Ramadan update

sun

Nu är det bara några dagar kvar utav Ramadan månad. Även om det går förvånande bra med fastan så börjar det ändå kännas. Energinivån under dagtid ligger på sparlåga. Och när man väl ätit på kvällen så tar det mig minst 2,5 timme innan syresättningen i hjärnan blivit någorlunda normal. Sen har man ungefär 1,5 timme på sig att göra ALLT det där som man har sparat att göra under dagtid; dvs städa, torka, damma, tvätta, stryka kläder….och en hel massa annat. Och då man bara har 1,5 timme på sig att göra det så tycker jag att det är för lite tid så jag ids inte ens börja! Istället finner jag denna lite piggare tid på dygnet som ett motiv till att ‘njuta’ av tillvaron då man ju bara har denna lilla tid att njuta på så ska man ju göra det istället för en massa otrevliga göromål, menar jag.

Sen vaknar man upp på förmiddagen (jag lägger mig vid 4-tiden på morgonen, somnar kanske kl 5.00) och ångrar genast att man inte tog tag i de där göromålen kvällen innan och jag bestämmer mig för att INTE lyssna på den där lata rösten kommande kväll….vilket jag gör ändå, och så är det samma visa än en gång. Jag orkar inte ens att blogga. Jag har gjort tappra försök till inlägg, men det blir för mycket tankeverksamhet så jag har lagt ned de flesta dylika projekt. Trist.

Vi har ju haft idel tropiskt soliga dagar just under Ramadan månad, stekande hett och knappt någon vind. Jag har en mycket tapper och stark dotter som bara är 12 år gammal och som fastat varje dag, jag är så imponerad utav henne. Hon fastar och när man ser henne så kan ingen ana att hon fastar. Ingen av hennes jämnåriga fastar men hon gör det som om det inte vore något märkvärdigt, hon förtjänar en eloge tycker jag. Eftesom jag jobbar, och är allmänt lat resten av tiden så har jag – för hennes skull – rest 3-4 dagar till Trelleborg på förmiddagen och brutit fastan där, kört tillbaks till Malmö och hittat på något kul, så att hon känner att hon haft en sommar, hon börjar ju skolan igen strax efter Ramadan månad är slut. Vi har varit på Kallis några gånger och solat och badat, och jag måste säga att det ger en verkligen en liten energiboost att få lite färg på kroppen och att bada i havet.

Trots att vi brutit fastan så har vi ändå inte ätit mat förrän vid fotor-tiden, och vi tycker alla att det känns lika trist att äta fotor varje gång vi inte fastar – ingen glädje åt maten liksom :/ . Men det är ändå en enorm skillnad på energinivån om man fastar och inte fastar. Bara att dricka under dagtid och äta kanske någon frukt eller så gör att livsandarna blir som pånyttfödda. Det är väl en av orsakerna av att fasta antar jag; man blir som pånyttfödd efteråt. En av dessa brutna fastedagar gjorde jag för att jag skulle flytta mitt kontor. Jag, son och dotter åkte iväg till kontoret och tog med skåp, bokhyllor, dator och all annan inkråm i kontoret, lastade in i liten lastbil, packade in allt på nya adressen. Sedan lämnade jag tillbaks lånad bil och ilade iväg hem, där jag tömde mitt sovrum in i hallen, städade sovrummet. Sedan tog jag min ‘walk-in-closet’ och tömmde ut den på hallgolvet, skurade upp garderoben och hängde och lade in enbart det jag verkligen använder – vilket var nära hälften utav det som befann sig tidigare i utrymmet. Under tiden jag gjorde detta sprang jag upp och ned till tvättstugan och tvättade 11 maskiner smutstvätt, samtidigt som jag även förberedde maten inför fotor på kvällen.

Jag kände mig som en hjälte när jag gick och la mig efter denna dagen, särskilt som jag fick så mycket gjort på en enda dag utav sånt som jag länge planerat göra. Men när jag vaknade dagen efter så kom straffet! Jag kände mig misshandlat inifrån och ut… jag skulle iväg till jobbet, men jäklar vad ont det gjorde överallt!! Jag steg upp sent omsider och var inte på jobb förrän vid 16.00-tiden, och då orkade jag bara plocka ihop lite ur mina flyttkartonger innan jag gick hem igen. Jag var en slagen hjälte, men ändå en nöjd sådan :).

Jag måste säga att jag ”återupptäckt” Koranen denna månad! Jag har tyvärr inte haft för vana att läsa den ‘rakt upp och ned’, utan mest ägnat mig åt att läsa brottsstycken, eller sporadiska kapitel, åt gången. Men nu har jag börjat läsa den rakt av från början till slut, och vilken bok det är! Problemet med mig är att jag ALDRIG kan läsa en bok utan att göra anteckningar under tiden. Jag börjar bli trött på mig själv. Jag läser historieböcker, astronomiböcker, bibeln, Koranen osv…och så snart jag snubblar över något (vilket händer på ungefär var annan sida i genomsnitt), så måste jag notera detta någonstans. Så jag läser Koranen med ett skrivblock och penna bredvis mig. Men jag VILL ju inte göra så. Vill bara ha läst den från pärm till pärm, jag försöker ignorera mina anteckningsbehov men förr eller senare ger jag efter för mina ‘lustar’ ändå. Det gör att i princip allt mitt läsande tar dubbelt så lång tid än det borde. Nåja, alltid ger det väl något i slutänden.

Jag hoppas i alla fall att ni alla hittills har haft en bra och givande månad.

”Om månaden Ramadan tar slut och ni inte finner någon förändring i ert beteende, ni ska då veta att ni har inte fastat den fastan som har begärts av er!”
Imam Khomeini

  1. #1 av Tam på 5 augusti, 2013 - 00:05

    Salam Mamma Marie!

    Allah yetqabel siyamkom o qiyamkom enshalla ❤

    Min fråga har inget med inlägget att göra, jag tänkte fråga om ögonfransförlängning; hur funkar det med wudho och ghosol? Bör vattnet komma i kontakt med alla ögonfransar eller hur funkar det egentligen? Har länge funderat över det och har dessvärre inte funnit ett direktsvar. Väldigt tacksam för svar

    Wasalam

  2. #2 av Amina på 5 augusti, 2013 - 08:55

    😄 Jaa, nu är Ramadan snart slut, och alhamdullah har man fått äran att klara fastan. Subhanallah det stämmer det du skriver om Koranen, man kan inte låta bli att anteckna:) Problemet var att jag glömt anteckningsblock! Hahaaa du ska se vad jag har med mig hem, anteckningar skrivet på papperslådornas innesida::)) Blir ett härligt jobb att föra över de senare:) Istanbul är härlig så här närmare Eid, folk sitter vid sina filtar lite överallt, och delar sin fotor med släkten:) Ramadan bazaren är full av goda efterrätter och annat roligt att köpa.
    Det ska bli skönt att komma hem igen. Krama familjen din:) Vi ses….

    • #3 av Marie på 6 augusti, 2013 - 00:11

      Så härligt att få uppleva Ramadan i två muslimska länder samma år. Välkommen hem igen, till vardagslunken 🙂

Kommentera

