Happy Eid el Ghadir

ghadir_khum-02b

Idag, den 18e Dhul-Hajjah, åtta dagar efter pilgrimsfärdens avslut, firar vi Eid el Ghadir som en hyllning till att Imam Ali blev utsedd som Profeten Muhammeds efterträdare i att förklara och uttolka Guds budskap, Koranen, åt folket.

Under profetens sista hajjfärd uppmanade Gud honom flertalet gånger att meddela folket vem hans efterträdare skulle bli, så att de som inte ännu förstått det skulle bli säkra på saken. Men då Profeten visste hur folket skulle reagera så drog han ut på det hela tiden. Tillslut varnade Gud honom med följande vers:

(1) [5:67] ”FÖRKUNNA, du Sändebud, allt vad din Herre har uppenbarat för dig! Gör du inte det, har du inte förmedlat Hans budskap. Gud skall skydda dig mot människorna; Gud vägleder inte förnekarna av sanningen!”

Så på hemvägen ifrån hajj gick Profeten, vid källan Ghedir Khum, upp på en predikstol han låtit upprätta där, och höll ett långt tal där Han läste upp över etthundra koranverser och varnade människorna för deras gärningar och framtid. Sedan sade Han: ”Det verkar som att tiden för Herren att återkalla Mig har närmat sig, och jag måste svara på detta. Jag lämnar två stora ting som om ni håller fast vid dem kommer ni inte gå vilse ända till Domedagen. Dessa två ting är Koranen och mitt Ahlulbayt. De kommer inte att separeras ifrån varandra fram till den dagen de återförenas hos mig vid dammen i Paradiset(Kauthar)”

Vidare sade Profeten: ”Har inte jag mer utövanderätt över de troende, än vad de har över sig själva?” Människorna svarade: ”Jo, O Guds Sändebud.” Profeten(frid och välsignelser vare med Honom och Hans heliga Hushåll) lyfte då upp Imam Alis hand och sade: ”Den som jag är mästare till är Ali mästare till! O Min Herre och Gud, var en vän till den som är vän med Honom och var en fiende till den som är en fiende till Honom, hjälp den som hjälper Honom och överge den som överger Honom.”

Denna händelse har många Muhaditheen (de som dokumenterar traditioner) dokumenterat vilket innebär att den obestridligen är tillförlitlig. Bland de som dokumenterat denna tradition är Sahih Tirmidhi, Sunan ibn Majah, Khasa’is an-Nisa’i, Mustadrak al-Hakim, Musnad ibn Hanbal, adha’il as-Sahaba of ibn Hanbal, Tasfeer al-Kabir by Fakhrud Deen ar-Razi, al-Bidayah wa Nihaya by Ibn Kathir och många andra. Alla dessa lärda är bland de mest kända och respekterade lärda i den Islamiska historien.

Omedelbart efter att Profeten hade talat klart, uppenbarades följande Koranvers till Honom:
”Förnekarna av sanningen har nu misströstat om [att kunna göra slut] på er tro. Oroa er därför inte för dem – frukta Mig! DENNA DAG har Jag fullbordat er religion för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat att ‘underkastelse under Guds vilja'(islam) ska vara er religion.” (Surah al-Ma’idah, 5:3)

När Profeten var färdig med sitt tal, bad han alla att ge sin trohetsed till Imam Ali(frid vare med Honom) och gratulera Honom. Då sade Umar och Abu Bakr: ”Bra gjort, O Abu Talibs son! Du har nu blivit alla de Troendes Mästare!”

(1) Några Sunni referenser som bekräftar att uppenbarelsen av Koranversen 5:67 kom precis innan Profetens tal i Ghadir Khum:

(1) Tafsir al-Kabir, by Fakhr al-Razi, under commentary of verse 5:67, v12, pp 49-50, narrated on the authorities of Ibn Abbas, al-Bara Ibn Azib, and Muhammad Ibn Ali.
(2) Asbab al-Nuzool, by al-Wahidi, p50, narrated on the authorities of Atiyyah and Abu Sa’id al Khudri.
(3) Nuzul al-Quran, by al-Hafiz Abu Nu’aym narrated on the authorities Abu Sa’id Khudri and Abu Rafi.
(4) al-Fusool al Muhimmah, by Ibn Sabbagh al-Maliki al-Makki, p24
(5) Durr al-Manthur, by al-Hafiz al-Suyuti, under commentary of verse 5:67
(6) Fathul Qadir, by al-Shawkani, under commentary of verse 5:67
(7) Fathul Bayan, by Hasan Khan, under commentary of verse 5:67

Annonser
  1. #1 av Soso på 24 oktober, 2013 - 17:08

    Eid ghadir mubarak!

  2. #2 av Din syster i Islam på 24 oktober, 2013 - 21:24

    Eid Ghadir mobarak kära syster!

  3. #3 av Ali på 25 oktober, 2013 - 00:24

    Hej!

    Jag är faktiskt intresserad av hur du blev Shia Muslim. Skulle vara kul att höra din historia, för det är liksom fascinerande av att se en svensk shia muslim.

    Jag tror att det var Imam Al-Sadiq (as) som sa att det kommer komma en tid där Shia kommer växa i icke-troende och troende länder som kommer att konvertera till Shia-Islam.

    • #4 av Marie på 25 oktober, 2013 - 13:06

      Jag vet inte om det är så mycket att t.ex göra ett inlägg om, men jag kan helt ärligt säga att det var historien om Imam Mehdi som gjorde att jag blev muslim i allmänhet, och shia i synnerhet. Idag kan jag tycka att det är lite konstigt då historien kan tyckas vara en fantasi eller en saga av nåt slag: jag menar; en man som föddes för över tusen år sedan, som lever idag och ska komma och rädda världen..!! Hur logisk låter den egentligen om man tänker efter? Men för MIG så var det det som fick ”polletten att trilla ned” så att säga. Jag har alltid känt mig nära Imam Mehdi på något sätt, jag vet inte varför men jag antar att det har något att göra med orsaken varför jag blev muslim. Jag längtar sååå till att han kommer, och jag hoppas verkligen att jag ännu lever när han gör entré i världen och att jag är redo när han kommer :). Men så känner vi nog alla hoppas jag!

      • #5 av Ali på 25 oktober, 2013 - 14:59

        Intressant att du blev Muslim på grund av vår väntade och sista pusselbiten av profetens (saww) familj. När jag ser folk som konverterar till Shia Islam så är det efter att man har läst historien om Imam Hussein (as).

        Må Allah påskynda hans återkomst och att han återuppställer rättvisan för människan och att han krossar dessa korrupta ledare, fattigdomen kommer inte finnas längre osv…

        Rekommenderar dig en film om vår väntade Imam som britterna har gjort.

      • #6 av Marie på 25 oktober, 2013 - 15:22

        Tack för video tipset. Jag har sett den redan, men bra tips till andra som är intresserade.

  4. #7 av Sofie på 4 november, 2013 - 21:25

    Och du vill påstå att du inte är hjärntvättad? Pga av Imam mehdi?? Eller pga att du gifte dig med en fanatisk shia? Annars är det pga Koranen man konverterar, men du föredrar en fantasi historia som en 5 åring finner svårt att ta på allvar.

    • #8 av Marie på 5 november, 2013 - 10:07

      jeeeep, Sofie. Du har så rätt så!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: