En ära nog

moske

”Det är en ära stor nog för mig att Du är min Herre, och det är en ära stor nog för mig att jag är Din tjänare: Du är så som jag behagar, så gör mig till en som Du behagar.”

[Imam Alis bön]

Imam Alis största stunder i livet var när han närvarade i bönen. Folk frågade Ali; ”O Ali, föredrar du att befinna dig i moskén och utföra bönen eller skulle du föredra att befinna dig i Paradiset?” Imam Ali sa: ”Jag föredrar att vara i moskén bedjandes till Gud”. Varför det, undrade folket. Imam Ali svarade: ”För när jag är i moskén och ber till Gud, då är Gud förnöjd med mig, medan om jag befinner mig i Paradiset, så är jag själv nöjd med mig själv.”

Detta är Imam Alis essens. Han dyrkade inte Gud för rädsla ifrån Elden eller längtan efter Paradiset – utan enbart för att Gud förtjänar dyrkan på grund av Hans Härlighet!

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

