Hur dåraktig är inte människan?

”Hur märklig och dåraktig är inte människan: han förlorar sin hälsa i jakten på rikedom. För att återfå hälsan slösar han bort sin rikedom Han förstör sin nutid för att han oroar sig för sin framtid. Sen gråter han i framtiden när han minns sitt förflutna. Han lever som om döden aldrig ska komma till honom, och han dör som om han aldrig har levat.”

Imam Ali(a)

Imam_Ali

  1. #1 av Kelin på 21 december, 2013 - 19:42

    Hej Marie, som vanligt vid denna tid på året börjar diskussionerna om att fira eller icke fira jul. Jag har hört så många åsikter och jag undrar hur du resonerar kring detta?

    Jag funderar på följande:

    1.
    Att julen i grund och botten är shirk. Det där med att Gud blev människa, vilket jag vet till tusen procent att du inte står för. Men hur kan det komma gott ur något som ursprungligen går emot vår tro? Folk säger att det bara är traditioner, men traditionen har uppstått från shirk. Visst?

    2. Hadithen där profeten frid vare över honom, säger att den som imiterar ett folk är en av dem. Betyder inte det att vi ska ta avstånd från andras högtider? Eller?

    Är det inte en majoritet som anser att fira jul är haram?

    Du måste såklart inte svara, men det skulle vara intressant att läsa ditt resonemang🙂

  2. #3 av Din syster i Islam på 21 december, 2013 - 20:14

    Vilka ord! SubhanAllah Så sanna…Tack för att du delar med dig,

  3. #4 av Anonym på 22 december, 2013 - 19:12

    Hej Kelin
    Jag tar mig friheten att svara lite här, du får ursäkta mig om det är lite oförskämt.
    Under julen så föddes profeten ‘Issa (Jesus) som alla muslimer SJÄLVKLART tror på precis som alla andra profeter, så jag förstår inte den här debatten som vissa muslimer har om att man inte bör fira jul. Varför ska man inte fira det? Högtiden firas för att profeten Jesus föddes, och det man gör är att fira det med att familjen samlas och att man kanske byter julklappar.Jag förstår lite om man blir lite tverksam vid Påsk då kristna tror att Jesus dog och sedan väcktes ur döden och det är det som firas men vid julen förstår jag inte varför det är ett problem.

    Jag är tyvärr inte så kunnig i Islam och har mycket kvar att lära mig, så detta var bara några tankar som jag hade kring detta som jag ville dela med mig utav.

    Ha en fortsatt bra dag🙂

  4. #5 av Kelin på 23 december, 2013 - 21:19

    Hej! Ingen fara:)

    Jag är inte heller kunnig men intressant att läsa din åsikt!

    När du skriver så,undrar jag:

    Varför skall man enbart fira Jesus födsel? Är det extra speciellt att fira honom jämfört med övriga profeter? Finns det underlag för detta? Jag säger inte att ena är mindre värd än den andre men det blir liksom konstigt om en skall firas och inte alla. Jag får liksom inte ihop det.

    Julen har ingen islamisk grund, den framkom ur shirk och därför kan den absolut inte vara enligt islam, tänker jag. Att jämföra Gud med Hans skapelse, hur skulle detta kunna komma från Islam? Att ge klappar och umgås är självklart inget fel, men varför just denna dag? Ska vi efterta en tradition som grundar i den värsta synden man kan göra och som Gud inte förlåter? Eller?

    Jag ser liksom inte poängen med julfirandet, men jag vill jättegärna förstå hur det kan vara ”halal” och om det finns något som faktiskt styrker att detta är tillåtet, har inte hittar något vettigt hittills. Jag blir så nyfiken! Jag hoppas jag får ett bra svar någon dag:)

    Ha en trevlig kväll!

  5. #6 av z på 24 december, 2013 - 10:49

    Salam Marie ja vill be dig om källan till hadithen för ja fick höra att den var ifrån dalai lama

    • #7 av Marie på 24 december, 2013 - 13:37

      Jag hittar tyvärr inte källan, var därför tveksam om att publicera den. Men det låter absolut som ord ifrån Imam Ali, om Dalai Lama skulle ha sagt det så kanske han fått det ifrån Imam Ali? Jag kan inte heller se någonstans att Dalai Lama sagt detta…

      • #8 av Zahra på 24 december, 2013 - 21:34

        Tack för ditt svar, en tjej gav mig denna

        The Dalai Lama, when asked what surprised him most about humanity, answered:

        ”Man.. Because he sacrifices his health in order to make money.
        Then he sacrifices money to recuperate his health.
        And then, he is so anxious about the future that he does not enjoy the present; the result being that he does not live in the present or the future; he lives as if he is never going to die, and then dies having never really lived.”

      • #9 av Marie på 25 december, 2013 - 11:58

        Så lustigt. Sunnimuslimska sidor tillskriver detta uttalande till Imam Ali. Ingen källa visas. Jag tänkte att det måste ändå vara ifrån Imam Ali då, eftersom det var ett utomordentligt uttalande, och om det inte var autentiskt skulle de ha tillskrivit det Umar istället för Ali. Om någon har en källa skulle jag vara tacksam. Den text jag översatte gick såhär: ”How strange and foolish is man. He looses his health in gaining wealth. Then to regain health he wastes his wealth. He ruins is present while worrying about his future – but weeps in the future by recalling his past. He lives as though death shall never come to him – but dies in a way as if he were never born.” Ali Ibn Talib

Kommentera

