Shadows

”Denna världen är likt skuggan; om du jagar den kommer den att fly ifrån dig – och om du flyr ifrån den kommer den att jaga dig.”

Imam Ali

runsh

  1. #1 av Anonym på 11 november, 2013 - 23:45

    Asalam alaykom!🙂
    Först vill jag bara börja med att säga att du har en väldigt fin, inspirerade och lärorik blogg. Älskar att du tar upp så himla många olika ämnen, och du är ju alltid så snäll och besvarar frågorna som ställs till dig i kommentarsfältet även om det inte har med inlägget att göra (har gjort det väldigt många gånger hihi). I alla fall så har jag några frågor som jag undrar om du kan ta dig tiden att svara på?

    1. Jag har några sunni-muslim vänner som tror på att imamerna (a.s) var personer som räddade vår religion, de håller med om att det som hände med imamerna (a.s) var en av de värsta händelserna, de lagar mat och delar ut det till människor runt omkring i deras ”namn, ära”, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Men a tillbaka till frågan, allt detta tror vi shia-muslimer också! Vad är det som har lett till att muslimer är uppdelade då? Jag har frågat runt lite och det jag fått höra är att vissa sunni tror om imamerna som oss och vissa tycker att Yazid gjorde fel, men det var inte ett så stort fel det han gjorde med imamerna (bevis på det är ju att Saudiarabien har en skola uppkallad efter honom).

    2. Tycker vi shia att Abu Baker och Omar skulle ha varit khalifen efter profetens (s.a.w) död? Jag vet att de är bra personer och att vi respekterar de, etc etc men tycker vi att någon utav Ahlualbeit skulle ha vart khalifen från första början?

    3. Hur uträttar man wodu’ (tvagning) på rätt sätt? Hörde från min sunni-muslim vän att några shia-muslimer hade sagt till henne att shia ej tvättar fötterna när de utför wodu’ utan att man bara strök över det med sin hand som skall vara torkad. Jag berättade att jag i hela mitt liv, samt hela min familj och släkt tvättar fötterna vid wodu’.

    4. Kan icke-muslimer gå in i Jannah (paradiset) om de är goda människor?

    Väldigt många frågor blev det märkte jag nu men jag tycker att du är så vis och då proppar frågorna bara upp i huvudet😦

    • #2 av Marie på 12 november, 2013 - 10:18

      Salam aleykum Anonym,
      Det var en del frågor det, jag ska försöka ta itu med dom när jag har god tid att göra det🙂.

      • #3 av Anonym på 12 november, 2013 - 23:33

        Absolut, ta din tid!🙂
        Är glad att du tar dig tiden att svara överhuvudtaget

  2. #4 av Ali på 12 november, 2013 - 21:24

    Tjenare!

    Även om frågan inte är ställd till mig, kan jag försöka svara på dina synpunkter och frågor.

    1. Först och främst så tycker våra Sunnitiska bröder om Ahlu Al-Bayt (Profetens familj) dock så följer de inte deras regler som Shiamuslimer. När vår Profet (saww) skulle göra sista uttalande vilka som man skulle följa efter dennes död, så blev det ändringar i historien och flera av dessa historiska böcker är korrupta av Muawiya son till Abu Sufyan och fader till Yazid. Abu huraira (sunnas starkaste källa) med flera som ändrade i böckerna och spred dess budskap vidare till Nordafrika med flera länder, så blev Sunniislam större än Shiaislam. Shia å andra sidan litar sig på sina imamer tack vare de har Koranen tolkats på ett regelrätt sätt.

    2. Innan profetens (saww) död tog han upp Imam Alis (as) hand och sa att han är den rätte och alla skall följa. Vid den tidpunkten befann sig Abu Bakr, Omar och Otthman med när denna händelse inträffade och grattade Imam Ali (as). Men plötsligt när Profeten (saww) dog stack de (Abu bakr och Omar) till Imam Alis hem för att konfrontera med honom så att han (as) tar Abu Bakrs Parti. Fatima Zahra (as) öppnar dörren för dessa två och Omar pressar dörren mot henne så att hon skadar sig så illa att hon dog 5-6 månader efter hennes pappa (saww). Många Sunniter säger att denna händelse aldrig träffa och om det hade inträffat så skulle Imam Ali (as) döda båda, då han skulle aldrig låta sin fru bli skadad på det sättet, men, men…

    Innan Profeten (saww) skulle dö kom ängeln Gabriel (as) och sa att din dotter kommer att följa dig kort efter din död och han (Gabriel) berättade hur det skulle gå till. Profeten (saww) ropar på Imam Ali (as) för att ta ett snack med honom angående detta. Profeten (Saww) sa – ”Ya Ali kommer du att ha tålamodet när detta kommer att ske efter min död?” Imam Ali (as) blev tyst och nickade. Med ”tålamod” menas om Imam Ali (as) skulle attackera de, så hade det blivit krig mellan muslimer direkt efter Islam grundades och Islam hade inte stabiliserats än. Så Imam Ali (as) hade tålamodet som inte hämnades på dessa två.

    Vi har något som kallas Taqqiya som gör att vi inte kan snacka om de (Abu Bakr och Omar) då alla muslimer i allmänheten (undantaget shia förstås) gillar och följer deras regler och det skulle påverka den shitiska minoriteten. Flera har blivit mördade, slaktade och avrättade på grund av detta.

    3. Vår wodu skiljer sig inte extrem mycket, men Shia gör så som du påstår. Sedan att de tvättar öronen är också att ta upp då våra sunnitiska bröder gör det.

    4. Allah arham alrahmeen. Gud är den allra barmhärtigaste av alla.

    Ursäkta om det blev krångligt, jag var bara stressad när jag skrev detta.

  3. #5 av Anonym på 12 november, 2013 - 23:30

    Assalam alaykom Ali
    Tack broder att du tog dig tiden att svara, uppskattar det verkligen🙂.
    Nej då, det blev inte krångligt dock är jag spänt att se vad Marie har att tillägga 😀

    • #6 av Marie på 12 november, 2013 - 23:34

      Håhå anonym…. jag trodde att jag kom lindrigt undan där och slapp besvara själv😉.
      Nejdå jag ska svara, men är för upptagen dessa dagar med jobb och muharram mm. Kommer inshaAllah m svar framöver🙂

      • #7 av Anonym på 12 november, 2013 - 23:37

        Hahaha så lätt ger jag mig inte😉
        Haha nä men det förstår jag självklart, ta det när du har tid, det är ingen brådska🙂

      • #8 av aynan på 24 januari, 2014 - 08:59

        Astaqfullah. Ali må allah förlåt dig, det är inte så så snälla svara inte så där nästa gång utan kunskap.

Kommentera

