Profetens två tunga saker, enligt Sunnah

.

Ovan: en sunnimuslimsk Imam berättar om det som nämns i rubriken.

Det som står i de autentiska haditherna angående de två tungt vägande sakerna som Profeten efterlämnade sig från Sunni Sahih.
.
Sahih Muslim, Bok 031, Nr 5920:

En berättelse som tillskrivs Yazid b. Hayyan säger:
”Jag for tillsammans med Husain B Sabra och ‘Umar b. Muslim till Zaid B Arqam och, när vi satt vid hans sida, sade Husain till honom: Zaid du har haft den stora fördelen att du såg Allahs Budbärare (fred vare med honom), du lyssnade till hans tal, du kämpade vid hans sida i (olika) strider, du utförde bön bakom honom. Zaid, Du har verkligen förtjänat en stor dygd. Zaid, berätta för oss vad du hört från Allahs budbärare ( fred vare med honom).

Han svarade: Jag har blivit gammal och har snart förbrukat hela mitt liv, och jag har glömt en del av de saker som jag mindes i samband med Allahs Budbärare (fred vare med honom), så acceptera vad jag berättar för dig, och sånt som jag inte berättar, tvinga mig inte att göra det. Han sade då: En dag stod Allahs Budbärare (fred vare med honom) upp för att utföra en predikan vid en vattenplats som kallas Khumm och ligger mellan Mecka och Medina.

Han prisade Allah, lovprisade Honom och utförde sin predikan och uppmanade oss: Nu till vårt syfte. O folk, jag är en människa. En budbärare är på väg till mig (dödsängeln) från min Herre och jag måste, enligt Allahs order ta farväl av er, men jag lämnar bland er två tunga saker: den ena är Allahs Bok där ni finner ljus och rätt vägledning, så håll fast vid Allahs Bok och håll fast vid den.

Han uppmanade oss att hålla fast vid Allahs Bok och sade sedan: Det andra jag lämnar efter mig är medlemmarna av mitt hushåll, jag påminna er om era plikter till medlemmarna till min familj. Han (Husain) sade till Zaid: Vilka är medlemmarna i hans hushåll? Är inte hans fruar medlemmar av hans familj? Därpå svarade han: Hans fruar är medlemmar av hans familj , men här avses de medlemmar av hans familj för vilka mottagandet av Zakat är förbjuden. Och han sade: Vem är de?

Därpå sade han: ‘Ali och hans avkomma, ‘Aqil och hans avkomma, och Jafars avkomma samt ‘Abbas avkomma. Husain sade: Dessa är personer som mottagandet av Zakat är förbjudet. Zaid svarade: Ja ”.

Sahih Muslim, Bok 031, Nr 5923:

En annan berättelse som också tillskrivs Yazid b.. Hayyan rapporterar:
”Vi gick till honom (Zaid b. Arqam) och sade till honom: Du har funnit godheten (för du hade äran) att leva i sällskap med Allahs Budbärare (fred vare med honom) och du offrade bönen bakom honom. Resten av hadithen är densamma(som nr 5920 ovan) men i denna variant är ordalydelsen: Se, för jag lämnar bland er två tunga saker, varav en är Allahs Bok, den Upphöjde och Ärorike, och det är Allahs rep, den som trofast håller i det kommer alltid att ha rätt vägledning och den som överger det felar, och i denna(hadith) finns ävendessa ord:

Vi sade: Vilka tillhör medlemmarna i Profetens hushåll, ingår inte fruarna (till den heliga Profeten) bland dess medlemmar? Därpå sade han: Nej, vid Allah, en kvinna bor med en man (som hans fru) under en viss period, när han sedan skiljer sig från henne hon går tillbaka till sina föräldrar och till sitt folk! Medlemmarna av hans hushåll inkluderar hans själv och hans släkt (som är relaterade till honom genom blod) och för dessa är det förbjudet att ta emot Zakat.”

Sahih Tirmidhi vol 5 sid ​​662-663

”Jag lämnar bland er någonting som är mycket viktigt och bör följas, ni kommer inte gå vilse om ni håller fast vid dessa när jag är borta, en del av det är viktigare än den andra: Allahs bok, som är ett rep sträckt från himlen till jorden, samt mina nära släktingar, som tillhör mitt hushåll. Dessa två kommer inte att skiljas ifrån varandra tills de möts vid den himmelska dammen, så fundera på hur ni handlar avseende dessa efter min död.”

Annonser
  1. #1 av Tasnim på 1 juni, 2013 - 16:02

    Vem är den här imamen?

    Ahl ul bayts betydelse ”spelas ner” endast av de som kallar sig salafi.. inte inom traditionell sunniislam. 🙂

    • #2 av Marie på 1 juni, 2013 - 16:16

      Så du menar att det är korrekt att vi ska hålla fast vid Koranen och ahlulbeit efter profetens död?

      Då tycker jag det är lite besynnerligt att man än idag hellre refererar till de tre första khaliferna istället för till ahlulbeits medlemmar i tolknings frågor? Hur vågar man det när man anser att profeten sagt att dessa två är de rep man ska hålla fast vid för att inte gå vilse?

  2. #3 av Tasnim på 1 juni, 2013 - 16:57

    Tolkningarna om hur man haller fast vid ahl ul bayt skiljer sig at mellan shia och sunni.
    Att man hellre refererar till khaliferna är inte sant. Hadith tar man fran de som är trovärdiga, fran ahl ul bayt och sahaba. Salafi har däremot den egenheten att de gärna bortser fran ahl ul bayt, även de i dessa dagar som är Profetens ättlingar. Varför de gör det kan jag inte svara pa, men det vore fel att dra sunniter under samma kam.

    Ingen info om vem denne sunniimam är?

    • #4 av Marie på 1 juni, 2013 - 17:55

      Jag har inte en susning vem han är, jag skulle också vilja veta.

      Jo nog känner jag till skillnaden tro inget annat. Problemet är att det är salafisterna som äger medieutrymmet inte bara för sunnimuslimerna, utan för hela islam. Det värsta är ju att folk tror på dom, även muslimer: de som tror att de har den enda rätta vägen, och så har vi de som tror att de representerar sunniislam. Oavsett då är följden tragisk tycker jag.

      Och när de hör av sig till mig med sin attityd och hasplar ur sig att man är kafir och rafid osv då man inte ber rätt och för att vi ”ber” till imamer osv, då får de inte stå oemotsagda. Så jag svarar förstås med att visa att vi följer profetens egen sunnah och så hänvisar jag förstås till de källor som de själva godkänner. Även om jag vet att det inte biter på dom, så finns det i alla fall som hänvisning på min blogg för andra som söker information. Jag hoppas att du, som är duktig på sunniislam orkar gå in o argumentera med dom på deras olika forum då o då. Jag vet att det är jobbigt och suger musten ur en. Men det är alltför många konvertiter som hamnar i de där kretsarna. Jag ser på dom som hjärntvättade o tycker helt ärligt mest synd om dom.

      Eftersom jag är shia så stänger de självfallet öronen direkt, kanske de lyssnar bättre på dig!? 🙂

  3. #5 av Tasnim på 1 juni, 2013 - 19:16

    Äsch, de lyssnar inte. 😛 Har själv fatt höra att min bön är ogiltig, eftersom mina armar är ”felplacerade”. När man sedan ger referenser och talar om att det inte förstör ens bön sa far man ofta höra att det är sufier som omtolkat lagskolorna.. För eftersom jag inte är salafi sa är jag ju sufi och ljuger per automatik. 😉

  4. #6 av zeinabjaber på 3 juni, 2013 - 17:09

    Den här sheikhen eller vad han är, är bland de bästa att lyssna på!

  5. #7 av H på 11 juni, 2013 - 13:17

    Han i videoklippet heter Adnan Ibrahim

    • #8 av Marie på 11 juni, 2013 - 14:23

      Tack för det:-)

  6. #9 av Tasnim på 12 juni, 2013 - 11:23

    Han verkar vara lite kontroversiell, minst sagt.. http://islamic-forum.net/index.php?showtopic=16515&st=0 (Har ingen aning om forumet i övrigt)

    Är han verkligen okej för en shia att lyssna pa om han argumenterar emot shiitiska trosföreställningar?

    (Vill man förresten veta vad riktiga sunnitiska lärde säger om en viss fraga bör man nog ta ifran erkända sadana..)

  7. #10 av H på 15 juni, 2013 - 16:02

    Allamah Amini har i sin ”al-Ghadir” lyckats samla återberättelser om Ghadur Khum-händelsen från 110 av första generationens följeslagare, 84 från andra generationens följeslagare och 360 från tredje generationens lärda och framåt. Det är den mest autentiska hadith som någonsin existerat.

    • #11 av Marie på 15 juni, 2013 - 22:52

      Tack för tipset. Finns den på svenska eller engelska?

  1. Man måste göra något med dagens kaos inom vårt Ummah | MammaMarie
  2. Man måste göra något åt dagens kaos inom vårt Ummah | MammaMarie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: