Cry ya Hussein

Under kvällen har jag varit till Masallah för första gången detta år, i åminnelse utav Imam Hussein. Det är så roligt att se att man öppnat flera ställen för detta här i Malmö, men även i många många andra svenska städer. Det är tack vare alla engagerade ungdomar som vi har. De har föreläsningar och latmyya på svenska! Det är något jag tycker är helt fantastiskt och något jag önskade fanns när jag en gång blev muslim, vilket ju var för en evighet sen. En helt ny generation håller på att växa fram, en engagerad variant, som startar föreningar där de håller föreläsningar, de översätter litteratur till svenska, öppnar forum på nätet där ungdomar kan vända sig och ställa frågor och – med stor respekt – stötta varandra…. med mycket mera. Man kan inte annat än att känna stor respekt och ödmjukhet inför dom. De förgyller min vardag och mitt liv oerhört mycket, även om jag inte själv interagerar mycket där så känner jag mig så oerhört upplyft utav det de gör.

Denna kväll besökte jag två Husseinie, och ska prova två till imorgon. Helt underbart alltså! Jag delar nedan med mig, än en gång, utav Ali Fadhils underbara latmyya för jag tycker den är så himla bra. Under videon delar jag med mig utav lite statistik över antalet besökare i Karbala, Irak, under månaden Muharram. Siffror taget ifrån Wikipedia visserligen, men det är många som säger att den inte stämmer riktigt då många uppgifter pekar mot en siffra på 26 miljoner besökare förra året(2012).

An estimated 17 to 18 million people visited the shrine of Hussein ibn Ali in Karbala, Iraq during Arba’een in 2013.
An estimated 15 to 18 million people visited the shrine of Hussein ibn Ali in Karbala, Iraq during Arba’een in 2012.
An estimated 15 million people visited the shrine of Hussein ibn Ali in Karbala, Iraq during Arba’een in 2011.
An estimated 10 to 14 million people visited the shrine of Hussein ibn Ali in Karbala, Iraq during Arba’een in 2010.
An estimated 10 to 14 million people visited the shrine of Hussein ibn Ali in Karbala, Iraq during Arba’een in 2009.

  1. #1 av Zozo på 13 november, 2013 - 18:00

    Tycker verkligen om att läsa din blogg. Mycket lärorik. Jag undrar över en sak jag ibland får höra av sånna som är ”anti” shi3a och det gäller imam Hussein. De säger varför sörjer ni honom när det var ni som dödade honom? Vad menas med det? Om du redan skrivit om det så länka gärna. Tack i förhand

    • #2 av Marie på 13 november, 2013 - 19:28

      Det är för dej jag skriver så det är roligt att höra att du uppskattar den 🙂

      Jag vet inte vad de menar att att vi har dödat honom. Vem är ”ni” som de pratar om? Menar de oss shiamuslimer? Om det är de som de avser så är det rent ut sagt fel, för att uttrycka mig milt. Vem var det som jagade Imam Hussein och hans följe? Det var Yazid, son till Muawiya som var fiende till Profeten och Imam Ali. Imam Hussein blev dödat på grund utav att han vägrade att godkänna Yazid, som helt öppet begick sådana handlingar som var förbjudet i islam och som betecknas som stora synder, och han skämdes inte det minsta över det heller!! Du kan läsa i länken nedan lite om det:
      https://mammamaries.wordpress.com/2010/12/12/imam-hussein-varfor-han-tog-stallning/
      Vem är det som säger ‘radiallahu anho’ efter de nämner Yazid och Mauwiyas namn? Det är sunnimuslimer, som anser att dessa personligheter är värdiga islam och att respekteras så som företrädare för religionen. Förmodligen är det sådana som du talat med som du kallar för anti-shia. VI anser att de som dödade Imam Hussein är samma som Talibanerna, Alqaida och wahaberna idag, och de är islams värsta fiender. Inga utav dessa grupper skulle kalla sig själva för shia det kan jag garantera dig. Och om de som dödade Imam Hussein nu var shia, varför dödade de då honom? Han var ju deras ledare – utsedd utav Gud, genom Profeten…precis så som alla shia anser.

      • #3 av Zozo på 13 november, 2013 - 21:16

        Ja precis de syftar på oss shi3a. Tack så mycket för ditt svar, uppskattar det verkligen.

      • #4 av SM på 22 november, 2013 - 19:51

        Är det inte ni (shia) som påstår fruktansvärda saker om Profetens fru?

        Är det inte ni (shia) som påstår fruktansvärda saker, som att Ängeln felade i sitt budskap till Profeten, och påstår att ”budskapet egentligen var ämnat för Ali”?

        Är det inte ni (shia) som talar fruktansvärda ord om Abu Bakr (Al Siddiq), som är Profetens närmsta man (Sahaba)?

        Är det inte ni (shia) som talar fruktansvärda ord om Omar Ibn al Khattab och om Usman? (Två män som är väldigt nära Profeten)

        Är det inte ni (shia) som försöker legalisera olaglig samlevnad mellan man och kvinna (Mutaa), genom fel tolkade verser ur Koranen?

        Och här försöker du påstå att vi (Sunni muslimer) var de som dödade Imam Hussein, och att ni inte skulle göra det för att han var ”er” ledare?

        Om ni kan tala illa om Profetens fru
        Om ni kan tala illa om Profetens närmsta
        Om ni kan tala lögner om Ängeln
        Om ni kan legalisera det olagliga, och ihärdigt försöka backa upp er av Guds heliga ord.

        Varför skulle ni då inte kunna döda ”er” ledare?

      • #5 av Marie på 23 november, 2013 - 15:41

Kommentera

