Inför Allmaktens natt 2013

layl

Det är helt otroligt så lat jag känner mig på alla fronter, trots att jag inte känner något större besvär med fastandet. Att vara utan man i knappa 20 timmar per dygn i, för tillfället, 18 gångna dagar har inte varit en kamp – vilket jag tycker det borde varit, känns inte helt normalt….men tack och lov säger jag bara! Igår var svåraste dagen, då kände jag mig hungrig för första gången under dagtid. That’s it liksom. Ikväll är vi bjudna till Husseinie/moskén i alla fall, så jag ‘slipper’ göra fotor idag.

Fast egentligen så tycker jag inte om att ‘slippa’ göra fotor, jag gillar att ha något att pyssla med de sista timmarna innan fotor, tiden går fortare. Dessutom älskar jag att vara i mitt eget hem, efter fotor. Allt för att jag känner mig ‘fri’ att äta/dricka vad jag vill och hur mycket jag vill…och jag kan ha vilka kläder jag vill och sjunka ned i soffan hur långt jag känner för det! Det är MUMMA att bryta fastan hemma :)! Jag ska ändå laga lite småpizzor, glutenfria dito då jag har två som äter glutenfri kost här hemma.

Vi är som sagt bjudna till Husseinie, men då det är Laylatul Qadr kommer jag inte att stanna länge där. Natten mot 19:e Ramadan är det idag(för oss i alla fall) – den dag Imam Ali blev slagen med svärdet på huvudet och sedan låg i flera dagar på dödsbädden innan han slutligen lämnade jordelivet. ”Allahommel-an kettellet Amir Al Mo’meneen”, (jag vet inte om det är skrivet särskilt bra fonetiskt) brukar jag läsa minst 100 ggr denna natt på grund utav vad som hände imamen.

Annat som jag har att göra inatt är det som ni kan läsa i denna länk till ett inlägg om Laylatul Qadr, för den som vill vara med och få utdelning för denna natt. Missa inte det, kära ni, för allt i världen! Har ni inte tid och ork: gör NÅGONTING utav det åtminstone. För de lataste av alla lata kan jag dock underlätta bördan något, för det BÄSTA man kan göra under Allmaktens Natt(som detta är) är faktiskt att studera! Så har du inte möjlighet till det ena, så kanske du kan göra det andra…. good luck.

  1. #1 av syster på 27 juli, 2013 - 22:34

    Fastan är inte svår för de som inte är vakna från fadjr till Maghreb..om man efter fadjr går och sover, som många gör för det är semester och sover till tex 11,:12 då fastar man egentligen bara 11 tim eller 10…det kan man då inte räkna som 20 tim fasta

    • #2 av muslimah på 29 juli, 2013 - 10:58

      De klart att fastan ändå är svår och tuff.. tror att de fleras går o lägger sig eftersom de är många som är vakna fram till fajr och studerar islam. Men klart så kan man gå upp lite tidigare än halv 12 ex.
      Alla människor vet va de gör o m Allahs vägledning inshallah så gör vi vår fasta till fullo. .
      Var bara tvungen att skriva lite:-):-)
      /muslilah

    • #3 av Marie på 29 juli, 2013 - 11:42

      Jo, syster, det är så jag själv tänker. Men hur du än vänder och vrider på det så har man ändå varit utan mat sedan fadjr, även om man sovit bort större delen av tiden. Och det är dessutom inte alla som har råd att sova till 11-12, antingen har man jobb, eller så har man barn som gör att man ibland måste vara vaken från tidiga morgonen…osv. Själv tycker jag det är absolut enklast att fasta de dagar man går till jobbet, för då håller man sig upptagen med något, utöver fastan, en del av dagen.

      Det är självklart lättast att fasta för de som är singel, inte har något ansvarstagande och dessutom har semester eller är arbetslös, bara tänka på sig själv och man är själv herre över sin egen tid :). Men långt ifrån alla har det så. Och 20 tim utan mat, oavsett vad du gör under dessa timmar, räknas som 20 timmars fasta.

  2. #4 av Yasmin på 28 juli, 2013 - 23:57

    Vad betyder Zina?

    • #5 av Marie på 29 juli, 2013 - 01:10

      Det betyder otukt. Att ha samlag med någon utan att vara gift med den personen.

  3. #6 av Lilja på 1 augusti, 2013 - 10:24

    Kan du kanske skriva om Husseinie, vad det är till för och vad man gör där,är det ett substitut till Moskée eller är det byggt för att minnas hur Husayn (a.s) dog.

    • #7 av Marie på 1 augusti, 2013 - 15:16

      Husseinia är en lokal som är till för högtider i åminnelse utav något. Främst är de till för sammankomster för att högtidlighålla minnet utav Imam Hussein ibn Abu Talib. Lokalerna brukar även användas som allmän bönelokal och även undervisningslokal. Det är inte en moské, men används nästan som en sådan, i alla fall i brist på moské. Det är inte lätt att göra moskéer utanför ett islamiskt land eftersom man aldrig får bygga något annat på just den plats som en moské har varit byggd på ifall den en dag slutar att användas. Då är det bra och bekvämt med Husseinia, då det inte är sammankopplat med att plats/mark blir ‘helig’ efteråt.

Kommentera

