Vem är Shia?

Imam al-Sadiq (Frid vare med honom) sade: ”Sannerligen är Shiat Ali de som är återhållsamma när det gäller deras magar och sexuella drifter, de som kämpade och stred intensivt, de som arbetade hårt för sin Skapare, de som hoppades på Hans belöning och fruktade Hans straff. Om du har sett sådana människor, då är de verkligen Shiat Ja`afar”

Källa: al-Kafi, volym. 2, sida. 233, nummer. 9

Imam al-Hasan (Frid vare med honom) besvarade en man [`Aabdallah] som sade till honom: ”Sannerligen är jag en av dina Shi`aa’”
”O `Aabdallah, om du uppriktigt lyder våra befallningar och förbud, då talar du sanning. Men om du inte gör det, ska du inte utöka dina synder genom att falskeligen hävda en så hedrande position som du inte är värdig. Säg inte: ‘Jag är en av dina Shi`aa’’, utan snarare, ‘Jag är en av dina följare och en av de som älskar er och en fiende till dina fiender.’ Du gör gott och strävar efter godhet”

Källa: Tanbih al-Khawatir, volym. 2, sida. 106

Imam al-Sadiq (Frid vare med honom) sade: ”De som påstår att de följer oss med sin tunga, men gör motsatsen till våra handlingar och gärningar är inte en av våra Shi`aa”

Källa: Bihar al-Anwar, volym. 68, sida. 164, nummer. 13

Imam Ali (Frid vara med honom) frågade Nawf al-Bakali: ”Vet du vem mina Shi`aa är, Nawf? ” till vilket han svarade: ”Vid Allah, nej”. Imamen svarade: ”Mina  Shi`aa har uttorkade läppar och tomma magar. De är de vars ansikten uppvisar asketism, för de är asketer under natten, lejon under dagen”

Källa: Bihar al-Anwar, volym.78, sida.28, nummer.95

En shia har alltså några specifikt utmärkande drag i sin person som är synliga bland folk man lever bland. Det räcker inte att säga att man älskar Imamerna. Folk ska känna dig ifrån dessa utmärkande drag: att du är pålitilig, lojal, bryr dig om de som har det sämre ställt, generös osv. Vi shia ska alltså i samhället vi lever i utmärka oss genom dessa tecken, folk ska känna oss så som pålitliga, generösa, lojala, hårt arbetande, sanningssägare och vågar stå upp för orättvisor! Jag hoppas verkligen att vara bland de som kan säga att det syns på mig att jag är shia…
 

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

