Turkisk bibel väcker intresse

Turkisk bibel

En 1500 år gammal, handskriven bibel i läder har väckt intresse världen över – bl a för att den innehåller en version av det så kallade Barnabasevangeliet.

En 1 500 år gammal, handskriven ­läderbibel på etnografiska museet i Ankara har väckt intresse över hela världen. Bibeln är skriven på arameiska, det språk som Jesus talade, och sägs innehålla en version av det s k Barnabasevangeliet. Skriften, som inte finns i Nya testamentet, beskriver Jesus som en profet, inte som Guds son. Den förutsäger dessutom profeten Muhammeds ankomst.

Bibeln beslagtogs under en aktion mot antikvitets­smugglare år 2000 och har nyligen överförts till Ankaras etnografiska ­museum. Museets experter har emellertid än så länge inte velat kommentera texten i den ovanliga Bibeln, som uppskattas vara värd svindlande 160 miljoner kronor.

Se videoklipp om fyndet här:

Världenshistoria.se

  1. #1 av Patricia på 9 december, 2013 - 21:45

    Hej!

    Jag brukar någon gång ibland kika din blogg och har lärt mig en del om islam här. Som katolik känner jag att jag vill kommentera varför inte till exempel världens katoliker (och de andra kristna för den delen) konverterat till islam pga denna upptäckt:

    http://www.aina.org/news/2012022916569.htm

    Artikeln säger att den är skriven år 1500, den är inte 1500 år gammal men det är en lögn eftersom det är modern assyriska som inte fanns förrän 1800-talet. Alltså är det en blufftext från 1800-talet som hävdar att den är skriven år 1500.

    Jag försöker inte skapa en debatt eller förvänta mig att ändra din åsikt eller så, ville bara dela med mig av info från ett annat perspektiv. Ha en trevlig fortsatt kväll!🙂

    • #2 av Marie på 9 december, 2013 - 22:06

      Jätteintressant Patricia, tack för länken den var maynyttig :-)!

  2. #3 av Ella på 10 december, 2013 - 00:21

    Selam Alaykum Marie!

    Det va ett tag sen jag kommenterade, men när jag såg denna video så va jag tvungen att fråga vad du anser om denna bibel, kan det verkligen va så att den uppkom för 1500 år sedan eller är det påhitt och att den i själva verket kom då Islam och profeten Muhammed (saw) redan ”existerade”?

    Ws

    • #4 av Marie på 10 december, 2013 - 11:39

      Salam Ella,
      Jag har ingen aning. Som du ser har Patricia här länkat till en artikel angående denna bibel, du kan ju läsa den. Nu när jag läser så ser jag att den ska vara SKRIVEN år 1500…och då kan den ju inte vara 1500 år gammal; eller hur? Lite mer kött på benen känner jag att jag behöver för att kunna göra en bedömning om det hela🙂

Kommentera

