Barnvakthelg

baby

 

Under helgen som gått har jag haft förmånen att fått vara barnvakt åt mitt lilla barnbarn – TVÅ kvällar i rad, fredag och lördag!! Helt underbart alltså. Jag har haft henne i mitt våld under två kvällar, utan föräldrarnas översyn, så jag har pussat ihjäl henne kan jag meddela. Trots min gedigna erfarenhet utav bebisar och småbarn, så känner jag ändock att det var skönt att jag hade med mig min egen lilla sessa, Meriam. Det var guld värt helt enkelt, att kunna lämna över Dalia när jag ville ha avlastning och göra annat än att gulla.

Kväll nummer två(i lördags) var det dock Meriam som skötte i princip heeela tiden. Hon gjorde det så bra, Dalia trivdes sååå mycket hos henne så det gjorde lite ont. Men jag kände att jag måste släppa taget också, och låta henne vara moster och känna ansvaret, så jag lät henne hållas så länge jag själv orkade hålla mig från all gullning. Ibland får jag ett anfall då jag bara måste pussa och lukta och då tog jag Dalia ifrån henne, gjorde mitt jobb och sedan fick moster ta över igen. Heeelt underbart alltså :)!

Vi såg ESC, förstås, vilket jag egentligen avskyr men just i år kände jag att jag ville vara med lite på ett hörn, då det faktiskt sänds härifrån Malmö. Så jag, Meriam och hennes väninna som även hon var med denna kvällen, plågade oss igenom varje låt, och betygsatte låtarna. Själv tyckte jag bäst om Ungerns bidrag, hör och häpna. Men även Azerbadjan, som jag tycker borde ha vunnit. Den vinnande låten kan jag inte finna någon vurm för alls, men jag antar att det där blaskiga ligger i tiden annars hade hon väl int vunnit?

Sen har vi ju vunnit hockey-VM också! Helt idiotiskt att jag inte tittade på det. Det var en gång en tid när jag intresserade mig för denna sport, men sedan jag flyttade från hockeygalna Skellefteå har jag kommit ifrån den atmosfären och därför finns den inte längre i mitt liv. Inte ens när det vankas större och viktigare matcher. Men just VM borde man väl ändå ha kikat på?!

Nog om detta: vilket väder vi haft under veckan som gick! Helt wunderbar alltså. Det jobbiga är bara att mitt kontor ligger så att under morgontimmarna lyser solen rakt in där jag sitter och det är hett och kvavt så det förslår. Tur har jag att det är en hög byggnad mitt emot, lite sidledes, så att solen försvinner bakom den kring halv tiotiden. Så from then on är det inga problem. Men innan dess…puhh! Då är det bara att dra igång en rejält korsdrag, och eftersom det alltid blåser här i Malmö så funkar nedkylningen bra. Det gäller bara att komma ihåg, innan korsdraget, att sätta allt som kan användas som brevpress på allt som är i pappersform, för annars börjar ‘jakten på viktiga papper’, och sen gäller det att lägga tillbaks samma ‘viktiga papper’ igen på exakt rätt ställe i exakt rätt ordning igen…det är ett tidskrävande jobb: en läxa som är onödig att lära sig den hårda vägen.

I övrig är det alltså en krispigt ny vecka att se fram emot. Jag tycker att maj månad har svischat förbi alldeles för snabbt, det är ju redan den 20 maj! Jag tycker att man nyss betalade räkningar, och strax är det dags igen…jag hoppas att juni månad blir lite mer långdragen, så man hinner göra något annat än att jobba, äta och sova – vilket det känns som är det enda man hinner med nu för tiden. Ni må ha det :)!

 

esc

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

