The Modesty Experiment

scarf

.

Den amerikanske 30-årige, Lauren Jayne, skriver på salon.com om ”My year of modesty” då hon: ”svor att avstå smink och täckte mitt hår, armar och ben under nio månader. Det var både skrämmande – och befriande”

Utdrag ur artikeln:

Efter föreläsningen drog jag mig tillbaks till min favoritsoffa – den på fakultetens femte våning  – och begravde min näsa i veckans läsningsuppdrag: ”Muslimska kvinnor i Amerika.” Det är inte möjligt, tänkte jag, att kvinnor skulle känna sig mer fri iklädd modesta kläder, att kvinnor själva skulle välja att ‘skämmas för sina kroppar’.

Men det var inte skam det handlade om, jag lärde mig snart. Faktum är att för många av kvinnorna, handlar det om stolthet. Det var en önskan att komma ifråga för andra saker än vad deras frisyrer uttrycker, eller huruvida deras rumpor är korrekt formade – en önskan som många människor, inte bara kvinnor, delar idag.

I Amerika är islamisk klädsel ofta ett eget val, och de kvinnor som gör detta val minskar att stödja den västerländska imperialism och sexualiseringen av deras kroppar. Det är ett sätt att uttrycka blygsamhet och att motstå trycket att bli granskade gentemot västerländska normerna för skönhet.

Och då, när jag satt där i soffan på en av de bästa seminarierna i USA; sugandes in magen så jag såg smalare ut, smink över hela mitt ansikte för att dölja mina skavanker, bärandes obekväma skor eftersom de matchade min klädsel, trots att jag var tvungen att gå 4-5 kilometer i dem, hår med produkter i på säkerligen $ 15 så att det skulle ligga precis ‘rätt’ , och hela min ”look” kompletteras med en scarf som alltid är i vägen och min kjol ligger ‘naturligt’ välordnad, men som faktiskt var perfekt placerad för att täcka mina knästrumpor – jag hade nypt, dragit och målat mig men jag var fortfarande inte tillräckligt bra, tänkte jag, ”Är detta verkligen något bättre?”

Hon bestämde sig för att leva mer modest klädd under 9 månader. Jag citerar en del av vad hon fann:

Jag lärde mig att för de människor som verkligen betyder något, bli man inte osynlig när man slutar kämpa så hårt för att se tillgänglig ut. Jag blev synlig för den kille jag hade tittat länge efter, och hans frieri för tre veckor sedan vände min värld upp och ned. Jag blev synlig för en gemenskap av kvinnor som började samtala om hur fångade de kände sig utav skönhetsidealet, eftersom det kräver så mycket dyrt underhåll och en ständig ström av intern kritik. Jag hörde även från en hel del killar som svor att ju mer sminkade och ”rika” kvinnor såg ut (som t.ex. Kardashians), desto mindre benägna kände de sig att kunna ta henne på allvar, varken som medarbetare eller en dating-kandidat.”

Läs hela hennes artikel om hennes experiment HÄR.

Hennes BLOGG och hennes FACEBOOK.

  1. #1 av Sara på 5 juli, 2013 - 13:58

    Hej MammaMarie!
    Hoppas att du mår fint! 🙂
    Jag har en fråga angående McDonalds, är det sant att grundaren är jude? Är pengarna som företaget tjänar på till att stödja israel? Är det något i McDonalds överhuvudtaget som har med jude/Israel att göra?

    Må Gud belöna dig! Tacksam för svar!
    Ha en fortsatt bra dag! 🙂

  2. #3 av xf på 6 juli, 2013 - 10:58

    hej!
    jag håller p o bli galen. den ena säger löpa i ost e halal den andra säger det är haram. vet du något om det? jag följer ALsaid al sistani. Tacksam för svaret. din blogg hjälper mkt p vägen:)

  3. #5 av ssss på 8 juli, 2013 - 18:34

    tack så mycket:) men ja fatta inte riktigt min eng e knakig. så d e halal entligt Said sisatni? sen undrar jag också vet nu en länk där e nr står så man kan undvika att äta haram. man hör hela tiden den ena e haram o den andra o jag blir bara mer förvirrad. tex, tuggumi, vaniljsås har ja hört av vissa e haram o andra säger halal.

    • #6 av Marie på 9 juli, 2013 - 09:03

      Ja det är halal. När det gäller andra ämnen så är det e-ämnen, som idag även diskuteras vilt bland icke-muslimer om dess nödvändighet och faror. Du kan hitta nedan länk som jag anser vara tillförlitlig. Som du ser är det mesta halal, men de ska ätas med försiktighet – du kan säga att de är ”makruh”, dvs tillåtet men inte bra för dig. Och det är också därför som e-ämnen diskuterats livligt i media det senaste året. Det finns ett par ämnen i listan (i länken) som är haram, du kan ju gå igenom den och se – det är inte alltid att de ämnen du själv skulle bedöma som haram, är de som merdje bedömer som haram. Det är därför vi har meradje-för vi vet inte allt:
      http://www.islamopedia.se/index.php?option=com_content&view=article&id=296&Itemid=82

  4. #7 av ssss på 9 juli, 2013 - 13:49

    vet inte hur jag ska tacka dig!! tack! men fattar inte varför säger vissa att löpe är haram, kanske är det makruh eller?? jag har tittad igenom listan o kommer skriva ut den så jag har den då jag handlar. men jag blev chockad det var inte så många haram-ämnen för ett par år sen så delade dem i mosken där e ämnen som var har o den var mycket mer.

    • #8 av Marie på 10 juli, 2013 - 01:33

      Alla dessa ämnen är dåliga för hälsan och bör undvikas i möjligaste mån, det säger alla. Men de är inte haram. När det gäller t.ex. löpe så har man dividerat ifall det är haram eftersom det är ett ämne som kommer ifrån får- eller komage. Och eftersom dessa djur vanligtvis inte kommer ifrån halal-slaktade djur så antar vi(som inte kan fiqh) att det är haram. Men meradje anser att det är halal eftersom slutämnet går igenom en typ utav process(ofta kemisk process) som gör att det omvandlas ifrån ”komage” till ett nytt ämne som nu heter löpe. Oftast är det därför som det brukar bli dylika diskussioner.

  5. #9 av ssss på 10 juli, 2013 - 15:16

    nu börjar jag förstå! va lite rädd att äta ost med löpe men från och med idag ska jag äta det o slippa leta mig fram efter ost utan löpe. jag tackar dig marie:) har fler frågor men det får bli en annan gång inshshallah=)

Kommentera

