Önskningens stege – enfald och fåfänga?

cloud

.

FÅFÄNGLIGHET

Jag har klättrat på önskningens stege,
jag har klättrat så långt att jag vet
att den stegen är hög som en himmel
och djup som en evighet …

Och mänskor ha gått på den stegen
i tusen och tusen år –
och ingen har visat dem vägen
var stegen står …

Men alla som tvinga dess pinnar
de springa på glödande kol,
och aldrig i levande livet
de nå sitt mål …

Jag har klättrat på önskningens stege,
jag har gått ett par fjät – så jag vet
att den stegen är hög som en himmel
och allt är fåfänglighet.

Nils Ferlin

(ur En döddansares visor 1930)

———————————————————————————————–

Imam Ali(A) sa:

”Den förnuftiga människan förlitar sig på sin profession och sina ansträngningar medan den enfaldiga människan enbart förlitar sig på sina drömmar och önskningar.”

[Qurrar al-hekam, s. 43]

Imam Baqir(A) sa:

”Känn den söta smaken av ointresse till det materiella, genom att minska dina världsliga önskningar.”

 [Tohaf al-oqol, s. 293]

  1. #1 av Mirre på 20 maj, 2013 - 08:19

    Selam Alejkum Mammamarie, jag undrar, vad anser du idag, att vårt samhälle har problem, vilka problem ser du med dina två egna ögon, och ser du någon lösning i det problemet du anser existera? Jag hoppas att du vill, och orkar svara- har i uppgift att fråga vuxna, men också barn, och därefter skriva en uppsats. Vis som du är, talar du med sanna ord, och förklarar utförligt. Ha det bra 🙂

    • #2 av Marie på 20 maj, 2013 - 10:12

      Salam Mirre,
      Jag undrar vad du menar med ”problem”? Är det på någon specifik nivå som du avser att problemen befinner sig på? Är det något specifikt problem du menar? Det är lite svårt att svara så allmänt på en sån fråga tycker jag.

      • #3 av Mirre på 20 maj, 2013 - 10:27

        Tänker på det där, angående polisen, vad du tyckte om det? Såg du problem i det osv?

Kommentera

