Att välja en vän…

 vän

En historia från Zain al Abidin (a.s) och kriterier över hur man väljer en vän:  Har du nånsin känt att ditt liv är fyllt av svårigheter? Att du vill öppna ditt hjärta för någon? Nånsin känt att du haft en vän, du kunde anförtro dig allt till? Eller haft en vän som fått dig att känna dig hjälplös och deppig?

 Att ha en vän för livet är så viktigt att lärda och intellektuella menar att man bedömer en person utifrån de vänner man har. Det är även sant att en bra vän kan vara till hjälp och stöd genom livets prövningar. En dålig vän däremot kan få oss att utvecklas åt fel håll eller att stoppa oss i vår utveckling. Imamerna har lagt särskilt stor uppmärksamhet till just det här ämnet, med att välja rätta vänner.

Här kommer lite information från vår älskade Sajjad, Imamen (a.s) klargör en del av kriterierna för att välja en bra vän. Zain al Abidin (a.s) sade till sin älskade son Imam Baqir (a.s):

”Var inte följeslagare, nära eller förtrogen med fem typer utav personer. Jag svarade: ”Oh Far! Vilka är dessa?” Imam Zain al Abidin a.s svarade:

Undvik att slå följe med en lögnare, för han är som en hallucination, som lurar dig att tro att det som är långt borta är nära dig, och det som är nära tar han långt bort från dig.

    Undvik att slå följe med en överträdare, för han skulle förråda dig för en liten bit mat, eller till och med mindre än så.

    Undvik att slå följe med en snål person, för han skulle beröva dig av ditt välstånd när som bäst behöver det.

    Undvik att slå följe med en imbecill, för han skulle skada dig (pga sin dumhet), även då han vill gagna dig.

    Undvik att slå följe med en person som brutit kontakten med sina släktingar, för jag har funnit honom långt borta från Allahs barmhärtighet på 3 ställen i den heliga Koranen:

    Allah har sagt: ”[47:22] Skall man kanske vänta av er – om ni vänder ryggen [åt Profeten och hans budskap] – att ni [går tillbaka till ert gamla liv och] stör ordningen på jorden och sprider sedefördärv och river itu alla familjeband?     [47:23] Det är [människor som] dessa som Gud utestänger från Sin nåd och som Han berövar hörsel och syn.

    Han har även sagt:     [13:25] Men de som bryter förbundet med Gud som är stadfäst [i människans natur], och som åtskiljer vad Gud har befallt skall vara sammanfogat och som stör ordningen och sprider sedefördärv på jorden – över dem faller [Guds] fördömelse och ett tungt öde väntar dem.

    Han fortsatte:          [2:27] som bryter förbundet med Gud, stadfäst [i människans natur], och som åtskiljer vad Gud befallt skall vara sammanfogat* och som stör ordningen och sprider sedefördärv på jorden. Dessa är förlorarna.

[*Note: Med ”vad Gud befallt skall vara sammanfogat”  avses de band som håller en familj samman]

Källa: 40 hadither, volym 3, av Sayyid Hashim Rasouli Mahallati

  1. #1 av Lizzie på 4 december, 2013 - 21:55

    Asalam alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh! Här sitter jag med olidlig huvudvärk och mycket att göra, med presentation imorgon som jag är oförberedd på och har en tidig föreläsning att vakna till. Men av en händelse fick råkade jag på något vis klicka in mig på dina sida från en annan systers som ganska nyligen startat en blogg. MashAllah! vilken bra blogg du har indeed.

    Det är så att jag är en konvertit, och nu efter tre års tid så känner jag en saknad av BRA systrar som är mer åt shia. Om man kan uttrycka sig så.. Jag har blivit uttröttad över att vara som en främling i en smet av Wahabi-sympatisörer (ja jag menar verkligen det och inte vanliga sunni) Det drar en våg över Sverige med extremisttänk. Oavsett så rynkar folk på näsan mer eller mindre så fort man visar något som kan kännetecknas som i närheten av ”shia”

    Jag har känt mig ensam i min förståelse och mitt kall, Men nu ser jag SubhanAllah att det finns något av en eldsjäl som ständigt fyller på sitt kunskapskonto.

    Tack för din blogg🙂

    • #2 av Marie på 5 december, 2013 - 12:11

      Åh, vad gullig du är! Men first things first: du ska göra läxan först, och SEN kan du gå in och läsa min blogg hur mycket du vill :)! Då kanske du också slipper huvudvärken nästa gång :)…

      Jaså, du har oturen att vistas runt wahabi-folket? Ja om man har oturen att vistas nära de klungor av wahabis som finns i Sverige, så kan man tro att denna extrema rörelse är den mest växande. Visserligen tror jag att den är det, då den har enormt ekonomiskt stöd ifrån länder och organisationer. Men det pågår även en väldigt stor växande skara ungdomar som följer Ahlulbeits lära och dessa är väldigt duktiga och engagerade både i det land de lever i och i att sprida kunskap, främst mellan varandra(vilket är enormt viktigt, då man alltid ska börja ”hemma”, så att säga) men även till allmänheten. Var bor du? Om du bor i Stockholm t.ex så har du ju Al-Hadis ungdomsförening, Imam Ali moskén i Jakobsberg som du kan kontakta. De har säkert forum där du kan träffa jämnåriga, även konvertiter. Men du kanske redan är engagerad där? I Göteborg vet jag inte var man ska vända sig, men det finns ju massor av konvertiter även där.
      Tack för din kommentar🙂

  2. #3 av Lizzie på 5 december, 2013 - 22:39

    Och det har du alldeles rätt i! Universitetsliv blir lätt lite hektiskt., jag tenderar att ha mitt liv på högvarv till och från och ibland blir det ketchupeffekten . Ödet jobbar in mysterious ways och jag kände ett kall att här måste jag ta mig i akt och kommentera😉 Alhamdulilah. Precis när jag tänkte var är alla shia konvertiter så börjar det dyka upp lite här och där.

    Jag har alltid varit mycket öppensinnad men samtidigt mycket kritiskt. Jag köper inte saker direkt. Jag tror dessutom att vi människor har en inre halal-haram radie som man dock kan bygga över med tiden genom destruktivitet. Jag har inte köpt något hos den hållet av tolkningen av islam, och jag har bara känt hur det klingar fel i min inbyggda halal-haramometer. Essensen av godhet och harmoni har jag sett i de religiösa troende shia. Bästa citaten jag läst är från Imam Ali (AS)

    Den värsta essensen av korruption, hyckleri, orättvisa, okunskap och ignorans har jag med fasa sett av dem som kallar sig religiösa praktiserande. Jag har vittnat en del ohyggligheter här i Jönköping.
    trakasserier och tom misshandel…. (jag har inte blivit misshandel mer än psykiskt)
    Mina ögon har många gånger tårats över hur lite de respekterar våran profet, hans familj och alla profeter för allt de har offrat. Jag blir förundrad över hur oförskämd och förvirrad en människa kan bli. Som en bieffekt är jag även den som få bära andra ”muslimers” beteendens och uttalandens bördor. Och det hamnar på hela islam och andra muslimer. Det är stort pådrag i Göteborg och delarna i södra Sverige av extremtänk.
    Ja de syskon som är trogna ahlubeit är verkligen fina och fromma. Jag blev bara så glad och det gladde verkligen mitt hjärta att det finns shia konvertiter som verkligen ger glimten av essensen av Islam. Sådana som du är så otroligt viktiga. Och jag säger bara MashAllah och Alhamdulilah att det finns. Fortsätt med det du gör. Jag har kontakt med kanske en shia syster här i Jönköping, Inga konvertiter.

Kommentera

