Nostalgi och annat

boliden

Tiden går alldeles för fort när man är i Boliden, men samtidigt känns dagarna längre här än i södra Sverige. Hur detta går till har jag aldrig förstått. På nåt sätt så hinner man med mer här under en dag än hemma i Malmö.  Imorgon är sista dagen här då jag flyger hem på söndag, och jag har så mycket mer jag skulle vilja hinna med här.

Jag har försökt hjälpa mina kära föräldrar med lite ditt och datt när jag varit här. Bland annat har jag fått dom att äntligen köpa en lampa i allrummet, dvs rummet precis mitt i huset, och som varit utan taklampa i nära 15 år. Galet! Precis där behövs en rejält ljuskälla, men rummet har legat i mörker all denna tid.  Jag vill inte att de bara har en lampa där, de ska ha rejält med ljus också – så nu har de 300 W som flödar mitt i huset. Det är en bländande upplevelse, de klagade lite på huvudvärk i början, men de vänjer sig nog.

Det roliga är att jag fick lov att agera elektriker. Har aldrig pysslat med detta förr, men det var ju riktigt roligt. På grund utav nutidens instagram och facebook som ska uppdateras så förevigade jag det hele förstås(med min mer eller mindre usla mobilkamera), så att allmänheten ska förstå  hur himla duktig jag ÄR. För att lampan ska lysa måste man numera själv koppla ihop den däringa takkontakten. 

el1

Så här såg det ut från början. Detta skulle kopplas ihop på noen måte.

el2

Såhär vackert bidde det efter mycket pyssel och knåp.

el3

Och här är resultatet. Nu varde det ljus!

Jag går ofta på nostalgitripper när jag är här. Vad jag älskar när jag är hemma i barndomslandet är att allt (eller det mesta i alla fall) är som de brukar vara. Jag brukar leta och nosa upp gamla saker, sånt jag bara vill lägga ögonen på en stund och njuta av tiden som flytt. De senaste gångerna jag varit här har jag redan gått igenom de flesta ställen så det är ju int så många ställen kvar att damma av, men några arkeologiska fynd har ändå gjorts:

skorett

Detta är min kära mors bröllopsskor. I år är de precis 50 år gamla! Snygga som tusan fortfarande, och i bästa skick! 

skor2

Och här är ett par balskor, även dessa min mammas. De har dock blott 49 år på nacken, och ser om möjligt ännu fräschare – och fräckare – ut än bröllopsskorna. Hur många är det idag som behåller sina skor så bra? En gång i tiden var Sverige inte ett slit och släng samhälle.

bild4

Ännu ett fynd från min arkeologiska utgrävning i barndomsbyn: Tidningen Bildjournalen: enligt kol14 metoden daterad till den 25 maj 1965 (15 dagar innan jag föddes) Love it! Pris 1,10 kr. Omslaget pryds av den svenska popgruppen Mascots, den känner väl alla till….or not.

cornel

Bildreportaget i tidningen handlar om min favvo-poet Cornelis Vreeswijk. Detta var väl ungefär när han började sin karriär.

bildj1

Shantung verkar ha varit ett känt märke på 60-talet, tidningen har reklam för massor av produkter av det märket.bilda

Jag har ju fått lite dille på 60-talet på senare tid. Mingel/kändisbilder. Längst upp är en yngre upplaga utav Marianne Faithful, som var med i årets Melodifestival.

bilda1

Bland fynden fanns även en upplaga utav den ”Frisinnade Länstidningen” Norra Västerbotten (dvs ”Norran” som vi kallar vår lokala nyhetsblaska). Den är daterad den 27 januari 1966. Jag förstår inte varför någon sparat just detta ex av  tidningen(kanske är det för att det är min fars födelsedag?), men det är ändå roligt att läsa igenom den. Inte minst för att läsa reklamen(se ovan): Vem drömmer inte om att kunna hamstra fransyska för 11,90 kr/kg?

nostalgi1

 Jag längtar tillbaks till de gamla hederliga LP-skivorna. Nu är detta visserligen stenkakor, liiite före min tid. Men de får duga som substitut tillsvidare…men titlar som ”Ifrån barnaårens tid” med Lapp-Lisa, ”Den skrattande polisen” av Ove Flodin, ”Annas Snäckskrin”, ”Jag är gammalmodig nog att önska kärlek” med mera, doesn’t really cut it. All of the above är fynd gjorda vid lokala utgrävningar i Boliden.

Ja roligare än så här blir det inte för den här gången. Nu ska jag lägga mig så jag kan stiga upp tidigast möjligt. Jag vill inte missa en minut för mycket av morgondagen, då det som sagt är den sista dagen, på lång tid, som jag kan njuta utav mina föräldrars goda och fryntliga sällskap.

  1. #1 av Torun på 8 september, 2013 - 08:22

    Min mamma var den som satte ihop elkontakter när jag var liten. Jag tycker därför att det är en

    självklarhet och inget underligt. Det gjorde väl inte en kvinna på 1960-talet och framåt tänker ni.

    Mamma och pappa hade inte det tänket helt igenom deras äktenskap att det är inte en kvinnas

    uppgift i hushållet och det var tur för mig. Vem skruvade isär röret under handfatet och gjorde rent

    när det var stopp där? Det gjorde min mamma. Jag har lärt mig en hel del att kvinnor kan bara man

    får möjligheten att göra det och inte hindras att göra så p.g.a. en förlegad kvinnosyn.

    Handlingskraftiga kvinnor är något att se upp till.Tänt vare här!

    Vi kvinnor kan eller hur Marie?

    • #2 av Marie på 9 september, 2013 - 08:56

      Ja Torun, klart vi kan! Men jag har för mig att de flesta (även kvinnor) vet hur man sätter ihop elkontakter, det är i alla fall den uppfattning jag har. Men JAG har aldrig brytt mig om att lära mig sånt. Jag kan och gör så mycket annat så vissa saker lämnar jag generöst över till andra i min omgivning, så mycket jag kan. Jag avskyr att koppla in datorer, tv-apparater med vidhörande boxar osv… så jag ropar bara på närmsta villig, så brukar det fixa sig ”av sig självt” lixsom. Men när jag är hos mina föräldrar så vill jag avlasta dom så mycket som möjligt under den lilla tid jag är där, så då ”tvingas” jag att göra precis såna saker som jag alltid dumpar på andra…men det känns ändå rätt så kul när man är klar med det hele 🙂

Kommentera

