Hämnd – bland de största av synder

”Avsaknaden utav förlåtelse är den värsta av alla brister, och att skynda till hämnd är bland de största av alla synder.”

Imam Ali

.

IMAM ALI(AS)

  1. #1 av Emma på 29 juni, 2013 - 14:49

    Salam o aleikum 🙂
    Jag är en konverterad syster till Islam och har varit muslim i ca 4 år hamdulillah !
    Men det är inte förän nyligen jag börjat funderat djupare på shia o sunni, vad är jag lixom. Jag tänkte jag är bara muslim men man väljer alltid nån väg för följer man en viss grej då hör man ju till den ena eller andra. Iallafall, jag ser mig själv som shia för jag tror på att människorna alltid behöver ledare på jorden, jag älskar ahlul al-bayt o Profeten (SAW) o hans familj.
    Men de är många som är emot shia märker jag 😦
    Vad tycker du är viltigast att börja tänka på o lära sig så snabbt som möjligt i början när man vill praktisera som shia ?

    Ha en trevlig helg o din blogg är jätte bra o informativ 🙂

    • #2 av Marie på 30 juni, 2013 - 10:31

      Wa aleykum salam Emma,
      Jag vill först och främst gratulera dig till din konvertering! Även om vi säger att vi alla är muslimer, så är det ändå viktigt att ta fortsatt ställning i vilken riktning vi ska gå, vilket rep vi ska hålla i under livets resa. Vad vi alla vill är att fånga det rep som tar oss till Paradiset. Det är din uppgift nu:
      Profeten sa: ”Profeten (SAW) sa: Jag lämnar efter mig två ovärderliga ting, om ni håller er fast vid dessa, kommer ni aldrig att fara vilse efter mig. Dessa två är mäktiga, den ena mäktigare än den andra. Den ena är Koranen som är som ett rep som är räckts ner från himlen till jorden. Det andra är min Ahlulbayt. Dessa två kommer aldrig att separeras tills de möter mig vid alkawtharkällan i paradiset. Var därför noga i hur ni efterträder mig i dessa två.”

      Koranen vet vi alla vad det är, nu gäller det bara för oss att ta reda på vad Ahlulbayt är. Det räcker inte att bara ta reda på vilka varje persons namn är: man måste ta reda på vad Ahlulbayt står för inom Islam, hos Gud. Då Gud sätter de jämsides med Koranen.

      Den troende muslimen, bör ställa sig en rad frågor: Har jag hållit mig fast vid Koranen och Ahlulbayt? Eller med andra ord: Har jag följt Ahlulbayt såsom jag följt Koranen? Kan jag ens följa Koranen om inte Ahlulbayt tolkar den för mig? Vet jag ens vilka Ahlulbayt som jag måste följa är? Är inte det viktigt att med säkerhet veta vilka dessa människor som Profeten ställde jämsides med Koranen är? Det är viktigt att varje troende människa med ren intention under sökandet efter sanningen låter hela sin existens ta ett viktigt och avgörande steg mot sin Allsmäktige Herre genom att följa Hans älskade Profet: ett steg som innebär att tydligt ta avstånd från att trotsa Gud och Profeten. Den som inte vill följa detta testamente respekterar ofta inte heller de muslimer som följer det.

      • #3 av Emma på 2 juli, 2013 - 22:06

        Salam, tack så mkt för svaret ! 🙂
        Det känns som en befrielse att äntligen hittat rätt.. Har gått o tänkt på de länge o tänk ”varför gör jag si o så, varför tar jag inte reda på mer saker istället för att bara följa med strömmen o inte lära mig själv”. Så de känns riktigt bra att veta nu.
        Har lärt mig att bara fråga de som jag känner är vettiga o kan lyssna på för i början av min konvertering så hade jag mkt kontakt med vissa systrar, o några av dom är ganska extrema nu tyvärr, men de va dom jag lyssna på i början så de är lite läskigt att tänka kanske jag fortsatt lyssnat. Så jag råder alla nya muslimer att söka egen information, kolla på bevis o framförallt känna vilket som verkligen är rätt för dom, o sen inte kolla så mkt att folk dömer en för det är inte ens deras jobb utan det är bara Gud som kan döma.

        Jag gillar din blogg mkt o ha läst den i något år faktiskt 🙂

        Ju mer jag läste om shias syn på ahlulbayt o alltig så blev det mer o mer självklart. Nu håller jag på att kolla lite historia osv 🙂 men än är jag nybörjare hehe. ha det bra o må Gud belöna dig.

      • #4 av Marie på 3 juli, 2013 - 09:32

        Islam följer logikens lagar, eftersom det är Guds religion och det är Han som skapat alla naturlagar som finns, som helt baserar sig på logik. Inom fysiken vet man att vissa element och materia agerar och reagerar på ett visst sätt, men om man inte känner till varje element närmre så kan man inte veta varför respektive element reagerar som det gör. När man inte lärt känna t.ex järnets egenskaper: om man har en gryta gjord utav järn, och kanske finner det som en god idé att laga en maträtt i en smältugn som har ca 1540 grader värme. Då kommer man säkert att bli förvånad utav att se att ugnen nog inte fungerar som en micro då resultatet man ser inte blir att maten kokar extra snabbt. Det man istället kommer att se är att grytan smälter ned helt och hållet!

        Men om man känner till järnets egenskaper så kommer logiken att stoppa en från att ens prova en sån dumhet. Eftersom logiken (som följer på kunskap) på förhand ger resultatet.

        Det är sorgligt att se att många konvertiter ger upp sitt logiska tänkande när de antagit islam. Den logik de hade innan de blev muslim, den logik som fick dem att välja islam, den förkastar de så snart de börjar praktisera religionen. Detta i sig är helt ologiskt. Logik ändrar inte skepnad bara för att man byter religion. Tvärtom så ska man ta reda på så mycket om livet och Guds skapelse så att man på förhand kan inse vad resultatet blir av ens handlingar.

        Om det är något i islam som verkar ologiskt, då ska man ta reda på vilket sätt detta kan anses vara logiskt. Med mer kunskap får man mer insikt, antingen får man en förklaring som leder till insikten att det ologiska är logiskt – eller så kommer man till insikt att den information som nått dig enbart är novisa folks tolkningar av saker och ting och att den tolkningen är helt fel. Det kan vara tolkningar som baserar sig på förutfattade meningar, eller på den kultur de kommer ifrån och är uppfostrade i.

        Du säger att du ännu bara är nybörjare i ämnet. Jag vet inte om detta är nedslående eller uppmuntrande; men även jag är en nybörjare – trots 25 år i ”branschen” :)! När man tror att man nått vägs ände i kunskap om islam (och ahlulbayt), man tror att det bara finns en liiiten sak till att ta reda på innan man når toppen, så att säga. När man så står på den där toppen, då dyker ett enormt berg upp där bakom som man måste klättra upp i, och man inser att det inte ens är en kulle man står på – det är bara en liten tuva!

        Sånt kan lätt göra en nedslående, och ge upp i sökandet. Men gör inte det. Sånt drabbar alla, i större eller mindre grad, som studerar något. Det är helt naturligt, och faktiskt följer logiken även det. Man kan kanske ta en paus en stund och göra något annat ett tag, men det är en spännande väg att vandra: den sökande muslimens väg mot Gud.

Kommentera

