TVÅ olika RELIGIONER?

Jag fick en fråga/kommentar ifrån Abdu. Jag har inte återgett hela här, ni kan hitta hela kommentaren i DENNA LÄNK.

KOMMENTAR

Selam igen!

Väljer och skriva här istället enklare så. Syster jag tycker att detta är ett allvarligt och viktig diskussion och inget man skojar om. Vi pratar människor liv här, att hamna eller inte hamna i helvetet, och inte något att Touché över. Och utgår vi från detta, så innebär det att någon av ”OSS” två vilseleder dessa stackars människor till en väldigt hemsk öde.

Jag är mer en väl införstådd i dina länkar, video och texter Marie. Du kan vara vänlig och bevisa med klara och tydliga ”BEVIS” för självklart är jag källkritisk. Något vi båda har , ÄR en skyldighet med våra yttrande att hänvisa till sådana islamiska litteratur och autentiska sådana också.

Angående den fjärde artikeln i shiternas tro om imamerna:

4. IMAMATE: THERE ARE TWELVE IMAMS IN SHIA RELIGION FROM HADHRAT ALI TO IMAM MAHDI WHO LIKE THE PROPHETS ARE NOT ONLY MASOOM (SINLESS AND INFALLIBLE) AND HAVING BEEN COMISSIONED BY ALLAH BUT THEY ARE EVEN SUPERIOR TO HADHRAT IBRAHIM KHALILULLAH, HADHRAT MUSA ROOHULLAH, HADHRAT ISSA KALIMULLAH AND REST OF ALL OTHER PROPHETS.

De kan alltså inte FELA eller SYNDA! Och de är bättre än både profeternas fader tillika Allahs vän IBRAHIM och Allahs Älskade profeten MUSA.
Subhan´Allah.

Finns det någon bland människorna som inte gör ett fel?
Sa inte profetens Alayhi assalam ” att alla Adams barn gör fel och den bästa av de som gör fel är den som ångrar sig och ber om förlåtelse”?

Trosartiklar enligt Ahlu Sunnah:

Tron på Allah
Tron på Änglarna
Tron på Profeterna
Tron på Skrifterna
Tron på Domedagen
Tron på Ödet. Det goda i det och det onda.

Enligt Shia:

Tron på Allah
Tron på Rättvisan
Tron Profetskapet (inte Profeterna)
Tron Imamerna
Tron på Domedagen

Det smärtar mig och säga detta men det ÄR TVÅ olika RELIGIONER!
Fundamentala skillnader.
Subhan´Allah.

———————————————————————-

SVAR

Salam Abdu,

Jag förstår mycket väl vad du menar och jag uppskattar att du vill leda mig på den väg som du anser är den rätta, det är en mycket viktig uppgift vi har i livet och det är fint att se att du tar det på allvar. Både när man ger råd och får råd måste man vara ödmjuk och ha öppet sinne, därför läser jag din kommentar noga och försöker att överväga den. Jag vill inte lämna ett alltför långt svar, men jag ska försöka mig på att titta främst på de trosartiklar som Ahlul sunnah har som du nämner enligt nedan:

Tron på Allah
Tron på Änglarna
Tron på Profeterna
Tron på Skrifterna
Tron på Domedagen
Tron på Ödet. Det goda i det och det onda.

De flesta utav dessa är självklara. För alla. Usul-e-din, som dessa punkter heter, är det som ens TRO måste baseras på för att man ska kunna kalla sig för muslim. Man kan säga att det är basen, själva grunden i den islamiska läran. När man erkänner sig till Usul-e-din kommer man till nästa steg: hur praktisera man bäst denna Usul-e-din, dvs vad ska man göra för att komma närmare Gud. Då börjar man titta på något som heter Furo-e-din: som är en ‘lista’ på vad en praktiserande muslim ska uträtta. Ovan är vad ens tro ska baseras på, och furo-e-din vad man ska göra. En av punkterna i furo-e-din är det du t.ex nu gör – du ger mig goda råd.

Punkterna i er Usul-e-din väcker några frågor hos mig:

Är det viktigt att tro på Gud, Allah, för att vara muslim och praktisera hans budskap? Ja självklart är det det. Vi måste även tro på att Gud endast är EN gud och inte mer.

Är profetskapet viktigt? Ja självklart, eftersom det är genom dom som Gud kommunicerar sitt budskap. Profeterna har haft två syften, antingen att framföra Guds Budskap(dvs en skrift/lagar) och/eller att upprätthålla ett Budskap som tidigare profeter har kommit med.

Sedan är självklart Domedagen nödvändig att tro på, så som bas och grund i tron. Då målet för våra gärningar är att de på något sätt ska utvärderas och bedömas, därför behövs någon slags ‘domstol’, och det är det som domedagen går ut på.

När det kommer till Änglarna(i Ahlul sunnahs usul-e-din), så finner jag inte logiken i att den finns där? Varför finns bara änglarna med där i så fall? Vad är änglarna? Jo, det är en av Guds skapelser, vad är meningen med att dessa ska finnas med i usul-e-din? I doktrinen ‘Tron på Profeterna’ finns redan inbäddat en tro och ett erkännande utav änglarna, då det är änglar som är medlaren utav Guds Budskap. Ni har till och med en extra doktrin i ‘Tron på Skrifterna’ som förstärker detta, varför behövs då en upprepning av detta?

Finns änglarna med där, så måste även djinner finnas med, likväl som alla av Guds skapelser så som människan och alla djur. Vad ligger bakom denna andra artikel i era trosartiklar? Varför är det nödvändigt att tro på dessa, de är skapade varelser och om man vill mena att vi ska tro på dessa för att vi inte kan se dom, så borde det där även stå att vi ska tro på djinner, men de verkar inte finnas med där. Nej, jag tror inte att det är av nödvändighet att tron på änglar ska tillhöra grundpelarna i en religion.

Sedan har vi Tron på Skrifterna. Denna pelare inkluderas i tron på Profeterna och profetskapet, då deras uppgift är att föra fram och presentera Guds budskap och lagar genom skrifterna. Om ‘Tron på skrifterna’ ska utgöra en av grundpelarna i islam så är det en onödig upprepning utav den 3:e artikeln i er usul-e-din. Vi ska självklart TRO på dessa, men en upprepning är inte nödvändig i detta sammanhang.

Sedan har vi den sista artikeln i usul-e-din enligt Ahlul sunnah: ‘Tron på Ödet’. Jag har svårt att förstå på vilket sätt detta en grundpelare i den islamiska tron? Visst finns en viss tro på Ödet inom islam, självklart, men inte till den omfattningen att det bör ligga som en utav grundpelarna i tron. Jag ser en sådan stor tro på Ödet som mer sammanhängande till ateismen än teismen.

Detta till trots är dock faktum att jag skriver under, och tror på, ALLA de punkter som du räknar upp som er usul-e-din. För det måste jag tro på. Men fundera lite på varför dessa ska finnas med som grunden till islamisk tro – som du säger: det är en allvarlig sak, och inget att skoja om. Man kan inte bara lägga dit saker för att de låter bra, Gud är allvarlig i det han gör, och han skulle inte upprepa sig när det gäller trons grundpelare.

När det gäller shias grundpelare, dvs usul-e-din, så finns alltså en punkt som heter ‘Imamat’. Vad innebär då konceptet Imamat? Det är detta som många har svårt att förstå. Att vi följer imamerna, på Profeten Muhammads inrådan och order, innebär inte att vi tillber dessa så som många verkar tro. Lika lite som muslimer tillber profeterna, tillber vi inte någon skapelse av Gud. Vad innebär då Imamatet? Imamatet är ett gudomligt ledarskap, precis som profetskapet. Men de kommer inte med något nytt budskap, och de lägger inte till något i Guds budskap. Deras uppgift är att upprätthålla och skydda religionen ifrån förvrängning samt att vägleda människorna. De har, med Profetens och Guds hjälp, delgivits kunskap och större förståelse och insyn i Koranen och dess esoteriska meningar, än vi ‘vanliga’ människor har möjlighet att någonsin kunna få. Därför har de dom svar som vi människor behöver för att gå på rätt väg enligt Gud, den Allsmäktige.

Jag respekterar din ståndpunkt i frågan och att du, så som del utav Ahlul sunnah, anser att de ovanstående pelarna som du nämnt, är korrekta och logiska, men som du ser så är jag ändå inte riktigt övertygad. Jag tackar dig mycket för att du råder mig till eftertanke, det är faktiskt ifrån oliktänkare som jag lärt mig mest i livet då jag tvingas att tänka efter ett varv till. Jag skulle kunna skriva spaltmeter som svar på din fråga, men istället så tipsar jag dig om nedan två föreläsningar utav en föreläsare som vi respekterar mycket. Han heter Sayyed Ammar Nakshwani och han pratar fint och respekterar sunnimuslimer, vilket jag och många med mig uppskattar. Som du säkert vet finns det shiamuslimska föreläsare som hånar sunnimuslimer (liksom det finns sunnimuslimska föreläsare som hånar shiamuslimer). Om detta tycker jag INTE, och de är inte särskilt uppskattade hos oss och jag är inte intresserade utav vad dessa har att säga. Men denna person är mycket bra, och det är en av anledningarna varför han är så populär – förutom att han baserar allt han säger på kunskap och fakta. Han har också väldigt ofta sunnimuslimer i publiken under sina föreläsningar.

Nedan föreläsningar kan vara utav intresse för dig ifall du vill fortsätta diskussion. Vill du inte se båda, så lyssna åtminstone på en utav dom. Ibland kan det vara intressant att veta hur ‘motståndaren’ tänker, och vad de baserar sin tro, eller tankegångar, på. Den första videon baseras på frågan om Profeten verkligen utsåg en efterträdare, och hur vi tänker kring detta. Den andra videon handlar om den välkända ”Hadith al Thaqalayn”, en hadith som återges exakt likadant i både shia och sunniböcker, men som muntligt återges på helt annat sätt hos sunnimuslimer. Jag hoppas att du åtminstone finner dom intressanta, för jag tror du kommer att finna många svar på dina frågor där.
Did Prophet Muhammad (pbuhahf) Appoint a Successor?

.
S Ammmar Nakshawani The Hidden Truth Hadith al Thaqalayn

  1. #1 av savaism på 18 november, 2013 - 16:47

    Läst både fråga och svar och det är fint när en dialog kan hållas på ett så respektabelt sätt, så därför vill jag ödmjukt fråga vad du anser om den här biten: ”BUT THEY ARE EVEN SUPERIOR TO HADHRAT IBRAHIM KHALILULLAH, HADHRAT MUSA ROOHULLAH, HADHRAT ISSA KALIMULLAH AND REST OF ALL OTHER PROPHETS.”

    Såg inte att du hade kommenterat just detta i ditt svar. Håller du med om det som står ovan? I mina öron låter det som en mycket allvarlig försyndelse…

    • #2 av Marie på 18 november, 2013 - 17:05

      Om att vissa av de stora profeterna inte når Imamernas ställning är det så att en Imams ställning är högre än en profets för att profeten har som uppgift att endast föra fram budskapet från Gud till människorna och försöka tala de till rätta genom att presentera sitt budskap men däremot har en Imam uppgiften att rent praktiskt vägleda och visa vägen för människorna dessutom skydda budskapet emot förvrängning. Då uppstår förstås frågan vad vi baserar detta på att imamat är högre än profetskap? Och för det andra, innebär det att Imamernas ställning är högre än vår Profet Mohammads?
      Svaret på första frågan hittas i följande Koranvers:

      وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
      ”Och [minns att] Abraham sattes på prov av sin Herre och [att han] fullgjorde alla Hans befallningar. [Gud] sade: ”Jag skall göra dig till en Imam för människorna.” Abraham frågade: ”Och mina efterkommande?” [Gud] svarade: ”Mitt löfte omfattar inte syndarna.” (den heliga Koranen 2:124)

      Märk att profeten Ibrahim, när han utsattes för dessa prov, redan var profet och hade genomgått många tester innan dess; inte minst den kända händelsen där han kastades i elden när han ännu var väldigt ung. Det innebär att han efter ytterligare svåra prov som han klarade av, nådde ställningen utav imamat och fick vara en imam för människorna; vilket innebär att imamatets ställning är högre än den av profetskap. Hur förklarar du annars koranversen ovan? Så som ni betraktar det så äger Profeten redan den högsta rangen, varför skulle då Gud då besvära sig med att meddela honom (och oss) att han ska göra honom till ”Imam”?! Vad är det för särskild utmärkelse att han blir imam, ifall profetskapet slår det?

      Den första frågans svar är delvis grunden till svaret på den andra frågan som så att, en del profeter hade inte enbart fått profetskapets ställning utan även skänkts risalat-ställningen och en del dessutom välsignats med imamat-ställningen; precis som profeten Ibrahim skänktes denna höga ställning efter att genomgått svåra prover så som den heliga Koranversen tydligt anger. Även vårt älskade Sändebud Profeten Mohammad hade både ställningen av profet, sändebud och imam (nabi, rasool, imam)! Vidare är Profeten Mohammad(S) den absolut främsta av Guds skapelser och ingen har högre ställning än honom bland skapelserna.

      • #3 av Marie på 18 november, 2013 - 18:05

        Jag vill gärna lägga till nedan video som förklara närmre om imamatet.

      • #4 av savaism på 18 november, 2013 - 23:01

        Tack för ditt förtydligande, nu anser jag mig ha lite bättre koll – åtminstone på varför shiiter tror som de gör.

        Jag förstår vad du menar och jag förstår dina tankebanor angående versen som du hänvisade till men skulle nog själv inte tolka den på samma sätt. Jag alldeles för okunnig för att själv börja tolka koranverser på egen hand men förmår mig ändå vara kritiskt till tolkningen som du presenterade.

        Är det inte möjligt att versen skulle kunna tolkas på annat sätt? Är det inte möjligt att syftet med just denna vers var att vi människor skulle lära oss något helt annat? (detta är genuina frågeställningar) Och vad är det som säger utmärkelsen till imam, bara för att den kom EFTER att han blev profet , skulle vara i högre rang och av större betydelse? Varför skulle ordningen verkligen spela så stor roll, är det inte en ganska vag utgångspunkt?

      • #5 av Marie på 19 november, 2013 - 10:53

        Har du hört om någon profet som inte gått igenom svåra prövningar? Genom prövningar uppnår man vishet och den vishet och kunskap som Profeten Ibrahim tillslut uppnådde gjorde att han uppnådde ranken utav Imam. Gud säger själv i versen att Profeten Ibrahim underkastade sig Guds order så pass mycket att han utmärkt sig utöver vad profeter i övrigt har gjort, DÅ blev han graderad till ‘imam’.

        Som Abdu här ovan påpekar, så skämtar inte Gud. Han ”pratar inte i onödan” om man kan uttrycka sig så. Det finns en anledning varför denna vers finns i Koranen. Gud skulle knappast ‘nedgradera’ en profet, särskilt som Han precis berättat att profeten i fråga genomgått sådana extraordinära prövningar. Att han utnämnde honom till ‘Imam’ måste då alltså vara en alldeles särskilt utmärkelse att få, även för en profet. Är man profet så har man redan alla ”utnämningar” som en människa kan uppnå, skulle vi omvandla profetskapets rang i dagens mått så är en profet redan överbefälhavare, president, minister, ledare, doktor och professor inom alla vetenskaper, läkare, fredsmäklare mm. Förutom detta talar han med Skaparen, och han är detta just för att han har kontakt med Skaparen.

        Tänk dig att Gud skulle säga till Jesus efter att han botat spetälska och uppväckt de döda att ”Jag ska nu göra dig till en läkare till människorna”. Det hade varit ett onödigt uttalande, eftersom han redan har läkt människor och han alltså redan är läkare. Gud utser inte någon till en rang som de redan innehar. Nej sånt står högt över Guds värdighet och sånt sysslar han inte med. Så någon annan betydelse än den jag beskrivit går inte att finna i versen. Ibrahim var profet, och blev av Gud upphöjd till Imam.

  2. #6 av Din syster i Islam på 19 november, 2013 - 19:23

    Wow…I love your explanations sis Marie…MashaAllah…Keep up the GREAT work.

    Förresten om du har vägarna förbi Stockholm ska du veta att det finns en syster här som gärna vill träffa dig. Efter att ha jobbat i Boliden, pluggat i Skellefteå och bott i Byske är jag nu tillbaka hemma i Stockholm, så säg till om du har vägarna förbi…

    Kramar

  3. #7 av Israa Sh på 19 november, 2013 - 22:55

    Mashallah um Ali, så förnuftigt o så logiskt, bra föreläsning av sayed Ammar. Må gud ger oss styrka att hålla vid den rätta Islam.

  4. #8 av Hussein på 19 november, 2013 - 23:13

    Ingen sunnimuslim på denna jord kan ge ett svar på vem de utsedda kaliferna/efterträdarna som avses i sunnitisk litteratur är. Det vanligaste svaret är följande lista:

    1. Abu Bakr
    2. Omar
    3. Uthman
    4. Ali
    5. Hassan
    6. (Muawiya)
    7.( Umar Abdulaziz)
    8. Okänd
    9. Okänd
    10. Okänd
    11. Okänd
    12. Mahdi

    Hadithen om 12 efterträdare omnämns ett tiotal gånger i sunnitisk litteratur, men det finns fortfarande ingen som kan ge mig en lista på alla 12 personer enligt den sunnimuslimska synvinkeln.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: