Fällan – Vi ska tvinga er till frihet

I Irak och Afghanistan(och många andra länder) har Storbritannien och USA gett sig ut för att ”befria folket ifrån förtryck och tyranni”, något som kan sägas ha utvecklats till en ”global revolution för demokratisering”. Men om man tar ett steg bakåt och överblickar resultatet utav denna ”frihetsrevolution”, så kommer man att upptäcka att det är en väldigt konstig typ utav frihet som har utvecklats. Denna ‘strävan’ att befria folk ifrån tyranni och diktatur har lett till ett alldeles nytt system och koncept utav kontroll- och förvaltningsåtgärder som enbart drivs utav beräkningar och målsättningar. Medan regeringar som säger sig arbeta för varje individs valfrihet har istället främjat och understött en ökning utav orättvisor och ojämlikhet i världen. Detta har medfört att världen återgått, retirerat alltså, till att makten tillhör den redan privilegierade rika ‘härskarklassen’ i samhället: ett system som man jobbade hela 1900-talet för att rasera, det är nu tillbaks; med större makt och befogenheter än någonsin.

Se nedan The Trap: What Happened to Our Dream of Freedom, som är en BBC-dokumentär. Serien består utav tre stycken 1 timmes program där man utforskar begreppet och definitionen av frihet. Mer specifikt undersöker de hur en alltför förenklad idé av människan som en självisk varelse, närmast robotlik, har lett till dagens idé om frihet. Otroligt bra serie och jag rekommenderar att man tar sig en titt på den.

  1. #1 av Ansar Allah på 16 november, 2013 - 19:19

    http://www.saviorofmankind.com/en engelska
    http://www.almahdyoon.org arabiska
    ta en titt ngt som är värt att lägga lite tid på
    salam

  2. #2 av yas på 17 november, 2013 - 15:45

    Salam! Jag undrar om du har någon bra sida eller länk där det står hur man ska vara i ett förhållande enligt shia? Tex hur förhållandet ska vara osv.

  3. #4 av Abdu på 17 november, 2013 - 21:42

    Selam igen!

    Väljer och skriva här istället enklare så. Syster jag tycker att detta är ett allvarligt och viktig diskussion och inget man skojar om. Vi pratar människor liv här, att hamna eller inte hamna i helvetet, och inte något att Touché över. Och utgår vi från detta, så innebär det att någon av ”OSS” två vilseleder dessa stackars människor till en väldigt hemsk öde.

    Jag är mer en väl införstådd i dina länkar, video och texter Marie. Du kan vara vänlig och bevisa med klara och tydliga ”BEVIS” för självklart är jag källkritisk. Något vi båda har , ÄR en skyldighet med våra yttrande att hänvisa till sådana islamiska litteratur och autentiska sådana också.

    Angående den fjärde artikeln i shiternas tro om imamerna:

    4. IMAMATE: THERE ARE TWELVE IMAMS IN SHIA RELIGION FROM HADHRAT ALI TO IMAM MAHDI WHO LIKE THE PROPHETS ARE NOT ONLY MASOOM (SINLESS AND INFALLIBLE) AND HAVING BEEN COMISSIONED BY ALLAH BUT THEY ARE EVEN SUPERIOR TO HADHRAT IBRAHIM KHALILULLAH, HADHRAT MUSA ROOHULLAH, HADHRAT ISSA KALIMULLAH AND REST OF ALL OTHER PROPHETS.

    De kan alltså inte FELA eller SYNDA! Och de är bättre än både profeternas fader tillika Allahs vän IBRAHIM och Allahs Älskade profeten MUSA.
    Subhan´Allah.

    Finns det någon bland människorna som inte gör ett fel?
    Sa inte profetens Alayhi assalam ” att alla Adams barn gör fel och den bästa av de som gör fel är den som ångrar sig och ber om förlåtelse”?

    Trosartiklar enligt Ahlu Sunnah:

    Tron på Allah
    Tron på Änglarna
    Tron på Profeterna
    Tron på Skrifterna
    Tron på Domedagen
    Tron på Ödet. Det goda i det och det onda.

    Enligt Shia:

    Tron på Allah
    Tron på Rättvisan
    Tron Profetskapet (inte Profeterna)
    Tron Imamerna
    Tron på Domedagen

    Det smärtar mig och säga detta men det ÄR TVÅ olika RELIGIONER!
    Fundamentala skillnader.
    Subhan´Allah.

    Kan gå så långt och säga att visa saker inom Shismen har en liknade syn på imamerna som de Kristna Astagfirullah har på ISA Alayhi assalam.

    Jag skriver inte detta för att PROVOCERA eller för att skapa KONFLIKT. Utan för att jag känner en skyldighet gentemot dessa människor som dagligen läser din blogg bör känna till vissa saker. För Allah ber oss trots allt att SÖKA KUNSKAP.

    Jag avslutar med en citat chockade nog hämtat från bibeln. Har byt de (kristna) orden till islamiska ord för att ge er förståelse i vad jag vill säga.

    Matteus 10
    Inte fred utan svärd
    34 Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35 Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, 36 och en man får sina egna till fiender. 37 Den som älskar sin far eller mor mer än Allah (mig) är inte Allah (mig) värdig, och den som älskar sin son eller dotter mer än Allah (mig) är Allah (mig) inte värdig. 38 Den som inte tar sitt Deen (kors) och följer Allah (mig) är Allah (mig) inte värdig. 39 Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för Allahs(min) skull skall finna det

    Assalamu Alaikum

  1. TVÅ olika RELIGIONER? | MammaMarie

Kommentera

