CIA medger inblandning i statskupp

Lite information till de som klagar på alla konspirationsteorier som florerar angående CIA och USAs inblandning i olika maktövertaganden i världens olika länder. Så många länder de har förstört, så många liv som raserats på grund av dessa maktfullkomliga stater! Idag vet vi ju att de låg bakom militärkuppen i Chile och alla mellanamerikanska huliganregeringar. Och fortfarande finns det ändå de som tror att samma regering absolut inte skulle kunna orkestrera en händelse som 9/11. Satan har inga skrupler, och alla känner ju idag till vem den Största Satan är 🙂 :

Mosaddegh_in_Court

Den amerikanska underrättelsetjänsten CIA medger nu för första gången att den var en nyckelaktör när en folkvald ledare i Iran störtades i en kupp 1953.

Det har varit en allmänt vedertagen sanning, men aldrig officiellt erkänd – fram till nu. Den amerikanska underrättelsetjänsten CIA har offentliggjort dokument där organisationen formellt bekräftar att den orkestrerade statskuppen i Iran 1953, rapporterar BBC.

Medgivandet finns i en intern beskrivning av utvecklingen i Iran, som första gången publicerades i mitten av 1970-talet. All text som refererar till den kontroversiella operationen i Iran på 1950-talet har tidigare hemligstämplats. Men nu har en en fristående amerikansk forskningsinstitution fått tillgång till dokumenten.

På måndagen, på dagen 60 år efter kuppen, publicerades de på National Security Archives hemsida.

Även det brittiska underrättelseorganet MI6 var djupt inblandat. Bakgrunden var att amerikaner och britter var oroliga att västs tillgång till olja var i fara sedan den folkvalda premiärministern Mohammed Mossadeq nationaliserat Irans oljeproduktion, som tidigare kontrollerats av det brittiska oljebolaget BP:s föregångare.

Kalla kriget var också en faktor: Man var rädd att Iran var på väg över till den sovjetiska sidan av järnridån.

”Ingen annan åtgärd än att sätta en hemlig aktionsplan i verket stod att finna för att förbättra sakernas tillstånd”, säger CIA:s kuppstrateg Donald Wilber i ett dokument upprättat några månader efter händelserna.

Papperen visar att CIA och MI6 förberedde kuppen genom att sprida Mossadeq-fientlig information, hjälpa till att organisera protester mot Mossadeq och backa upp den rörelse som stödde landets monark, shah Mohammed Reza Pahlavi.

Armén anslöt sig snart till den shahvänliga sidan, framgår det av dokumenten, och på kvällen den 19 augusti 1953 stod det klart att Mossadeq störtats.

Efter kuppen stärktes shahens makt över Iran. Shahen satt kvar vid makten till 1979, då han i sin tur störtades i den islamiska revolutionen under ayatolla Khomeini.

Händelserna 1953 är fortfarande ofta föremål för debatt i Iran, skriver Malcolm Byrne på National Security Archives. Olika politiska aktörer inom och utanför det iranska styret tar upp ämnet för att antingen förfäkta eller tillbakavisa teorin att utländska krafter har ett stort ansvar för det moderna Irans historiska utveckling.

Såväl den tidigare amerikanska utrikesministern Madeleine Albright som president Barack Obama har under 2000-talet öppet refererat till USA:s inblandning i kuppen 1953, konstaterar BBC.

Aftonbladet

Nov 4 1979 stormade en grupp iranier den amerikanska ambassaden i Teheran och tog personalen som gisslan. Orsaken var att de var oroliga att USA skulle kunna genomföra ännu en liknande kupp som den som beskrivs ovan. På grund av detta har Iran framstått, och ofta refererats till, som ‘terrorister’. Men aldrig någonsin hör vi USA benämnas som ‘terrorstat’, trots alla kupper och världsomstörtande verksamheter som de ägnat sig åt under det gångna århundradet, varav de flesta varit väl känt utav USA:s sk. ”allierade”, dvs västländer. Det är såna saker som jag finner vara mycket intressant och besynnerligt. Och om någon av dessa, inte officiellt bekräftade samhällsomstörtande kupper som kostat många liv, skulle börja diskuteras så kallar man alltid dess information, gärna hånskrattande, ”konspirationsteorier”. Alldeles för många av dessa ”konspirationsteorier” har dock visat sig vara allt annat än teorier. Tyvärr.

  1. #1 av Ella på 21 augusti, 2013 - 18:43

    Salam Alaykum Marie!

    Det va ett tag sedan jag kommenterade här på bloggen 🙂
    Men nu kommer en fråga relaterat till händelsen med den gravida kvinna som blev misshandlad pga hennes slöja i Farsta. Jag undrar ifall du, dina barn eller väninnor som bär slöja har blivit utsatta för något hatbrott pga slöjan?

    Hoppas du kan svara 🙂

    Ws

    • #2 av Marie på 21 augusti, 2013 - 21:26

      Wa aleykum salam, och välkommen åter Ella :)!
      Jag kan inte på rak arm komma ihåg ifall någon av mina väninnor blivit utsatta. Jag har fått berättat för mig en massa historier däremot om andra som blivit utsatta. Själv har jag aldrig, tack och lov, blivit utsatt, inte heller mina barn. Men jag tror helt enkelt inte att någon känner att varken jag eller mina flickor känns som särskilt tacksamma måltavlor för dylika angrepp. Jag har på känn att man tror att de kommer att få ett snabbt gensvar och för att skydda sig själva har ingen antastat oss….än i alla fall…

      Däremot har jag blivit verbalt påhoppad massor av gånger, men det brukar sluta snöpligt för den som gör det. De blir rätt så ställd när jag pratar perfekt norrländska, och ställer någorlunda sansade motfrågor. Folk är aggressiva för att de vill framstå som modiga och starka, men när de tvingas stå för det de gör så kryper dom oftast ihop som en skamsen hund och ränner iväg med svansen mellan benen. Det är bara de osäkra människorna som gör såna saker, de som är trygga i sig själva skulle aldrig tänka tanken att hoppa på folk, varken fysiskt eller verbalt. Det är viktigt att komma ihåg det. För om du skulle bli påhoppad på något sätt, Gud förbjude, så ska du komma ihåg att du är starkare än de och de går att kuva bara genom att hålla huvudet kallt, behåll lugnet och antingen gå iväg(då deras åsikt inte är viktig för dig) eller ställ personen mot väggen. Det funkar, varje gång.

  2. #3 av Ella på 21 augusti, 2013 - 22:28

    Selam igen och Tack för svaret och välkomnandet 🙂

    Skönt att ingen i din närhet blivit fysiskt utsatt, man hör ofta att kvinnor i slöja blir påhoppade men jag har på fullaste allvar aldrig sett detta. Jag pendlar dagligen med tåg och buss och det finns kvinnor i slöja överallt men jag har aldrig sett någon attack mot dem varken i tåg, buss, affärer osv. Nu kanske dessa attacker sker när ingen finns där men jag vet inte i hur stor utsträckning dem egentligen sker. Jag som inte har slöja (men som kommer ha snart inshallah ) blir ju vettskrämd av dessa berättelser. Man hör vanligtvis att kvinnor i slöja får glåpord slängda efter sig och att folk spottar på dem, men jag har aldrig bevittnat detta iallafall inte i Malmö. Vilka påhopp har du fått och hur har du besvarat dem?

    Ws ❤

    • #4 av Marie på 22 augusti, 2013 - 11:15

      Det brukar inte så mycket handla om kritik av slöjan, utan bara en allmän respektlöshet där folk skriker åt en att flytta på sig eller allmänt klagar på något man gör, eller ”djävla idiot, åk tillbaks till ditt hemland” eller nåt sånt. Man har skrikit könsord åt mig och kallat mig för en ”h*ra” mm, dvs jag har alltså ‘sålt mig’ på något sätt när jag ‘gått över’ till ”fiendesidan” antar jag. Vissa saker ids man inte ens svara på, andra gånger kan man gå i svaromål, men oftast måste jag ha varit tillräckligt förbannad innan påhoppen för att jag ska ge dom en liten tid av min dag att gå i svaromål. Jag tar ytterst sällan någon personligt, jag ser såna som mycket små människor och inget de säger eller gör kan få mig att krympa. Det är bara om någon som jag verkligen bryr mig om skulle säga något kritiskt som jag skulle ta vid mig på något sätt. Aldrig annars.

Kommentera

