Svar på fråga: ”Är det inte ni (shia) som…..?

q

FRÅGA

Är det inte ni (shia) som påstår fruktansvärda saker om Profetens fru?

 Är det inte ni (shia) som påstår fruktansvärda saker, som att Ängeln felade i sitt budskap till Profeten, och påstår att ”budskapet egentligen var ämnat för Ali”?

Är det inte ni (shia) som talar fruktansvärda ord om Abu Bakr (Al Siddiq), som är Profetens närmsta man (Sahaba)?

Är det inte ni (shia) som talar fruktansvärda ord om Omar Ibn al Khattab och om Usman? (Två män som är väldigt nära Profeten)

Är det inte ni (shia) som försöker legalisera olaglig samlevnad mellan man och kvinna (Mutaa), genom fel tolkade verser ur Koranen?

Och här försöker du påstå att vi (Sunni muslimer) var de som dödade Imam Hussein, och att ni inte skulle göra det för att han var ”er” ledare?

Om ni kan tala illa om Profetens fru Om ni kan tala illa om Profetens närmsta Om ni kan tala lögner om Ängeln Om ni kan legalisera det olagliga, och ihärdigt försöka backa upp er av Guds heliga ord.

Varför skulle ni då inte kunna döda ”er” ledare?

SVAR

Kära SM,

Du ställer mig många frågor som startar med ”ÄR det inte ni…?” Och på alla dessa måste jag tvivelsutan svara ”Nej!”

För det är inte vi(shia) som fäller sådana påståenden. Det är de som är emot Ahlulbeit som kommer med sådant tal. Jag vill komplettera dina frågor med att säga att vår, Shias, ståndpunkter i precis de frågor du tar upp ligger helt i linje med Koranen. Vi använder ingen annan vågskål än Koranen. Jag vet inte vad ni använder er utav, men det verkar inte som att ni använder er utav Boken när ni ska bedöma och värdera sådana viktiga saker som de du tar upp.

För det första så råder jag dig att inte tro på de påståenden som du hör ifrån dina sunnibröder, som ständigt mässar om att VI påstår att Ängeln gick fel och istället för att gå till Profeten Muhammed gick till Imam Ali. Detta är ren och skär lögn och du bör kunna ta reda på detta mycket enkelt genom att t.ex googla upp sidor på internet där vi shia skriver om Islam. Jag tycker att du ska göra det, om inte annat för att sedan komma tillbaks till mig och ‘bevisa’ för mig att du har rätt. Finn reda på, ifrån shiaislamiska källor, att vi tror precis det som du påstår – dvs att ängeln Gabriel ”gick fel”. Istället för att bara lyssna på hörsägen tycker jag att du ska kolla upp och sedan kan du konfrontera mig med källor och dylik fakta. Jag utmanar dig!

Sen var det sista påståendet förmodligen bland det dummaste jag någonsin har hört. Är det så ni diskuterar och argumenterar mellan varandra? Har du en susning om vad historien om Imam Hussein handlar om? Ickemuslimska historiker och filosofer i väst känner mycket väl till den, så det borde även du vara intresserad att ta reda på. Vet du vem, enligt ALLA historiska källor – både sunnitiska, shiitiska och ickemuslimska – det var som Imam Hussein protesterade emot? Vet du varför han blev dödad? Han kunde ha undvikit att bli dödad, men vägrade. Det enda han behövde göra för att få leva var att acceptera ‘baya’ till den s.k. ‘khalifen’ Yazid ibn Mauwiya. Om han, vår Profets barnbarn ren och äkta som han var, hade underkastat sig den helt öppna syndaren Yazid så skulle Imamen ha kunnat leva vidare. Men Imam Hussein sa: ”Hellre dö med värdighet än att leva ett liv i förödmjukelse!”

Jag antar att du har någon som du ser upp till, åtminstone när det gäller religionsfrågor? Någon du lyssnar allra särskilt på och vars ord väger tungt hos dig? Skulle du kunna tänka dig att döda den personen, bara för att på något konspiratoriskt vis kunna ‘sätta dit’ shiamuslimer för det? För att ‘bevisa’ att de har fel/gör fel osv…? Jag tvivlar, och att ens tänka ut en sån tanke säger mer om de som viskar i dina öron, än det gör om oss som shia.

Sahih Muslim har ett helt kapitel i sin bok som heter ”Chapter of Nikah”, och i det kapitlet har han ett underkapitel som heter ”Chapter of Muta”. Jaber ibn abdillah Ansari, Salamah, Abdullah ibn Masood(som levde med Profeten) sa: ”Vi var på en expedition tillsammans med Profeten, och vi led utan ett överflöd av våra begär. Så vi frågade Profeten: O Rasolollah, är det tillåtet att vi kastrera oss själva eller att tillfredsställa oss själva?” Profetens svar var: ”Detta är förbjudet inom Islam. Men ni är tillåtna äktenskap under ‘istimtah’ (mutah)” Jaber ibn abdillah sa alltså att de var tillåtna att ingå muta-äktenskap, då de var borta från sina hem. Salamah och Abdullah har lämnat likadana återberättelser. Så de har alla bekräftat att då de var långt borta ifrån sina kvinnor så var det tillåtet att ingå ‘istimta'(muta) temporärt äktenskap.

Enligt sunnikällor blev dock mutah upphävt och bannlyst absolut tidigast 7 år efter hijra. Sunnikällor säger att det skedde under slaget vid Khaybar. Återberättarna säger att det var Imam Ali(på uppdrag från Profeten) som meddelade ett tillfälligt förbud att äta åsnekött, vitlök, och man fick inte göra mutah. Kanske berodde detta temporära förbud på att man skulle kunna kriga bättre, jag vet inte? Men vad vi känner till idag så är i alla fall åsnekött och vitlök inte förbjudna att äta för oss muslimer, varför skulle då mutah fortsätta vara förbjudet? För en mer detaljerad redogörelse om Mutah, och om vem som förbjöd den(dvs gjorde bidah) kan du läsa i DETTA och DETTA inlägg (med sunnikällor så att du kan verifiera det från era egna böcker). Men för att göra ett tillägg till de inläggen så sa Imam Sadeq: ”Gör inte mutah med en kvinna som begår ‘zinna'(äktenskapsbrott)”. En man frågade då: ”Hur vet jag vilken kvinna som gör zinna eller inte?” Imam Sadeq sa: ”En kvinna som inte bryr sig om ifall du gör mutah eller inte!” Han sa även: ”Om du är gift, och vill göra mutah med någon och inte har tillstånd ifrån din fru att göra det – då är du förpliktigad att bli dömd till piskning!!” Så att mutah får användas hur som helst, är en lögn som tyvärr sprids bland sunnimuslimer, men tyvärr även bland shiamuslimer.

Som du kommer att se i länkarna ovan så finns i Koranen dokumenterat om mutah-äktenskap. Däremot har jag aldrig hört om någon Koranvers som talar om Misyar eller Urfi-äktenskap. Ändå praktiseras dessa båda hos sunnimuslimer. Visserligen pågår stora diskussioner om dessa typer av äktenskap, men ingen säger att det är otillåtet. På sin höjd säger de:  ”there is a big difference between what is Islamically valid and what is socially acceptable”. (länk i citatet leder till sunnimuslimskt uttalande om urfi) Så bara för att något kanske rent socialt anses opassande, så är det alltså inte olagligt. Även dessa typer av äktenskap kan missbrukas, (läs i länken) precis som en del kan missbruka(helt olagligt) mutah. Det kanske är något att kontemplera över?

När det gäller din första fråga så skulle jag kunna lämna ett långt inlägg här. Men jag tror att det är bättre, och mer intressant, för dig att få höra mer detaljerat utav ett proffs som har läst och studerat ämnet. Lyssna på nedan föreläsning(video), så får du möjligheten att – precis som jag nämnde tidigare – få tillgång till vad shiamuslimer egentligen följer och går efter när vi värderar och bedömer saker och ting. Sedan kan du gärna återkomma till mig, när du vet hur vi tänker, så kan vi fortsätta diskussionen efteråt. Dvs om du tycker att det är fel att vi, de facto, följer Koranen när det gäller Profetens fruar. Och detsamma gäller Profetens sahabah: Till och med Koranen säger tydligt till Profeten att bland de som befinner sig nära honom finns många Munafeqin, många av vilka Profeten redan känner till, men även sådana som bara Gud har vetskap om! Alltså var alla Sahaba inte lika. Enligt Koranen platsar man i Helvetet om man är Munafeq, eller hur? Gå gärna och kolla om detta, ur shia synpunkt och återkom sen till mig och meddela mig vart jag har fel där? Om du inget hittar, står jag gärna till tjänst. Jag LÄNKAR HÄR till ett inlägg där jag visar att alla utav Profetens Sahaba var på Imam Alis sida.

Du säger att AbuBakr, Umar och Uthman var Profetens närmsta män. De fanns absolut i närheten utav Profeten, men ingen kom honom närmare än Imam Ali om vilken Profeten sagt:

”Det har uppenbarats för mig att Ali har tre exklusiva meriter: de är att han är muslimernas ledare, de rättfärdigas imam, och ledaren för dem vars pannor utstrålar de troendes märke. ”

Mustadrak al-Hakim page 138, Vol. 3. Kanz al Ummal, page 157, Vol. 6, is hadith 2628. Also quoted by al-Barudi, Ibn Qani`, Abu Na`im, and al-Bazzar

(Obs! Källorna är ifrån sunnimuslimsk litteratur, för de som inte känner igen namnen på böckerna)

Andra sunnikällor säger:

”Wisdom has been divided into 10 ( ten ) parts, and 9 (nine) of these are possessed by Ali, and the remaining has been divided among the rest of the people.”

Så: värdesätter man Profetens ord (och Guds uppenbarelser) mer än khalifernas, så inser man att Imam Ali var den visaste personligheten, och muslimernas ledare efter Profetens bortgång(enligt Guds uppenbarelse). Varför skulle man välja någon annan än den bäste som khalif, om det inte vore för egen vinning och maktbegärs skull? Och vem var det som valde de tre första khaliferna? Var det folket? Var det Gud? Profeten? Vem? Frågor jag gärna vill att du svarar mig på, om du vill vara så vänlig?

.

  1. #1 av islam på 23 november, 2013 - 20:49

    Hej marie!
    Skulle du kunna göra en länk till min blogg? Jag är en ung tjej som har börjat att skriva om islam och jag vore så tacksamm om jag fick en länk i din blogg till min🙂

    • #2 av Marie på 23 november, 2013 - 22:48

      Absolut det ska jag göra🙂

  2. #3 av Anonym på 24 november, 2013 - 23:58

    Assalamo 3alaykom
    Det smärtar verkligen att se när bröder och systrar till oss tror så hemskt om oss! Jag har läst och hört mycket illa om shia (tyvärr) men detta: ” Är det inte ni (shia) som påstår fruktansvärda saker, som att Ängeln felade i sitt budskap till Profeten, och påstår att ”budskapet egentligen var ämnat för Ali”?” var en av de värsta sakerna jag någonsin läst. Istagfur allah, man vill ju gråta när man läser detta😥. Må allah leda oss alla till den rätta vägen

    • #4 av Marie på 25 november, 2013 - 10:21

      Wa aleykum salam,
      Ja man upphör inte att förundras över vad man behöver ljuga om för att folk ska hålla sig till sunni-islam. Räcker det inte med att bara berätta den verkliga historien om shia? Är den inte lika avskräckande? Om shia är så fel så borde väl sanningen duga, tycker jag. Men tydligen kan man inte använda den verkliga sanningen om shia för att folk ska hata oss(om det är det man vill uppnå) eller för att man vill att folk inte ska öppna ögonen för den vägen, man måste ta till lögner. Hos mig räcker det gott med att läsa ur sahih Bukhari, för att inse att sunni islam inte är min ‘cup of tea’ så att säga. Jag behöver inte lösa rykten och elakt tal.

  3. #5 av Samer på 25 november, 2013 - 10:49

    Du är så grym Marie, fortsätt så😉

    • #6 av Marie på 25 november, 2013 - 10:52

      Naaw, tack. Tänk att man blir lite glad när nån säger att man är grym! Är det inte konstiga tider :)(?)

  4. #7 av um Ali på 25 november, 2013 - 11:29

    Må gud belöna dig för de jobb du lägger ner för att upplysa världen om den rätta vägen! Jazak Allah alf kher. Om nu alla kunde bara se detta!
    De skulle vara en sann ära att träffa dig en dag❤
    en trogen läsare!

    • #8 av Marie på 25 november, 2013 - 12:33

      Tack UmAli (jag kallas också för umali :)! ) Jag ser det egentligen inte som ett jobb, jag tycker det är roligt – för det mesta i alla fall(det går ju upp och ned där också). Och så länge det är kul, så fortsätter jag. Om Gud vill kanske möjligheten att ses uppstår, skulle vara trevligt.

  5. #9 av Fatima på 25 november, 2013 - 13:55

    Superkvinna! Jag älskar att du tar dig tiden och svara på sånt här, inte alla som har det tålamodet. Jag blir bara trött på mänskligheten när jag får såna frågor.

    Om en människa har tid och ork att sitta och skriva ner en sån lång kommentar, med sån aggressiv ton (”Är det ni shia…!!?”) så tycker jag att denne person själv borde göra lite research innan den talar. Det kanske inte är alltid man tänker på det, men sådana kommentarer sprider så mycket hat och framför allt fördomar.

    • #10 av Marie på 25 november, 2013 - 14:00

      Tack Habibti, gulle dig :)! Problemet med folk idag är att man inte är källkritisk. Vore folk mer eftertänksamma så hade vi inte haft så mycket hat i samhället. Vi är begåvade med hjärnor, men inte alla använder den, tyvärr.

  6. #11 av zulqarnainn på 26 november, 2013 - 22:31

    Jag vill bara tacka dig för all tid du lägger ner för att upplysa andra.
    Hade ingen aning om att Urfi äktenskap och misyar, måste läsa på lite mer om de för fortfarande har jag inte fattat skillnaden mellan de.
    I Iran där majoriteten är shia muslimer finns några mutah sidor men regeringen följer allting de gör och man har satt upp en lag att dessa sidor där män och kvinnor registrerar sig så måste ägaren av sidan stänga av de konto ifall användaren skriver att han är gift (både kvinnor och män) eftersom i Iran måste du ha din fru’s tillåtelse för att gifta dig med andra frun och mutah är man mycket hårdare med.

    • #12 av Marie på 27 november, 2013 - 10:17

      Det är alltid roligt att få lite ‘inside information’ om det praktiska livet i Iran, det är sällan man hör talas om det och jag uppskattar att du delar med dig. Sunnimuslimer har en uppsjö fler typer av äktenskap som man man ingå, men jag vet inte de exakta detaljerna kring dessa så jag tar inte upp dom här. Det räcker med ovanstående.

  7. #13 av lina på 4 december, 2013 - 17:28

    USCH säger jag bara. Det är sånna som dig som får vår fina religion att splittras. Jag förstår att du berättar om hur ni shia muslimer har det men att du istället försöker vända allt mot sunni muslimer, herregud.. vad är du för muslim ?
    EN muslim är EN muslim oavsett om hen är shia eller sunni!! detta gör mig så förbannad

    • #14 av Marie på 4 december, 2013 - 17:46

      Märk väl: det var en sunnimuslim som ställde frågorna och jag var bara artig och svarade på dom. Vem är det som sår split mellan oss? Jag märker att du inte upprörs utav de mycket splittrande och fördomsfulla frågorna/påståendena, du är upprörd över att de inte får stå oemotsagda. Är inte det märkligt?

  8. #15 av SM på 19 december, 2013 - 02:07

    ”Du ställer mig många frågor som startar med ”ÄR det inte ni…?” Och på alla dessa måste jag tvivelsutan svara ”Nej!”

    För det är inte vi(shia) som fäller sådana påståenden. Det är de som är emot Ahlulbeit som kommer med sådant tal. Jag vill komplettera dina frågor med att säga att vår, Shias, ståndpunkter i precis de frågor du tar upp ligger helt i linje med Koranen.”

    Det här börjar du skriva när du försöker svara på mina frågor… Och det stycket skapar bara ännu mer frågor, jag kommer att nämna två stycken.

    1: Du skriver att det inte är ni (shia) som fäller sådana påståenden. Hur kommer det då sig att man hör er shia uttala er på det viset?

    Jag kan med all säkerhet tala om för dig att jag har hört dessa påståenden från flera olika shia muslimer, vid flera olika tillfällen, och jag är nästan 100% säker på att jag långt från den enda som har påträffat dessa påståenden

    2: Du skriver ”Jag vill komplettera dina frågor med att säga att vår, Shias, ståndpunkter i precis de frågor du tar upp ligger helt i linje med Koranen.”

    Hur kommer det sig att era ståndpunkter ligger helt i linje med Koranen? Var i Koranen läser du sådana påståenden?

    En extra fråga som jag förstår om du inte vill svara på. Jag älskar Profeten mer än hans anhängare, och jag älskar Abu Bakr, Omar, Usman och Ali alla lika mycket.

    Älskar du dem också lika mycket?

  9. #16 av SM på 19 december, 2013 - 12:41

    Att du tar bort och undviker mina frågor och inlägg bevisar bara vad för typ av folk ni är.

    Må Allah leda er på den rätta vägen, som Han väglett de rättfärdiga på den rätta vägen.

    Jag tackar för mig, och jag kommer inte att besöka din blogg mer…

    • #17 av Marie på 19 december, 2013 - 14:56

      Du är väldigt gullig, när du tror att jag inte gör annat än sitter vid min blogg och inväntar kommentarer. Så är det inte, de flesta som har blogg har det som en aktivitet vid sidan av sitt övriga liv. När jag har tid så går jag in och kollar kommentarer. Nu såg jag dina kommentarer. Du försöker, med dina kommentarer, att få det att se ut som om du har ‘satt dit mig rejält’ på ett eller annat sätt…jag vet inte hur bra du har lyckats med det.

      För övrigt så besvarade jag dig på din förra fråga, dessutom med större respekt än du förmodligen någonsin själv skulle besvara någon som attackerar dig på det sätt du vill göra emot mig, men du har aldrig återkommit och besvarat på de frågor jag ställde till dig i inlägget? När vill du vara så vänlig och göra det, måntro? En muslims akhlaq gör att får man ett svar på en fråga, och sedan får själv får en fråga tillbaks, så besvarar man den. Gärna med respekt också.

      Istället för att tacka för svaret (även om du inte håller med) så återkommer du med 2 nya frågor, och visar till och med upp en sämre akhlaq. Den skyller jag dock inte på dig, utan jag drar slutsatsen att du umgås i en miljö där det inte är välkommet att ställa frågor, och sedan motfrågor på det – kanske man misstänks som kafir om man gör det? Mitt råd i så fall är att du letar upp en bättre och mer hälsosam miljö att vara i, som tillåter dig att växa och frodas som människa.

      Svar på dina 2 frågor:
      1. Ingen shiamuslim som känner till det minsta lilla om islam i allmänhet, och om shiaislam i synnerhet, skulle påstå något så barockt. Därför tror jag inte på ditt påstående. Jag ber dig än en gång att bevisa för mig det du anför – jag utmanade dig!
      2. Har du läst inlägget? Har du tittat på videon som jag länkade? Koranen säger till oss att lyda Gud och Sändebudet och eftersom vi lyder Sändebudet så är alla dina påståenden falska. Om du kan påvisa annat, så är du välkommen.

      Din extra fråga; varför skulle jag inte vilja svara på den? Svaret är Nej! Jag älskar inte Abu Bakr, Omar och Uthman lika mycket som Ali, faktum är att jag inte alls älskar de 3 förstnämnda. Däremot älskar jag Ali och hoppas att stå med honom och hans följeslagare på Domdagen. Varför? För att jag vill lyda Gud förstås. Och Gud säger till mig i Koranen att lyda Gud och Profeten:
      [3:32] Säg: ”Lyd Gud och Sändebudet.” Men om de vänder ryggen till [skall de veta att] Gud inte är vän till dem som förnekar sanningen.
      [4:14] Men den som trotsar Gud och Hans Sändebud och överträder de gränser Han [har fastställt] skall föras till Elden och förbli där till evig tid – ett förnedrande straff väntar honom.
      Ali är den enda av de tre som lydde Profeten till 100%, och i och med att han gjorde det så lydde han även Guds order. De andra hade en hel del dispyter med Profeten, men det känner du säkert redan till.

      Och för att vi lyder Sändebudet när han utropade Ali som hans efterträdare. Han sa att om vi håller fast vid Koranen och hans(Profetens) familj så är det ett rep som kommer få oss att inte gå vilse, det är ett rep som leder direkt till Paradiset.

      Jag har en fråga till dig(förutom de jag har i inlägget): vad anser du om de olika typer utav giftermål som ni har hos ahlulsunnah wal jamaah? De jag länkat till PLUS den typ av giftermål som flutit upp i dagern på senaste tid – ”jihadäktenskap”? Där en kvinna reser till jihadister i Syrien och gifter sig med flera män under en och samma dag? Detta är giftermål som är tidsbestämda. Vad anser du om det?

      • #18 av Marie på 19 december, 2013 - 15:02

        Jag vill påminna dig att om du inte svarar på mina frågor, så tycker jag det är respektlöst emot dina vänner inom ahlulsunnah wal jamaah att inte försvara er ställning och era påståenden som du har framfört här.

  10. #19 av Abir på 28 september, 2014 - 23:26

    Jag har aldrig träffat dig men jag kan säga att jag Älskar dig! Jag älskar dig för att du försvarar mina imamer som jag älskar över allt annat! Må Gud belöna dig i all evighet!
    Jag önskar att jag kunde ha dig i min närhet Som en spirituell ”moder” för dina tankar är som mina tankar, med det menar jag att du förstår mig i min ideologi och det är inte ofta man hittar en person som förstår ens hjärta…… För sannerligen är profeten och hans heliga hushåll våra hjärtan!
    En förebild är du, en riktig kvinna!
    Vill gärna bjuda dig på fika om du har vägra förbi Göteborg

    • #20 av Marie på 29 september, 2014 - 07:52

      Åh, vad gullig du är! Dina ord värmer verkligen mitt hjärta, inshaAllah att jag hör av mig om jag någonsin har vägarna förbi Göteborg. Det är dock ett ställe jag inte varit till på säkert 20 år. Men det är alltid roligt att få veta att någon uppskattar mitt bloggande, och tack för att du tog dig tiden att lämna en kommentar :)!
      /Kram❤

  1. Jag älskar Ahl al-Bayt (A) | تهرس

Kommentera

