Äntligen!

Plötsligt händer det!
sweetmedinah_1376251510_84

Jonnha Hagenlöf Arabi

Nog för att jag tyckte att programmet ”Hela Sverige Bakar” var intressant att titta på redan förra året, men detta år är det än mer fängslande: när jag satt där och skulle slötitta på första programmet såg jag att en av deltagarna bär slöja…jag tänkte att jag måste ha sett fel. Men nejdå, Jonnha Hagenlof Arabi, en konvertit, är med och tävlar! Hon låter till och med norrländsk i dialekten, så då det var ju lite extra kul för mig förstås :).

Det som är så upplyftande är att det finns en beslöjad kvinna i rutan som inte är med där för att förklara varför hon har slöja på sig. Hon är inte utvald för att prata om religion, eller för att försvara sig emot några terrorbombningar i världen, inte heller för att berätta sin konvertithistoria eller för att försvara rätten att bära slöja och idogt förklara att hon inte är förtryckt! Sååå befriande! Jag har varit så irriterad över att muslimska kvinnor aldrig får komma till tals om annat än sånt som har med religion att göra. Vi tillfrågas inte i, paneldebatter eller andra forum, om världsekonomin, om forskning och framtidsfrågor, vår åsikt om situationen inom skola-vård-omsorg, vad vi anser om olika politiska frågor i samhället osv… Som om vi inte kan prata om något annat än islam!

Jag förväntade mig dock det vanliga; att när programledaren(Tilde de Paula) ska stå och fråga varje deltagare om hur det går med baket, så skulle hon ställa frågor av typen ”hur blev du muslim….hur är det att tävla och ha slöja på sig…” ochblablabla… Men inget sånt har kommit på tapeten än. Och jag hoppas det fortsätter så.

Det är bara en enda gång tidigare jag sett en muslimsk, beslöjad, kvinna vara med i ett program, då som en av programledarna faktiskt, utan att det handlade om religion. Det pratades inget alls om hennes slöja, och hon behövde inte förklara sin ”konvertithistoria”(om hon var konvertit, jag minns inte). Det var i början av 2000-talet, och aktiehandeln var en ‘folkrörelse’. Jag tror det var TV3 eller TV4 som hade en ”Aktieskola” i rutan, och en av ‘lärarna’ där var just en kvinnlig beslöjad muslim. Men sen dess har inget hänt.

Förrän nu! En eloge till TV4. Tror inte SVT skulle våga göra nåt sånt. För en sådär 10 år sedan var där en kvinna som sökte en anställning som programledare på SVT, men hon fick svaret att om hon tog av sig slöjan så skulle hon få jobbet! De satt till och med i morgonsoffan och sa det rakt ut. Det sorgliga är dock att denna programledare ‘sålde ut sig’, i mitt tycke i alla fall, och gick med på SVT:s villkor: hon tog av sig slöjan – som hon tidigare suttit i andra tv-program och försvarat – och tog jobbet!

Nåja, gå in på TV4.se och kolla Hela Sverige Bakar och heja på Jonnha, eller läs deltagaren Jonnha Hagenlöf Arabis egen blogg.

  1. #1 av Soso på 9 oktober, 2013 - 07:55

    Härligt!

    • #2 av Marie på 9 oktober, 2013 - 07:58

      Eller hur Soso! Och det är ju så bra att vi fick en härlig person som representerar oss i tävlingen-känns det som 🙂

  2. #3 av Soso på 9 oktober, 2013 - 20:16

    Ja, absolut! Hon gör ett jätte bra jobb med att representera oss samt att lyfta fram sin kompetens! Stolt!

  3. #4 av Me på 23 november, 2014 - 03:08

    ”För en sådär 10 år sedan var där en kvinna som sökte en anställning som programledare på SVT, men hon fick svaret att om hon tog av sig slöjan så skulle hon få jobbet! De satt till och med i morgonsoffan och sa det rakt ut. Det sorgliga är dock att denna programledare ‘sålde ut sig’, i mitt tycke i alla fall, och gick med på SVT:s villkor: hon tog av sig slöjan – som hon tidigare suttit i andra tv-program och försvarat – och tog jobbet!”

    Ja, hon tyckte väl det kändes så viktgt att få jobbet som programledare på SVT att hon gick med på villkoret att leva upp till skönhetskravet. Viktigare än att fortsätta arbeta mot den så uppenbara diskrimineringen av hårbeslöjade kvinnor iaf! Många SD:are skulle nog hålla med henne om det och anse att hon assimilerade sig bra nog för att få en plats som svensk programledare!

Kommentera

