Att hålla starka band med familjen

hands

.

Det pratas ofta om usul-e-deen och furo-e-deen: sånt som man ska tro på, och följa, som muslim. Men en aspekt pratas lite om, tycker jag, och det är något som heter ”silatu ‘r-Rahm”, dvs ”att hålla nära band med ens anhöriga”, och är något man verkligen ska ha framför ögonen om man vill praktisera islam och befinna sig inom Guds Rahm – dvs ha Guds barmhärtighet över en i livet. Om detta kan ni läsa nedan:

Vikten av silatu ‘r-Rahm kan ses från följande koranvers och hadither från Profeten och hans Ahlulbeit.

Den positiva aspekten

Gud, den Upphöjde, säger:Säg till dem: Vad gott du spenderar, är det för dina föräldrar, de nära släktingarna, de föräldralösa, de fattiga och de strandade resenärerna.” De primära mottagarna av din välgörenhet bör vara dina föräldrar och dina nära släktingar, om de är behövande. Kom ihåg att välgörenhet inte bara handlar om ekonomiska transaktioner, utan i Islamisk etik även om medmänsklighet.

Betydelsen av Silatu ‘r-Rahm

Profeten (S) sade:Vissa människor går på en ond väg och begår synder, men de beter sig ändå försiktigt gentemot sina släktingar. Men på grund av deras silatu ‘r-Rahm, ökar deras förmögenhet och deras liv förlängs. Så mycket mer deras belöning skulle ha varit om de varit goda människor”

Imam Ali (A) sade: Det ni ger i välgörenhet återfår ni tio gånger om, belöningen för utlåning ökar arton gånger, belöningen för att göra gott till en troende ökar tjugo gånger och belöningen för att göra gott för en nära släkting ökas tjugofyra gånger.”

Imam Hossein (A): ”Den som önskar förlänga sitt liv och höja sin inkomst ska han ha starka band med sin familj.”

Det finns många andra hadither angående silatu ‘r-Rahm. Frukterna av silatu ‘r-Rahm i den här världen kan sammanfattas enligt följande:

· Förlängning av livet,
· Ökad inkomst,
· Välstånd i familjen och i hemmet,
· Det underlättar sista ögonblicken innan döden.

Den negativa aspekten

Gud säger: ” …de som bryter förbundet med Gud, stadfäst [i människans natur], och som åtskiljer vad Gud befallt skall vara sammanfogat …dessa är förlorarna” [02:27] i en annan vers, efter att ha beskrivit samma gärning, säger han: ” …- över dem faller [Guds] fördömelse och ett tungt öde väntar dem.” [13:25].

På grund av dessa verser, räknas att bryta banden med sina anhöriga bland de stora synderna i Islam.

Imam Ali (A) sade: ”Jag söker skydd hos Gud från de synder som påskyndar döden.” Någon frågade: ”O Amir al-mu’minin, finns det någon synd som påskyndar döden?” Imamen svarade: ”Ja, och detta är att splittra familjeförhållanden. Det är när medlemmarna i en familj förbli enat och hjälper varandra, som Gud ger dem försörjning, även om de är konsumenter av alkohol. Och i sanning, när medlemmar av en familj tar avstånd ifrån varandra och bryter relationen med varandra, då berövar Gud dem (deras levebröd) även om de är fromma.”

Metoder att utföra Silatu ‘r-Rahm

Hur ska vi utföra silatu ‘r-Rahm? Silatu ‘r-Rahm, som tidigare nämnts, innebär att hålla starka band med sin familj och släktingar. Det finns inte bara ett enda sätt att göra silatu ‘r-Rahm på. Men som exempel så sa Profeten i en hadith: ”Gör silatu ‘r-Rahm även om det bara är genom att säga salam.”

Silatu’ r-Rahm kan anta olika former:

• man orsakar inga problem för sina anhöriga
• man umgås med anhöriga med kärlek och den islamiska etiken som grund
• man deltar i de anhörigas sorg och glädje
• man hjälper dem ekonomiskt.

Ur Allamah Sayyid Saeed Akhtar Rizvi’s ”The Family Life of Isam”

  1. #1 av Peace .. på 5 juni, 2013 - 22:43

    Jag blir så tårögd när jag läser detta. För jag vet inte riktigt vart jag befinner mig i den banan. Jag har en relation till halv familjen och halva familjen har jag ingen kontakt med pga jag vald mannen jag vill gifta mig med han är Muslim och mer praktiserande muslim än min familj. Det var det jag älska med honom. Men mitt problem är dem vill inte ha kontakt med mig. Och jag vill faktiskt i nu läget inte ha med dessa människor och göra dem känns som främlingar för mig . För jag vill verkligen inte att mina framtida barn skull vara sånna mot mig.

    Tack för ett sånt bra inlägg .

    • #2 av Marie på 6 juni, 2013 - 11:04

      Det är ledsamt att höra att din familj inte är glad för din skull eller åtminstone respekterar dina val i livet. Även om de har brutit med dig, så ska inte du göra det. Om något dåligt sägs eller görs mot någon så se alltid till att det INTE kommer ifrån dig. När du träffar någon enstaka familje medlem så fråga alltid om de andra, om hur de mår och om de behöver något. Om du hör att de mår dåligt, är sjuk eller behöver hjälp så var alltid först med att besöka dom och erbjuda din hjälp.

      Då har du fullgjort din del gentemot dina nära. Det är när man behandlas illa som ens tro prövas som mest, särskilt om behandlingen baseras på orättvisa och inte har någon egentlig grund. Bli en vinnare och håll dig ödmjuk i alla situationer. Låt dig inte förnedras bara man måste sätta ned foten om saker och ting går till överdrift men behåll alltid lugn, logik och tålamod. Tala aldrig när du är arg och upprörd till din familj, då säger man saker som är onödiga. Se inte din situation som ett bekymmer utan istället en möjlighet att komma närmare Gud genom att behandla din familj bättre än de behandlar dig.

  2. #3 av Peace .. på 5 juni, 2013 - 22:47

    Ursäkta skrev ganska otydligt det sista jag menar att jag vill verkligen kunna ha en god relationen till mina framtida barn utan att Gud straffar mig för mitt beteende med min familj att mina barn inte skull bry sig om mig. Inte för att jag gjorde fel då anser jag . Men vet inte riktigt

  3. #4 av Olivia på 9 juni, 2013 - 21:32

    Har sagt det innan men du skriver så fint Marie! Saknar dina uppdateringar 🙂 och det är alltid kul när du skriver om ditt privatliv vad du har gjort om dagarna osv, DU e så GOO!! Kram<3

    • #5 av Marie på 9 juni, 2013 - 21:39

      Tack kära du. Jag kan inte uppdatera på helger då jag inte har dator hemma….:'( det blir bara om jag har möjlighet att uppdatera på jobbet. .tyvärr.

Kommentera

