Vet ni!!!

Varje dag när jag går till jobbet passerar jag denna reklamskylt. Det är ett skrädderi, som ”fixar allt”: de lagar kläder, skor och väskor, syr kläder (förstås), vässar saxar och knivar med mycket mera! Man kan inte beskylla invandrarna för att lägga stora pengar på aggressiv, strategisk marknadsföring. Skyltningen består utav två helt vanliga vita pappersark. De har använt en svart markeringspenna för textningen, på ena skylten börjar pennans styrka avta, och färgen skiftar mer i ljusgrå, vilket inte syns så bra på bilden. Pappersarken är sedan tejpade upp på konstruktionen som den sitter på; den vanliga plastrutan som skyddar mot vind och väta och brukar finnas på dylika reklamanordningar är helt oväsentligt och onödigt i deras smak, har jag förstått 🙂 .

Men jag tror det fungerar ändå. Det är som i den där Comviq reklamen, där ”billigt”, i mångt och mycket, räcker som argument. Att ‘spara en slant’ är något som ligger helt i tiden i dessa ekonomiska kristider, och då är det bland ”invandrarbutikerna” (som jag brukar kalla det) i myllret på Möllan man ofta kan lyckas med den strategin, tycker jag i alla fall :)!

Nu när jag läser den övre skylten inser jag att den har en något lugnande effekt på mig; om jag någon gång skulle tappa bort min bilnyckel (vilket inte är helt osannolikt när det gäller mig) så kan jag bara gå till den här butiken och plocka upp en ny – för den ringa summan av 19,00 kr! Helt suveränt! ….eller så kanske det snarare borde oroa mig, om jag tänker efter lite….

Den nedre skylten vet jag då inte vad jag ska tro om. Passerar man den snabbt så kan man dra slutsatsen att det är halva priset på skrädderitjänsterna….men det står ju inte det – det kan ju lika gärna vara så att de bara utför hälften av ‘skrädderiet’, så får man avsluta jobbet själv hemma? Well, well, det är tydligt hur viktigt det är att sätta ut rätt ‘enhet’, så som mattelärarna idogt påpekade när man en gång i tiden gick i skolan. Trots den fullständigt oproffsiga skyltningen kan jag inte hjälpa att jag charmas utav den, men nog tycker jag att de borde hyra in någon som kan det där med textning lite bättre, jag tro inte att man ska spara in på allt…eller vad tycker ni?

VET NI !!  –  Kanske den nya frasen inom reklambranchen?

reklam1reklamDe ser ut att ha anammat greppet ”det finstilta”. Jag har kämpat att försöka tolka strecken längst ned till vänster på skylten. Tydligen står det något där: det står ”upp till”. Vilket självklart är ett sätt att skydda sig från att behöva reducera alla priser till hälften, även om det väl är det som man vill att folk ska anta när de ser skylten. 🙂

  1. #1 av Anonym på 9 oktober, 2013 - 13:17

    Hej Marie!
    Jag har en fråga som bekymrar mig lite och som jag är förvirrad av. Det är så att en killkompis sa att ”zawaj almota” är att man som kille och tjej gör en överenskommelse mellan sig om att ha ett typ av förhållande där man får göra allt som ett gift får göra, allt detta utan föräldrarnas tillstånd eller liknande. Jag litar inte på wikipedia när det gäller ämnen som angår religion eller politik men har blivit länkad till denna länk: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mut%27ah. (Jag är själv shiamuslim och detta verkar så himla ologiskt, bara att gå bakom föräldrarnas rygg och göra nåt sånt är haram anser jag.)

    Jag undrar bara om du kan tänka dig ta dig tiden att förklara detta lite närmare till mig? I så fall är jag väldigt tacksam.

    Mvh

    • #2 av Marie på 9 oktober, 2013 - 14:14

      Jag länkar nedan till några inlägg i ämnet du tar upp. Jag hoppas att de hjälper dig lite till förståelse av vad det handlar om. Visserligen är det tillåtet att göra så som du säger, men det är absolut inget som man ska använda sig utav hur som helst. Det är nämligen så att ibland kan det finnas föräldrar som vägrar låta sin son eller dotter gifta sig av olika anledningar. I vissa fall kan det vara så att de anser att äldsta(eller yngsta) dottern ska stanna hemma och ta hand om hennes föräldrar ända tills de dör! Och då tänker de att om hon gifter sig så kommer hon inte att ta hand om dom lika bra om hon är gift, de vill ha hennes odelade uppmärksamhet!

      I andra fall kan det vara så att föräldrar har utsett en man/fru till sitt barn, men barnet vill absolut inte gifta sig med den utsedde. Kanske sonen/dottern har en annan kandidat i åtanke, men denne accepterar i sin tur inte föräldrarna. Ett barn ska ha sina föräldrars tillstånd att gifta sig(om det är första gången de gifter sig). Detta är inte hållbart, och helt otillåtet inom Islam. Man får inte hindra sitt barn att gifta sig om denne känner sig redo för det. I väldigt svåra fall så är det tillåtet en son/dotter att gå iväg och gifta sig med den som denne vill, även utan föräldrars tillstånd. MEN…det är absolut inte något önskvärt tillstånd att komma till den situationen, och man ska ha försökt många vägar innan man tar till en sådan åtgärd som att gifta sig utan föräldrars godkännande. Det är ju inte roligt för någon av parterna om man tvingas att i princip ”rymma” från föräldrar för att gifta sig. Risken är ju att man förlorar deras ‘beskydd’ ifall äktenskapet börjar gunga sedan.

      https://mammamaries.wordpress.com/?s=tillf%C3%A4lligt+%C3%A4ktenskap

  2. #3 av Soso på 9 oktober, 2013 - 20:43

    Personen som gjort dessa skyltar är i allafall medveten om vad det är som lockar kunden. Jag tror den handskrivna ger en vibb som säger: ”något stämmer inte” Då den med bättre kvalite hade gjort reklamen pålitlig. Man skulle kunna lägga ut någon slant för att nå en större målgrupp skulle jag tro. Älskar dock känslan den ger. Den påminner om den roliga kiosk ägaren i komviq reklamen som du säger.

    • #4 av Marie på 9 oktober, 2013 - 20:56

      Första gången jag såg den-för ca 2 mån sen- trodde jag att originalskyltningen blivit stulen eller nåt och att detta bara var en nödlösning. ..men de verkar menat allvar med den ända från början 🙂

  3. #5 av Musa på 9 oktober, 2013 - 22:10

    Salam Marie!
    Hehe väldigt rolig skylt.

    Till Anonyma systern säger jag bara att den som går den vägen bakom föräldrarnas rygg enbart kommer att stöta på misär, förödmjukelse, hopplöshet och mycket värre saker, även om ens känslor lurar en till förhastade handlingar utan tänkande. Om den här killen har lite självrespekt så ska han behandla sina muslimska systrar på samma sätt som han vill att andra killar ska respektera hans biologiska (riktiga) systrar.

    • #6 av Marie på 9 oktober, 2013 - 22:33

      Väl sagt herr Musa :-)!

Kommentera

