Grattis Fatima!

Igår blev min första dotter 24 år gammal, och det innebär att hon för första, och därmed sista, gången är precis hälften så gammal som hennes mamma. Just det. Jag var alltså 24 år när jag själv blev mor för första gången, och samma tidsperiod behövde än en gång passera innan jag skulle bli mormor för första gången! När man sitter där med dotter och barnbarn så är det ofta som tankar och minnen dyker upp om hur det var när jag själv blev mamma för första gången. Det är lustigt egentligen hur alla föräldrar går igenom samma mognadsprocedur, nästan samma typer av upplevelser och erfarenheter när man är nybliven förälder. Man blir lite nostalgisk minsann, och samtidigt är det sååå himla skönt att ha gjort bort de där första barnaåren (FYRA gånger visserligen), men samtidigt så önskar man sig den tiden tillbaks igen. Man är lite känslomässigt kluven där.

Jag minns min oändliga nyfikenhet över hur den där lilla människan egentligen såg ut. Ungefär som en blomma, när man ser knoppen börjar växa och spira och man vet att det är inte sådär blomman ser ut, inuti knoppen finns ju blommans egentliga utseende. När det gäller människan så pågår det där ”knopp-stadiet” i flera år innan man kan skönja det ‘äkta’ utseendet, för barnen förändras ju hela tiden utseendemässigt. Men mina barn blev alla till de vackraste av blommor när de väl var utslagna. Så all väntan var inte förgäves, så att säga :). Men bäst och viktigast är ändå att de växt upp till rediga människor och det är ju det som betyder mest.

Vi har i alla fall ägnat ett par fotor-kvällar till att fira, och pussa på, födelsedagsbarnet men jag vill ändå säga:

Grattis än en gång Fatima på din födelsedaaaaag!!

FATIMA

Bild tjuvad ifrån Fatimas egen blogg…men varför är den skarp på hennes blogg, och när den tankas upp hos mig så är den så mycket suddigare?! Taskigt…

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

