycket väl hur hon kan känna det, men hon måste försöka finna ett sätt att orka med honom. Vi har alla olika prövningar i livet, fadern kan vara hennes stora prövning hos Gud och hon måste visa att hon kan bära den, hantera den.
      Jag har skrivit om vikten av starka familjeband, du kan läsa den:
      https://mammamaries.wordpress.com/2013/06/05/att-halla-harda-band-med-ens-anhoriga/

      • #16 av Ella på 26 december, 2013 - 16:56

        Ja jag tänkte i samma banor som du, men jag vet att hon har det jätte jobbigt. Hennes far är enligt henne dålig man som gjort många fel i livet så det är nog därför hon inte orkar med att han förstör hennes liv och smutskastar henne framför alla människor. Men vad går gränsen egentligen, för man kan ju inte bli sparkad hela livet av sådana människor och tåla det?

      • #17 av Marie på 26 december, 2013 - 17:15

        Hon har ingen hjälp utav sin far när det kommer till att upprätthålla sitt eget rykte och värdighet. Men hon har andra familjemedlemmar och vänner att lita till. Men viktigast utav allt är hon själv, om hon bara väljer att behålla sin egen värdighet gentemot sin far, dvs inte sänka sig till hans nivå och till och med respektera honom så gott det går, så kommer hon att höjas i allas ögon, och ännu mer hos sin far. Det gäller att ha tålamod. Tålamod är religionens ryggrad, utan det har man svag religion. Som sagt, hon ska inte stå och argumentera med sin far. Om pappan skriker så måste hon lugnt ge honom ett val: antingen slutar han bråka eller så går hon. Hon måste säga att hon är tillgänglig för honom ifall han vill något viktigt, och när han ringer så måste han prata med henne – inte skrika t.ex. Och absolut inte säga fula ord mm. Hon ska alltid ha en kanal öppen gentemot honom, men hon behöver inte öppna hela dörren hela tiden. Man orkar ju inte hur mycket som helst, man är ju bara människa. Men bryt inte, man ska aldrig bryta. Ses mer sällan istället. Men det är en svår balansgång det där. Blir han helt omöjlig så bör hon kanske inte alls träffa honom på ett tag, hon kan prova skriva brev till sin pappa istället och säga hur hon känner det. Men att hon alltid avslutar och börjar brevet älskvärt och fint, det kan ju också vara ett alternativ.

  5. #18 av Ella på 26 december, 2013 - 20:08

    Tusen tack för dina kloka ord, jag ska meddela henne detta och inshallah så blir det bra. Men om hon återupptar kontakten då är det inte längre haram att hon bröt den?

    • #19 av Marie på 26 december, 2013 - 20:14

      Nej absolut inte. Gud är Barmhärtig. Han straffar inte det man inte vet. Och Gud älskar de som försöker bättra sig, särskilt när det gäller familjeangelägenheter. Det är hon som försöker hålla samman något som den andre vill rasa: det är verkligen inte lite hos Gud.

      • #20 av Ella på 26 december, 2013 - 20:19

        Jättebra alhamdulillah för vår Gud och Hans Barmhärtighet! och tack till dig kära syster för du tog dig tid och svarade på alla mina frågor må Gud belöna dig!

  6. #21 av Nor på 24 december, 2014 - 13:00

    Salam!! Har en fråga eftersom det är jul nu och detta inlägget passar bra till det så frågar jag här och hoppas verkligen du skulle kunna svara!(:
    Min vän(sunni) säger att der är haram att säga god jul dels för –> ”att önska den trogne glad högtid är som att gratulera honom för att han dyrkar korstet” och hon säger även att härma någon religion gör oss till en av dem(tex ha julgranen m.m) även att de tror att jesus är guds son och vilker är grunden till julen så der blir haram att säga godjul och göra som dem.
    Är det sant är min fråga
    Hoopas du har tid att svara skulle uppskatta det jätte mycket syster.

    • #22 av Marie på 28 december, 2014 - 14:30

      Salam Nor, tyvärr har jag inte haft tid och möjlighet att svara förrän nu, ledsen för det.

      Det finns många religiösa saker som till slut integreras in i samhället, och sedan antar en mer kulturell form. Julen idag är (tyvärr måste jag säga) en mer kulturell högtid än en religiös sådan. Gå till vilket svenskt hem du vill, ingen pratar om Jesus längre under julen. Det är alltså ingen religiös högtid. Men även om det vore det; vi kan inte säga att Jesus har ett lägre värde hos oss muslimer, än han(a) har hos de kristna. Vad vore det då i så fall för fel i att vi hälsar en kristen lyckönskningar i högtidlighållandet utav Jesus födelse? Även om han inte föddes vid juletid, så är det ändå då som man uppmärksammar honom.

      Man önskar inte en kristen en glad högtid för att de ‘dyrkar korset’—-de dyrkar inte heller korset, korset är en symbol för det sätt som de tror att Jesus dog på, inget annat. Man önskar glad högtid för att de firar en av Guds mest prominenta profeters födelse. Och att önska glad högtid till sina grannar, är att knyta närmare band till de man lever bland.

      Vissa Sunnimuslimer är väldigt hårdnackade i detta hat mot kristna och deras högtider. Man säger ofta att vi kopierar dom och därmed blir vi alltså som dom….detta går stick i stäv emot deras egna fasta under ashura (10 muharram). Något som Profeten aldrig gjorde i verkligheten, men som de gör och propagerar för. Vad är anledningen, säger dom? Jo de säger att Profeten Muhammad(s) kom till Medina och såg dess judiska invånare fasta denna dag. På frågan om varför de fastade så fick han till svaret att det är för att det var den dagen som Gud skyddade Profeten Musa under uttåget från Egypten… då, menar sunnimuslimer, skulle Profeten Muhammed(s) ha sagt att han nu ska börja fasta varje år, precis som judarna, för att ära hans egna förfader Musa….

      Om detta kan du läsa i ett inlägg jag länkar: https://mammamaries.wordpress.com/2012/11/23/ska-man-fasta-under-ashura/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: