Profeten Samuel och Kung Saul

saul

Profeten Samuel utser Saul till israeliternas konung

Profeten Jakob, som är den Profet som sedermera fick namnet Israel, hade 12 söner. Dessa 12 söner är var och en anfader till var sin utav Israels 12 stammar, varav kungar alltid utsågs ifrån endast en av stammarna.

Israels folk har alltid haft svårt med sin tro. De har ofta velat ha ”bildbevis” för att tro (se bl.a historien om guldkalven på Moses tid). Förbundsarken(arvet efter Moses) har alltid varit en helig och mycket viktig symbol för israeliterna, och är det än idag. De brukade föra med sig den när de drog ut i strid, för den skänkte dom lugn i hjärtat, eftersom när de hade den så vann de krigen. Och fienden var också vettskrämda på grund av den. Deras fiender trodde också att den hade speciella krafter från Gud. Steg för steg så började Israeliterna att strunta i Guds Lag; onda vanor blev en del i deras vardag. Gud sände en fiende mot dem; Filistéerna, som besegrade Israeliterna, beslagtog Arken, drev ut dem från deras hem, och tog deras barn för att använda eller sälja som slavar.

Landet var i kris och behovet att kriga var stort. Israeliterna hade dödat många av sina profeter och de var nu ett folk utan profet, i princip en flock utan herde. Så Gud skickade en Profet vid namn Samuel (Shimmil) till folket. Israels folk krävde utav honom att utse en kung att regera över dom – då lovade de att de skulle kriga emot de tyranner som härjade. Profeten Samuel frågade folket om det verkligen är säkert att de kommer att kriga, och inte gå och gömma sig hemma, som alltid? Nej då, svarade folket, de lovade att kriga.

Profeten Samuel gick då iväg och bad till Gud att utse en lämplig konung till Israels folk. Gud valde ut Saul, som inte tillhörde konungastammen utan tillhörde Benjamins stam – den stam med minst makt av dom alla. Gud sa att Saul utsetts på grund av hans stora kunskap och vishet, samt hans starka kropp. Profeten Samuel gick då till sitt folk och meddelade dem att Saul utsetts.

I vanlig ordning protesterade folket emot valet. De sa att Saul omöjligt kunde bli deras kung då han inte tillhör rätt stam, och än värre – han var ju fattig! Folket, och särskilt den stam varifrån normalt kungar utsågs, sa att de har mer rätt till makten är Saul. Samuel frågade folket: ”Är jag inte er profet, tror ni att jag själv utsett honom till kung? Det är Gud som utsett Saul till er kung, inte jag! Hur kan ni protestera mot Gud?”

De nöjde sig inte med Samuels ord utan ville ha bevis för att det verkligen är Gud som utsett Saul till kung över dom. Samuel berättade att Gud ska ge dem ett tecken: Han meddelade att tecknet kommer att vara att de ska se Förbundsarken komma flygandes genom luften och landa framför det hus i vilket den rättmätigt utsedde kungen bor.

Och precis som löftet sa, såg de förbundsarken komma genom luften och landade framför Sauls hus. Efter det godkände de (dock motvilligt) Saul som kung.

Saul leder en armé

Saul tog sig an uppgiften att organisera sin armé med en stark tro och mycket visdom. Han befallde att det enbart var män som inte hade några andra åtaganden som skulle få gå med i armén. De som var upptagna med att bygga hus, män som var på väg att gifta sig, och de som var upptagna med affärer och handel fick inte gå med.

Efter att ha samlat ihop en vältränad armé så beslutade han sig för att han skulle pröva dem. Han sade åt dem att längs vägen så skulle de passera en flod där de skulle dricka tillräckligt med vatten för att lindra sin törst, men inte mer än det. Till sin besvikelse så märkte han att de flesta av dem drack mer vatten än de skulle. Han sparkade dem från sin armé för att de inte lytt hans befallning, och han behöll endast det fåtal som hade lytt honom, då det var de som hade bevisat sin uppriktighet. Detta resulterade i att armén splittrades, men han var inte orolig. Han trodde på kvalitet och inte kvantitet; bättre med en liten grupp troende som han kunde lita på än en stor armé med opålitliga män.

Sauls män såg fienden på andra sidan floden. Deras motståndare verkade vara fysiskt starka och även försedda med bättre vapen. De leddes av den mäktige krigaren Galut (Goliat), känd för sin otroliga storlek och brutala styrka. Ett stort antal av Sauls män flydde när de såg den starka fiendestyrkan. Den lilla grupp som stannade kvar var villiga att strida, oavsett hur det skulle gå, för de hade hört om många exempel i historien där Gud hade låtit en liten styrka besegra en större.

”DU HAR nog hört om de äldste i Israel efter Moses tid, som sade till en av sina profeter: ”Låt oss få en konung, så skall vi kämpa för Guds sak.” Profeten sade: ”Kanske skulle ni neka att kämpa om ni fick [en sådan] befallning.” De svarade: ”Varför skulle vi inte kämpa för Guds sak, vi som har fördrivits från våra hem och [skilts] från våra barn?” Men när de befalldes att kämpa, drog de sig undan – alla utom ett fåtal. Gud vet vilka de orättfärdiga är.

Deras profet sade till de äldste: ”Gud har nu sänt Saul som skall vara er konung.” De svarade: ”Hur skulle han kunna härska över oss? Vi har bättre rätt till makten än han; och dessutom saknar han rikedomar.” Profeten svarade: ”Gud har valt honom framför er och har skänkt honom omfattande kunskaper och stor fysisk styrka. Gud ger Sin makt åt den Han vill; Gud når överallt och Han vet allt.”

Och deras profet sade till dem: ”Tecknet på hans [rättmätiga] makt är att [förbundets] ark skall återlämnas till er med en gåva från er Herre av djupt inre lugn och det som ännu består, buret av änglarna, av det som Moses och Aron och dem som stod dem nära har efterlämnat. Helt visst ligger det för er ett tecken i detta, om ni är troende.”

”Och när Saul drog ut med sin armé sade han: ”Gud kommer att sätta er på prov vid [övergången av] en flod; den som dricker av flodens vatten skall inte höra till de mina, men den som avhåller sig från att smaka det skall räknas till de mina; och den som bara dricker en handfull skall inte [avvisas].” Men de drack [sitt lystmäte] av vattnet, alla utom ett fåtal. När Saul och de som var med honom i tron hade gått över floden, sade de andra: ”I dag är vi inte starka nog [att kämpa] mot Goliat och hans män.” [Men] de som trodde på mötet med Gud [i nästa liv], sade: ”Hur ofta har inte en liten skara besegrat en stor armé med Guds vilja! Gud är med dem som står fasta [i prövningen].”

Och när de stod öga mot öga med Goliat och hans styrkor, bad de: ”Herre! Ge oss kraft att hålla stånd och gör oss stadiga på foten och låt oss segra över dessa förnekare av sanningen!”

Och med Guds vilja besegrade de dem och drev dem på flykten. Och David dödade Goliat och Gud gav honom makt och visdom och all den kunskap Han ville. Och om Gud inte höll tillbaka [vissa] människor med andra [som redskap], skulle jorden helt visst fördärvas. Men Gud låter nåden flöda över hela Sin skapelse.”

Koranen [ 2:246 – 251 ]

Annonser
  1. #1 av Adam på 28 juli, 2016 - 19:04

    Hej Syster Marie, Det är mycket bra och fint skrivet. Jag vill gärna bara göra en kommentar angående profeten Samuel. Hans namn på arabiska är inte ”shammil eller Shimmil”. Det är stor okunskap inom ämnet tyvärr som inte är ditt fel eftersom jag läste det på andra ställen just här vissa muslimska kretsar i Sverige. Jag vet inte hur de kom på detta. Namnet Samuel på arabiska uttalas Samo’eel och det är väletablerat och gammalt namn som har använts länge och används fortfarande i mellanöstern och africa..mm. När engelska bokstäver används skriver man det Samuel eller Samoel som vissa gör. Det är ett namn som är rätt vanligt bland muslimer i Indien, Africa, arabiska länder i Nordafrika, Bangladesh..mm. Ingen av dem stavar det ”Shammil”. Shammil är också ett arabiskt namn men har helt annan ursprung och betydelse och är defenitivit ingen profetnamn. ”Shimmil” är inget namn och det ordet finns inte på arabiska. Det finns även många Kristna och en del muslimer från Lebanon, Iraq, Palestina, Egypten som använder namnet som förnamn eller har det som efternamn och då skriver man det Samuel, eller Samoel på engelska och ساموئيل eller lite mer gammaldags stavning صموئيل som det står i den arabiska bibeln.

    MVH,
    Adam

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: