Varje dag är mors dag för en troende

1mother

Hakim bin Hizam frågade profeten, ”O Guds budbärare, till vem ska jag göra gott?” Profeten sade, ”Din mor”. Hakim frågade, ”Och sedan vem?” Profeten svarade igen, ”Din mor.” Hakim ställde samma fråga för tredje gången, och profeten svarade återigen ”Din mor. När Hakim frågade fjärde gången, först då svarade profeten, ”Din far.”

Varför läggs så mycket vikt vid mödrars rättigheter? Imam Zaynu ‘l-`Abidin (a.s.) sa:

”Det tillhör din mammas rätt att du ska inse att hon bar dig [i sitt sköte] så som ingen bär någon, matade dig frukterna av sitt hjärta så som ingen matar någon, skyddade dig[under graviditeten] med hennes öron, ögon, händer, ben, hår, armar och ben, [kort och gott] med hela hennes existens; och hon gjorde det gärna, glatt och försiktigt. Hon genomled tålmodigt alla bekymmer, smärtor, svårigheter och sorger, tills Guds händer förde dig från henne in till denna värld.

Och då gav hon dig gladeligen all näring du behövde och glömde sin egen hunger, hon klädde dig även om hon själv inte hade några kläder, gav dig mjölk och vatten utan att ta hand om sin egen törst, hon höll dig i skuggan även om det innebar att hon själv var tvungen att lida av solens hetta; hon gav dig alla bekvämligheter genom sina egna vedermödor, hon vyssjade dig till sömns samtidigt som hon fick hålla sig själv vaken … således måste du vara henne tacksam i enlighet med detta, och du kan inte göra det utan Guds hjälp ”.

  1. #1 av umjohansson på 23 maj, 2013 - 12:29

    Vad glädjande det var att läsa rubriken på dagens inlägg, precis så kände/känner jag när jag tänkte på ”fenomenet” Mors dag tidigare i veckan (första året som mamma).

    • #2 av Marie på 23 maj, 2013 - 13:04

      Ja, jag är lite irriterad på det här med mor- och farsdag då det är mer en kommersiell dag än något annat. Dessutom ska barnen gulla med oss VARJE DAG på året – inte bara morsdag. Det är i alla fall MIN ödmjuka åsikt :)! Och grattis till moderskapet förresten. De första åren är ju så oerhört spännande då det händer så mycket i barnets liv då. Lycka till 🙂

  2. #3 av Peace .. på 25 maj, 2013 - 07:25

    Sista mors dag innan mamma gick bort så fråga jag min mamma vad hon vill ha inte för att jag uppvakta henne just den dagen jag sa till henne du brukar aldrig be om saker jag vill köpa något till dej , fast det är mors dag för mej varje dag att ha haft min mamma som mamma kan jag inte beskriva med ord för hon var hela världen , nu har jag ett barn själv och hoppas på att det barnet känner så gentemot mej..

    Jag vill bara säga också att din blogg är jätte bra älskar den . Man lär sig så mkt utav dej också .

    Må Gud belöna dej med god hälsa och god framtid till dina barn .

    • #4 av Marie på 25 maj, 2013 - 11:40

      Så sorgligt att du förlorat din mamma, särskilt som hon betydde mycket för dig. Du kommer säkerligen att bli lika betydelsefull för dina barn det hör jag på dig. Lycka till med allt och må du o din familj ha hälsan med er och få ett långt liv tillsammans.

Kommentera

