När ska man helst utföra sin bön?

bön

När ska man helst be sin bön? Direkt det blir tid för bönen, eller är det okej att vänta tills strax innan bönetiden löper ut?

Ja det är väl upp till en själv, men det beror lite på hur man vill förbereda sig inför det kommande livet. Men även på hur intresserad man är att ens bön ska tas emot och besvaras av Gud. Det ultimata är att stå redo, med wudhu avklarad, strax innan bönetiden kommer, man liksom inväntar tiden för ett viktigt möte (och vilket möte är viktigare än det med Gud?). När tiden för bönen kommer så börjar man be (helst efter att man gjort adhan, förstås). Den som håller bönen viktig, den personens böner kommer även Gud att hålla som viktig att besvaras.

Det finns en hadith ifrån Profeten där han berättar om en man som, till hans förvåning, kastas i helvetet. Det var en lång sträcka att bli kastad och han skrek och bad Gud om hjälp, men inget hände. Preciiiis innan han nådde helveteselden räddades han dock av Gud. Efter att chocken lagt sig frågade han Gud varför Han inte hjälpte honom direkt? Gud svarade då honom: ”Så som du bad till mig i sista sekunden vid bönetiderna, räddas du idag från helvetet i sista sekund!”

Tänk då de som inte ber alls, inte ens i sista sekund…..

Hell thrown in

Annonser
  1. #1 av Dina på 13 oktober, 2013 - 17:58

    Salam alaikum! När är eid al Adha ?? Och ska man fasta dagen innan eid?

    • #2 av Marie på 14 oktober, 2013 - 09:31

      Imorgon, tisdag, är det Arafa-dagen, sista dagen på pilgrimsfärden. Därför är det Eid på onsdag. Det är mostahab att fasta den dagen(i morgon tisdag alltså, inte på Eid).

      (har korrigerat kommentaren)

  2. #3 av Soso på 13 oktober, 2013 - 19:15

    Det är underbart hur vår bön till Gud (s.w.t) är en form av barmhärtighet från Honom till oss.

  3. #4 av Ajat på 7 december, 2013 - 11:37

    Hej!
    Nu när det är vintertid så hinner man inte be i tid på grund av att man har skola. Jag brukar be på rasterna då jag har tid att be men jag kan liksom inte gå ut från lektionen och be eftersom jag inte får. Men jag hinner be innan tiden är över, då brukar det vara sista minuterna. Vet du ifall det räknas som en synd? i så fall vad kan jag göra åt saken? har du några tips?

    • #5 av Marie på 7 december, 2013 - 13:24

      MashaAllah, vad duktig du är som håller dig till bönen, trots svårigheterna i tiderna som gäller här där vi bor! Det är inte en liten sak hos Gud, när han ser att man verkligen gör det där lilla extra ”besväret” trots att miljö och omgivning inte precis ger de bästa förutsättningarna för att hinna med eller utföra bönen i tid.

      Om du är säker på att du hinner utföra bönen innan tiden går ut, så är det ju jättebra. Om du är osäker ifall tiden för bönen ännu gäller, eller kanske den har passerat, då ska du göra ”nie” att du vill utföra (t.ex) dhohr ‘kadha’ eller vanlig dhohr (”den som gäller som giltig hos Gud” – brukar jag tillägga i slutet). Sen är det väldigt svårt i islam när man kallar något för en synd. Det är liksom det högsta dåliga hos Gud. Om man gör något bra, men det blir fel men man vet inte att man gör fel – då är det något bra. Men det är varje människas uppgift att ta reda på hur saker och ting ska vara om man känner sig osäker. Ofta känner man i hjärtat om något inte är riktigt korrekt, och det är en indikation på att man ska skyndsamt finna ett korrekt utförande. Så det är bra att du frågar. Om du är osäker på bönetiden alltså, dvs om du börjar be precis i marginalen när tiden går ut, så gör du ovanstående nie.

      Kom bara ihåg att salat-l-dhohr går ut tidigare än salat-l-asr. Ber du precis innan salat-l-asr går ut, så har det blivit kadha för dhohr. Det betyder att du ska först ska be salat-l-asr(eftersom den ännu inte blivit kadha) och efter det ber du salat-l-dhohr under nie som kadha.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: