Ramadan Kerim

karim

Jag sänder er en hälsning, och en förhoppning, att Ramadan månad kommer att vara er alla mycket Kerim detta år, inshaAllah!

 

  1. #1 av savaism på 10 juli, 2013 - 14:40

    Ha en välsignad Ramadan, Marie!

  2. #2 av jannah på 11 juli, 2013 - 10:20

    Salam aleikum Marie! Inshallah så får du m.familj en underbar ramadan månad:-)
    Undrar hur länge shiah muslimer fastar i år? När slutar ni äta och när börjar ni äta igen?
    Ws:-D

    • #3 av Marie på 11 juli, 2013 - 10:57

      Wa aleykum salam jannah,

      Detta varierar beroende på vilken merdje man följer. En del började fasta den 9e juli, andra (jag t.ex.) började den 10e juli. Sedan är en islamisk månad antingen 29 eller 30 dagar, och jag vet tyvärr inte just nu hur många dagar denna månad förväntas vara. Månkalenderns månader är ju inte exakt lika många dagar varje år som solkalenderns, så det varierar från år till år hur många dagar Ramadan månad har. Jag som bor i Malmö börjar just nu äta (fotor)ca kl. 22.10. Sista tiden att äta sohor är kl 2.20 på morgonen, men tiden för be är kl. 2.40 (ca). Så vi slutar äta 20 min innan bönen börjar, som en säkerhetsåtgärd. Tiden för att be maghreb börjar ca kl. 21.50 och vi väntar minst 10 min innan vi äter(gärna 20, som en säkerhetsåtgärd).

      Jag önskar även dig en generös och fantastisk Ramadan månad, och att Gud uppfyller alla dina önskningar :)!

  3. #4 av Ala på 11 juli, 2013 - 13:27

    Salam Marie!
    Shahr Ramadan Mubarak till er!

    Vilka tider följer du? För imamalicenter.se och praytime.info som jag kollat infaller fajr mycket tidigare.

    Ws

    • #5 av Marie på 11 juli, 2013 - 15:39

      Salam Ala,
      Oj det var verkligen stor skillnad! Vi håller oss till ”gamla bettan” så att säg. Vi har en kalender som vi följt i alla år. Min man, som är rigorös när det gäller dessa tider, har studerat skymning och gryning med denna kalender under årets gång. Han har funnit att de stämmer med en skillnad på ibland 10 min upptill ibland 20 min. Så vi lägger till tid enligt detta. Jag måste kolla upp det här för säkerhets skull och se hur vi löser detta. Men jag måste säga att den som känner honom, och hans mer eller mindre extremistiska sätt när det kommer till tiderna, litar rätt så mycket på honom. Men det skadar ju ändå inte att kolla upp det ! Och det ska vi göra.

  4. #6 av Ala på 12 juli, 2013 - 14:14

    Jaha ok, nej det har varit många diskussioner på nätet om vilka bönetider som är korrekta, då det är så svårt under sommaren att se exakt bönetid för fajr. Det kanske skilljer sej med maraji etc. Lycka till. Ws

Kommentera

