Svar på läsarfrågor

muslim

Jag har fått ett gäng med frågor ifrån en läsare:

Men jag har några frågor om det går bra?

Förlåt om mina frågor är konstiga o rakt på sak. Men jag vill ha ordentliga svar på mina frågor och jag hoppas att ni kan svara på mig.

Tack, ha en bra dag!
Mvh. Theres

Jag tackar ödmjukast för äran att ha fått dessa frågor och ska göra ett försök att besvara de flesta av dom redan idag. Om något fattas kompletterar jag detta senare, det lovar jag. Och jag tycker inte alls att dom är konstiga utan jag uppskattar att få raka frågor, det är enklare så 🙂

————————————————————————————————————————————————————————–

FRÅGA

1. Varför ber shia med händerna nere vid sidorna? (Min man säger att det är för att folket brukade ta saker i händerna o därför sa Ali åt folket att ta ner händerna) Men jag undrar hur en imam kan ändra på en profets ord? En profet får ju ord av Gud, men en Imam är bara lärd och berättar vad det står i Koranen. Så hur kunde Ali ändra vad profeten hade sagt att man skulle göra?

Svaret blev långt du får klicka in HÄR för svar:)

FRÅGA

2. Varför ber shia alltid tre gånger per dag? Det är ändå fem böner så varför underkastar man sig inte Gud helt o ber fem gånger/dag? Man kan väl inte säga att det är svårt om man jobbar eller så för Gud är viktigast. Dom shia jag känner ber inte ens 5 gånger de dagarna de är hemma o ledig.

SVAR:

[Koranen 17:78]

”FÖRRÄTTA bönen [Muhammad, från den stund] då solen [efter att ha passerat zenit] börjar sjunka till dess att nattmörkret faller på, och [förrätta] gryningsbönen med läsning [av Koranen]; läsningen i daggryningen sker sannerligen inför vittnen.”

I versen ovan ser du vad Gud säger om tider att förrätta bönen – det nämns alltså TRE tidpunkter, inget annat. För mer precis information om just detta att vi ”slår ihop” bönerna kan du finna i DETTA INLÄGG.

FRÅGA:

3. Jag har fått uppfattningen att shia inte engagerar sig i att varken läsa Koranen eller be men på Muharram deltar det till 100% (Endast min uppfattning) Varför är det viktigare att gråta för imam Hussiens död än att be o läsa Koranen? Gud är väl viktigast?

SVAR:

Varifrån har du fått den ”uppfattningen”? Tror du på allt som folk viskar till dig? Det är säkert någon som kallar sig för sunnimuslim som, av ”vänlighet”, har berättat den sensationella nyheten att shiamuslimer inte läser Koranen! Förmodligen för att det ska passa in i deras bild av shia som kuffar, som de gillar att kalla oss. Jag har hört, av ”vänliga” personer att sunnimuslimer inte tvättar sig efter toalettbesök, vilket som du vet är wajib i islam att vara ren annars blir inte bönen accepterad. Tanken är då att jag ska tänka att sunnimuslimers bön inte accepteras utav Gud…men eftersom jag besitter egen hjärna, sunt förnuft och logiskt tänkande så förkastar jag allt sån pladder.

Så länge inte flera, oberoende av varandra, sunnimuslimer bekräftar sånt prat så låter jag det passera in i ett öra och ut genom det andra – och du ska inte tro att de som pratar så står oemotsagd: jag blir arg och säger åt dom att sluta prata strunt, att förtala folk och att jag verkligen hoppas att de inte för vidare sånt prat en gång till. Det är nämligen så en muslim ska handskas med såna problem som vi faktiskt har i vår Ummah – vi är våra värsta fiender och om vi som vill se oss som troende muslimer inte motar sånt i grind omedelbart när vi hör det, då försvagar vi oss själva inifrån. Mitt råd är att du tänker själv, du är säkert en klok människa och kan dra egna slutsatser – använd egen logik, i samband med att gräva efter information själv om det du hör. Då kommer du att finna sanningen. Vi läser självklart Koranen och ber våra 5 böner varje dag(och lite till), precis som jag förutsätter att varje troende sunnimuslim gör. Gud är självfallet viktigast!

FRÅGA:

4. Varför ber shia på en sten (alltså jord från Karbala eller annan plats) Vi ska väl be till Gud och inte till en sten?

SVAR:

Vi ber på jord eftersom man som muslim ska hålla sig ödmjuk oavsett var man befinner sig, och hur högt man kommer sig upp i samhället. Det är en påminnelse om varifrån vi kom, och vart vad ska bli utav oss sedan vi dör. Mer detaljerat om detta, hur Profeten själv bad samt sunnikällor som bekräftar detta kan DU LÄSA HÄR.

FRÅGA:

5. Varför tvättar sig shia från armbågen ner till handlederna. Jag har själv läst i Koranen att man ska tvätta sig från handlederna upp till armbågarna. (Koranen 5:6) Hur kan då en imam ändra på Guds ord.?? Jag kan inte tro att Gud har angett fel sätt i Koranen..Koranen är 100% rätt o ren!

SVAR: Tryck på denna länk och se svaret i separat inlägg där

FRÅGA:

6. Det står i Koranen att man ska hålla fast vid sin tro på att Allah, hans sändebud (profeterna), de äldre uppenbarelserna och domens dag. (Koranen 4:136) Varför finns de då shia som säger att de som inte älskar ahul bait ska inte komma till jannah(himlen)? Allah har ju skrivit klart o tydligt i Koranen vad man ska göra o tro på för att komma till jannah. Och Gud bestämmer vilken människa som går till himmel eller helvete det kan ingen människa utse. Så varför tar sig shia friheten att säga att alla som inte älskar ahul bait går till helvetet??
Gud vet ändå bäst o om man följer Koranen måste väl det räcka o vara bäst? Eller räcker inte Guds ord??

SVAR:

Självklart ska vi följa Koranen, och självklart räcker Guds ord. I Koranen står tydligt:

[33:36] ”Och när en fråga som rör en troende man eller kvinna har avgjorts av Gud och Hans Sändebud, har dessa inte rätt att själva döma i det som rör dem; den som sätter sig upp emot Gud och Hans Sändebud begår ett uppenbart svårt misstag”

Guds Sändebud sa, enligt Sunnah, att vi skulle följa Imam Ali då han vid Ghadir Khumm sa:

”Skåda! Jag lämnar till er två dyrbara saker. Den första av dem är Guds bok där det finns ljus och vägledning, Den andra är min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Guds namn om min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Guds namn om min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Guds namn om min Ahl al-Bait. (Tre gånger).”

Sunni referenser:

  • Sahih Muslim, Chapter of the virtues of the companions, section of the virtues of Ali, 1980 Edition Pub. in Saudi Arabia, Arabic version, v4, p1873, Tradition #36.
  • Och många fler så som Sahih al-Tirmidhi, Musnad Ahmad. (För den engelska versionen av Sahih Muslim, se Chapter CMXCVI, v4, p1286, Tradition #5920)

Så de som följer Koranen, måste således även följa Profeten, som i sin tur uppmanade oss att följa Ahl al-Bait, dvs Imam Ali och hans avkomma.

Fortsättningsvis sa även Profeten (enligt sunnikällor):
”Det finns bland er en person som kommer att kämpa för tolkningen av Koranen på samma sätt som jag kämpat för dess uppenbarande.”
Människorna omkring honom kastade nyfikna blickar på Profeten (s) och på varandra. Abu Bakr och Umar var där. Abu Bakr frågade om han var den personen och Profeten (s) svarade nekande. Då Umar frågade om han var den personen så svarade Profeten (s): ”Nej, det är han som reparerar mina skor (dvs. Ali).”
Abu Said Khudri sa: ”Sen gick vi till Ali och förmedlade de goda nyheterna till honom, han lyfte inte ens upp sitt huvud, utan fortsatte med det han höll på med, som om han redan hade hört det från Allahs Sändebud (s).”

[Sunni referenser: al-Mustadrak, by al-Hakim, v3, p122, som sa att denna tradition är äkta baserad på kriterium från al-Bukhari och Muslim.]

Så att vi lutar oss på de ofelbara imamerna är alltså enbart för att vi vill uppfylla Guds order att lyssna på Profeten, inget annat.

Annonser
  1. #1 av Sara på 26 februari, 2015 - 23:57

    Alsalamu aleikum! Jag är en ung tjej som blev väldigt intresserad av dina fantastiska inlägg och jag måste verkligen tacka dig för dina fina arbeten som du har gjort och gör. Man blir glad när man ser sådant fina människor som du (mashallah), som verkligen visar för andra människor sanningen bakom saker som de inte vet om. Må Allah bevara dig och ge dig styrkan att fortsätta med denna fantasktiska blogg. Skulle bli lycklig om vi någon dag kan träffas inshallah

  2. #2 av Moa på 12 maj, 2015 - 18:29

    Hej jag har några frågor till dig!
    1) Varför måste det finaste orättvisa i samhället? Alltså Gud kan klart hjälpa alla folk men varför gör inte Gud det, det finns små barn som är nyfödda som blir dödad eller får det dåligt!!
    2) Står det inte i Koranen att alla kvinnor och män är lycka värda men i samhället behandlar inte män kvinnor som de egentligen ska göra! Alltså om det står i Koranen att kvinnor ska ha samma rättigheter som en man, och om en man är muslim och inte följer det varför gör inte Gud någonting åt det?
    3) Varför finns det så mycket hat mellan (shia) och (sunna)?
    Den sista frågan😂
    4) Jag är i en jätte svårt situation! Jag förstår inte riktigt hur jag ska förklara för det är så svårt, men jag försöker ändå hoppas att du förstår!
    : Hur ska man veta om Islam är det rätta religion att man ska just välja Islam! För jag har några muslimska vänner de säger: att islam är det rätta religion och att andra religioner har FEL! Jag vill välja en bra religon som jag verkligen ber till alltså att det finns VERKLIGEN någon som jag ber till, och inte ber bara på någonting som inte är verkligt!!
    Så tack för det, hoppas att jag inte har skrivit för många frågor😂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: