Jag – en stadsfånge

vilse

 

Jag har bott här i Malmö i ca 13 år nu. Det tog mig en massa år innan jag blev någorlunda bekväm med vägnätet och infrastrukturen i staden. Man kan säga som så att, när jag körde ut med bilen runt staden, så var det inte helt säkert att jag hittade hem liksom. Jag slösade bort massor med tid med många felkörningar som ledde mig till de mest underliga ställen….men tack vara detta så har jag väl sett det mesta av stan antar jag.

Så länge jag håller mig inom Malmö stadstullar så klarar jag mig utmärkt idag. Det är värre om jag ska utanför stan. Det går dock bra om jag ska söder över, mot Trelleborg/Vellinge hållet, men Herre Gud alltså om jag ska åka till Lund, Sturup eller mot Landskrona!!! Det går väl an att åka UT från Malmö, men när jag ska IN i Malmö igen då är det ett jäkla helsike, kan jag säga. Under dessa 13 år har jag en gång…EN enda gång… kommit in rätt, jag tog av motorvägen och hamnade exakt på Ringvägen och jag tog mig hem helt lent och smoooth, som när man skär smör med en varm kniv. Det var en upplevelse som jag kan säga gjorde mig lite perplex….jag var stum av förvåning ett bra tag efter jag parkerat bilen vid mitt hem. Jag undrade i mitt stilla sinne ”Hur gick det där tilll?! Vad var det jag gjorde rätt den här gången?? Jag vill gärna göra samma sak nästa gång…” Men tyvärr var jag inte alls uppmärksam när jag körde så jag hade inga ledtrådar att spara i disketten längst upp på kroppshyddan min😦 .

Igår hade jag ett möte hos en ny klient på Center Syd i Löddeköpinge. Jag har aldrig varit på Center Syd, men jag vet ju vart det ligger (problemet jag har är att jag inte verkar veta vart Malmö ligger..). Nåväl, jag körde dit. Efter mötet körde jag hem i godan ro. Jag har, trots mina erfarenheter, ändå den mer bekymmersfria inställningen…jag TROR ju alltid att jag kommer att fixa inkörningen, den här gången. Så jag åker E6/E20 och närmar mig Malmö. Ju närmre jag kommer, desto mer sjunker dock mitt självförtroende. När utfarterna börjar indikera att jag är i Malmös omnejd då läser jag noggrant alla skyltar och kollar omgivningen och överväger om det är denna utfart, eller nästa som ska ta mig till rätt position in i Malmö. ALLTID gör jag fel… jag blir vansinnig på mig själv. Jag hamnar ständigt i olika ‘torp’, ‘rup’ eller ‘löv’…finns hur många som helst här i Skåne: Görslöv, Särslöv, Torup, Skurup, Hårlöv, Kärrstorp….eller vad de nu allt heter. Jag hamnar ute i byar jag aldrig sett förr…fastän jag tagit av in till stan!

Jag vet inte hur många gånger som jag, varje gång, tar av vid avfart, kört fel och sedan vänder och kör tillbaks på motorvägen igen, för att än en gång ta av, köra fel och sen tillbaks ut på motorvägen igen och …..samma sak igen. Det är en karusell som gör mig lika illamående varje gång. Igår blev jag så förbannad på mig själv så jag började gråta! Och jag skrek högt till mig själv att !VAd är du för idiot!! som inte ens kan hitta HEM!! j@vla korkarsleidiot!!” Och jag bad till Gud att bara ge mig ett halmstrå, nåt litet landmärke som jag kan känna igen åtminstone som jag kan guida mig efter….då dök den där gigantiska röda stolen upp, som står utanför XXXLutz-affären! Jag bara ”What?” Jag befann mig alltså på Ringvägen, då blev det ju hur enkelt som helst alltså, men HUR jag hamnat där – det vet jag fortfarande inte. Jag kom hem i alla fall, men det var bara på ren tur, och lite hjälp ifrån ovan, ingen som helst skicklighet.  Fast jag skulle ha behövt vindrutetorkare på ögonen också, inte bara på vindrutan….. det var vått både på rutan och i ansiktet, så jag hade liksom dubbla siktsvårigheter😦 buähäää..:!!

Jag undrar om det är fler än jag som har detta idiotproblem? För jag har kört på de mest omöjliga ställen, där det finns hur mycket kaos som helst, men jag har aldrig haft såna problem som jag har när jag ska in i Malmö. Jag har kört över hela Sverige och alla de stora städer som finns här. Och jag har kört både in i och ut ur New York massor av gånger, jag har kört fram och tillbaks till Buffalo och Niagara, jag har kört till Boston och tillbaks, jag har kört till Washington DC,  Philadelphia(Pennsylvania), i Tallahasse, Orlando, Miami och till Key West(Florida). Jag lovar, aldrig någonsin har jag haft sådana problem som jag har varje gång jag ska in i Malmö! Jag har alltid skyllt på mig själv förstås, men nu när jag börjar tänka efter så funderar man ju på om det inte är infrastrukturen och den dåliga skyltningen runt vägarna som det är fel på? Eller nåt annat? För det är också enbart när jag kommer in från det hållet på E6/E20 som jag får problem…

Jag känner mig som en fånge i min egen stad, för om jag åker ut från den så hittar jag inte hem, inte utan möda och mycket stort besvär i alla fall. Men jag tror att jag kommit på en excellent lösning på problemet förresten – nästa gång jag ska till Lund eller Sturup, då tar jag bara omvägen förbi Trelleborg när jag ska hem igen…då vet jag att jag kommer hem i alla fall! Wow, helt värt alltså! Lite dyrare kanske, men kanske lite mindre tårar…

woman-pulling-hair

  1. #1 av Berit på 20 december, 2013 - 17:01

    Gps Marie, Gps

    • #2 av Marie på 20 december, 2013 - 17:45

      Du ämnar skämta mig aprillo hör jag? En teknisk pryl till och jag kommer att drabbas av spasmer, och förmodligen orsaka en olycka där jag går en för tidig död till mötes….”Hon dog ännu ung och skön, men blev helt galen mot slutet…” kommer det att stå i dödsrunan😦

  2. #3 av Amina på 20 december, 2013 - 21:16

    Habibti, varför denna kaos? Köp en GPS:) Som Berit skriver. Den är perfekt att ha:) Kram

    • #4 av Marie på 20 december, 2013 - 21:22

      Kära du, vi har en gps. Bästa sorten också. Men det är så svårt att läsa av den ifrån lådan den ännu ligger i sedan vi köpte den för tre år sen…. Jag har egentligen inga lokaliseringsproblem. Det är enbart den där infarten in i Malmö jag ALDRIG kan hitta! 😥

Kommentera

