Varför ska jag besvära mig med islam?

isl

FRÅGA 1:

”Religion är inget annat än ett subjektivt val, därför är alla religioner lika giltiga. Varför ska jag då besvära mig med islam?”

SVAR:

Islam är den enda verkliga utmanaren som religion i att förena mänskligheten. Den har redan anhängare ifrån alla kulturer i världen. Vid jämförelse med någon annan religion ger den mer:
– konsistens och stadga
– överskådlighet
– bevis
– svar
– tolerans osv

….än någon annan religion.

Objektivt sett har Islam inga rivaler i att vara det stora Alternativet till ett, så att säga, ‘gudlöst’ liv, och för en som finner en tro på en Skapare, en Gud, är islam det enda riktiga valet.

Islam är den universella religionen framför alla. Ordet ‘islam’ betyder ”underkastelse till Guds vilja” allena. Den förenar rika och fattiga och olika raser från alla delar av världen. Det är den ursprungliga religionen, som i grund och botten lärdes ut till människan ända från mänsklighetens begynnelse. Jesus liksom Moses och Abraham anses ha varit muslimer, eftersom de ödmjukt underkastade sin vilja till Gud, och ingen annan. Religionen Islam är lika gammal som den mänskliga existensen. Det är Den Universella Religionen par excellence.

”OCH DE säger: ”Bli jude” eller ”Bli kristen, för att få rätt vägledning!” Säg: ”Nej, [vi följer] Abrahams rena, ursprungliga tro, han som inte hörde till dem som dyrkar avgudar. Säg: ”Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja.” [Koranen 2:135-136]

FRÅGA 2:

”Jag antar att jag tror på Gud, men jag ser inte nödvändigheten i att följa en religion…”

SVAR:

När man är vilse i sina val i livet så ska man med gott förtroende kunna luta sig emot sin religion för svar. Syftet med religionen är att ge moralisk vägledning. Gud gör detta genom uppenbarelser till sina profeter.

Din tro på Gud har bara värde i den mån som du lever ditt liv efter Guds vilja. Att säga att man ”tror” på något har ingen mening, om man inte handlar därefter. Att ‘tro’ på god moral (t.ex) har inget värde om man lever efter dålig moral, oavsett hur mycket man bedyrar sin tro på den goda moralen.

För att ta reda på vad Guds vilja och syfte för dig är, måste du undersöka den källa till uppenbarelse, som du själv anser verkar mest trolig kommer ifrån den Gud du tror på. Jag rekommenderar att du läser Koranen.

Islam har ingen kyrka, i egentlig mening, som kräver att du ska acceptera deras åsikt för att få gå med där. Så ingen ingen muslim kan kräva att du accepterar deras uppfattning. Är du muslim så är du. Du måste bedöma de frågorna för dig själv och ta ett eget beslut. 

Annonser
  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: